רמי לוי ומפעילת הקצביות בלדי נפרדים; 250 עובדים יפוטרו

בלדי: החלטת רמי לוי להוציא את הבשר המיושן מהרשת ולרכוש בשר טרי מתנובה הפכה את הקצביות למפסידות

אחרי כמעט עשור וחצי שבמהלכם הפעילה חברת בלדי את הקצביות ברשת רמי לוי שיווק השקמה, שיתוף-הפעולה העסקי בין הצדדים מסתיים. ל"גלובס" נודע כי עד סוף חודש ינואר תסיים חברת בלדי את הפעלת 30 הקצביות ברשת רמי לוי שיווק השקמה, ו-250 עובדיה יסיימו את עבודתם.

חברת בלדי עוסקת ביבוא בשר כבש, בקר ועגל. כמו כן, לחברה יש מפעל לייצור מוצרי בשר (קבב, המבורגר ועוד) באזור התעשייה שחק. בחברה מועסקים 700 עובדים, ולדברי ארז דהבני, המנכ"ל והבעלים, מחזור מכירותיה השנתי עומד על 600 מיליון שקל בשנה.

בלדי מפעילה את הקצביות ב-30 מתוך 32 סניפי רמי לוי שיווק השקמה. לפני שנתיים פרץ בין הצדדים סכסוך על רקע דרישתה של רשת רמי לוי מחברת בלדי לשאת בחלק ממימון מבצעי העוף ברשת. בשעתו ההדורים יושרו.

המחלוקת הפעם באה על רקע החלטת רמי לוי להוציא את הבשר המיושן מהרשת ולרכוש בשר טרי מתנובה. צעד זה, לדברי דהבני, הופך את הקצביות ברשת להפסדיות.

"אם פעם יכולנו להרוויח אחוזים בודדים, כבר הגענו למצב של כמעט איזון. עכשיו תנובה נכנסה עם הבשר הטרי מפולין, ורמי לוי יצר מגבלה, כשיצא בהצהרה שיהיה רק 'אדום אדום' של תנובה או בשר טרי מפולין של תנובה. זה אומר שאני לא יכול לעשות משא-ומתן עם ספקים נוספים, ולכן זה מביא את הפעילות לחוסר כדאיות כלכלית. מבחינתי, זה הופך את העסק למפסיד, ואני לא מוכן להיות שם".

"מכה קלה בכנף"

בלדי מותחת ביקורת קשה על משרד החקלאות ואף נערכת לעתירה לבית המשפט. לדברי דהבני, "הייתי אמור לקבל אישורים ליבוא בשר טרי מפולין, שהלכו והתעכבו. אני מתכוון להגיש ממש בקרוב עתירה נגד משרד החקלאות והשירותים הווטרינריים, על כך שלא התייחסו לבקשות ועדיין לא אישרו את המפעלים שאנחנו בונים.

"המשלחת של משרד החקלאות יצאה לפולין ואישרה 3 מפעלים: שניים שמייצרים בשר קפוא לעוף ירושלים ולמאסטר פוד, ומפעל אחד לבשר טרי שמייצר לתנובה. אני הגשתי 3 בקשות לאישור בתי מטבחיים בפולין. מוזר מאוד שאף אחד מהמפעלים שהגשתי לא נבדק. כך, תנובה נשארה שליטה בשוק הבשר הטרי בישראל. האם זה נעשה במכוון? אני לא יודע, אבל זה לא מריח טוב. נראה כאילו תנובה מקבלת גיבוי ממשרד החקלאות".

- אתה טוען שבאופן עקיף תנובה הזיזה אותך מהשוק?

"נכון. תנובה גם מחתימה את הרשתות על התחייבות לקנות ממנה בשר טרי במשך 12 חודשים, וזה לא משאיר לי מקום לשחק בשוק. הכוונה היתה לייצר תחרות בבשר הטרי, אבל בפועל הורגים את השוק ואת התחרות".

- איזה הסבר קיבלת ממשרד החקלאות על זה שהמפעלים שהגשת לא אושרו?

"טענו שזו השיטה - ייבדקו רנדומלית 3 מפעלים, ואם יימצא שהם מתאימים לדרישות, פולין תוכל לאשר את המפעלים הנוספים לישראל. אבל לפולנים יש זמן".

- היציאה מרמי לוי היא מכה קשה עבורך החברה שלך?

"אם העסק היה רווחי, המכה הייתה קשה, אבל אם העסק לא רווחי, אז מדובר רק במכה קלה בכנף".

- העסק היה רווחי.

"נכון, אבל זה הלך וירד והגיע למצב של כמעט לא רווחי. אני משרת את הלקוחות שלי עד טיפת הדם האחרונה, אבל להפסיד על הבשר של תנובה? עד כאן".

- כמה עובדים יפוטרו?

"יש לי 250 עובדים עובדים ברמי לוי. אנחנו מנהלים משא-ומתן לכניסה לרשתות אחרות. אם המשא-ומתן יבשיל לידי עסקה, העובדים יעברו למקום אחר; אבל אם לא - 250 עובדים ילכו הביתה".

את תגובתו של רמי לוי לכתבה לא ניתן היה להשיג. ממשרד החקלאות לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה. 

מתנובה נמסר: "על-מנת לאפשר לצרכן הישראלי ליהנות ממוצרי בשר טריים במחירים אטרקטיביים, במקום מוצרים נחותים של בשר קפוא מופשר, מייבאת תנובה בשר טרי מפולין, צעד שמקדם את התחרות החופשית בשוק, לרווחת הצרכנים. 

"תנובה איננה מונעת מאף רשת קמעונאית הרוכשת ממנה בשר מלרכוש מוצרי בשר מכל גורם אחר. תנובה דוחה את הרמיזות המופרכות כאילו היא מקבלת גיבוי כלשהו ממשרד החקלאות בנושא יבוא בשר בקר טרי, ולא תירתע מהניסיונות להלך עליה אימים".