באנו חושך לגרש

סיום המחזור הראשון של האקסלרטור החרדי הוא נר ראשון בדרך לחנוכייה גדולה

המשתתפים בתוכנית ההאצה של קמא–טק / צילום: בני דויטש
המשתתפים בתוכנית ההאצה של קמא–טק / צילום: בני דויטש

ביום חמישי שעבר התקיים במרכז מנהטן שבניו-יורק אירוע לציון סיומו של המחזור הראשון של האקסלרטור החרדי 'קמא-טק', מיסודם של יזם ההיי-טק יוסי ורדי, זיקה אב-צוק מחברת סיסקו והיזמים החרדים משה פרידמן ואברמי וינגוט. מאות אנשים נענו להזמנתם של אנשי 'קמא-טק' והגיעו למשרדי חברת מיקרוסופט בטיימס סקוור כדי לחגוג הישג משותף לרבים וטובים משני צידי האוקיינוס וגם משני צידי המתרס, החרדי והחילוני. בלטו בנוכחותם בקהל הרב יזמי היי-טק ישראלים ואמריקאים, משקיעי הון סיכון ומנהלים בחברות היי-טק.

כמי שזכה להיות שותף לעשייה החל מרגע הקמתו של האקסלרטור, שמחתי להיות נוכח גם בחגיגת הסיום הזו של המחזור הראשון. המספרים, שהציג משה פרידמן בפני באי הכנס, דיברו בעד עצמם: כ-2,500 אנשי היי-טק חרדים השתתפו עד היום בסדנאות המקצועיות של 'קמא-טק', 224 מיזמים פנו לאקסלרטור כדי להתקבל אליו, שמונה השתלבו במסגרת המחזור הראשון ומחצית מהמיזמים מנוהלים על ידי נשים חרדיות. 44 עובדים מועסקים בחברות שהוכשרו באקסלרטור של 'קמא-טק' ועד כה הושקעו בהן בסך הכל כ-3.5 מיליון דולר.

רבות נכתב כבר על הסיבות השונות שדחפו יזמים חרדים להקים את האקסלרטור החרדי ולעודד יזמות במגזר. זוהי מסגרת שמקנה כלים חשובים וידע משמעותי ביותר ליזמות והיזמים החרדים, היוצאים לדרך ארוכה ומאתגרת ביותר. אבל הפעם אני רוצה להתייחס דווקא לצד השני של המתרס, לחברות ההיי-טק והמנהלים שלהן, שאירחו את היזמים החרדים במהלך התוכנית והקדישו זמן רב ומשאבים להצלחת המחזור הראשון.

ברור לכל שסדר יומו של מנכ"ל חברת סטארט-אפ הוא עמוס ומורכב. יש להם, למנהלים, די מטלות כדי למלא עשרות שעות עבודה שבועיות אינטנסיביות גם מבלי שהם מתגייסים לתמיכה בפרויקט התנדבותי, אפילו אם הוא בעל משמעויות חברתיות אזרחיות חשובות. ולמרות זאת, היזמים והמנהלים של שש חברות היי-טק ישראליות מובילות נרתמו בחודשים האחרונים לעשייה והיו גורמים מכריעים בהצלחתה של התוכנית. בדיונים שקיימנו בזמן ההיערכות למחזור הראשון של האקסלרטור, תהינו האם נוכל למצוא מספר מתאים של חברות היי-טק, שיסכימו לארח את המיזמים החרדיים. אברמי וינגוט, הוגה רעיון ה"אירוח" הדביק את כולנו בהתלהבות, אבל היה ברור שהכל תלוי ברצונם הטוב של אנשים עסוקים ביותר.

תוצאות מעודדות

התוצאות היו מפתיעות ומעודדות. לא הייתה אפילו חברת היי-טק אחת שלא נענתה לקריאה לעזרה. המנכ"לים של פלאריום, לייביו, אאוטבריין, וויקס, טאבולה, וחברת Sqream נרתמו מיידית וגייסו את צוותי ההנהלה שלהם למשימה. בחודשים שלאחר מכן זכו היזמים החרדים (כאמור, כחצי מהם נשים) לשטח משרדי, תמיכה מקצועית ומנטורינג שהוענק להם על ידי מיטב המומחים בתחומי השיווק, הטכנולוגיה, הפיננסים והפיתוח העסקי. הביקורים שלנו אצל היזמים והשיחות התכופות איתם העידו על התקדמות משמעותית בכל המישורים.

באירועי הסיום של האקסלרטור, בתל-אביב ובניו-יורק, נשאלו מנהלי החברות לסיבות שגרמו להם לתמוך ב'קמא-טק' באופן כל כך גורף ומשמעותי. זה נכון שליוסי ורדי לא מסרבים וברור שפרידמן ווינגוט הם יזמים שאינם מקבלים 'לא' כתשובה ראויה להתייחסות כלשהי. אבל בכל זאת? אם לסכם את תשובותיהם של שמוליק וסרמן, מנכ"ל לייביו, גיגי לוי יו"ר פלאריום, עמי גל מנכ"ל Sqream, תמר שנבל מוויקס, דיוויד אבר סמנכ"ל הכספים של טאבולה וירון גלאי ואורי להב יזמי אאוטבריין, התשובה היא פשוטה: הם עשו את הדבר הנכון, היה ברור להם שזה מה שנדרש מהם כאזרחי המדינה וכנציגי אומת הסטארט-אפ ולכן הם התגייסו למלאכה.

וכשהדברים הללו נאמרו באופן טבעי ביותר מול קהל מעורב של חילונים וחרדים, הייתה להם תהודה מיוחדת. בימים של הקצנה, מריבות של עסקנים והסתה של פוליטיקאים משני צידי המתרס, מרענן ומעודד לראות - שוב - כיצד מהפכה שקטה אבל מתמידה ועיקשת יצאה כבר לדרך וקובעת עובדות בשטח. נס חנוכה? לא ממש, אבל בהחלט נר ראשון בדרך לחנוכייה גדולה ומוארת, כי באנו חושך לגרש.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.