רשות החשמל מסרבת להכיר בעלויות של 780 מ' ש' לחל"י

כפי שנחשף ה"גלובס", הרשות לא תכיר בסך העלויות שהוציאה חח"י על פרויקט הפחתת הפליטות, בטענה כי הן תופחות בכל שנה

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

כפי שנחשף ה"גלובס", רשות החשמל לא תכיר לחברת החשמל בחריגה של כ-780 מיליון שקל על פרויקט הפחתת הפליטות. הרשות הכירת לחח"י בעלויות של 5.5 מיליארד שקל ולא של 2.66 מיליארד. 

מדובר באחד הפרויקטים המורכבים והיקרים שידע המשק הישראלי בכלל ומשק החשמל בפרט. מטרתו להוריד את זיהום האוויר, בעיקר באזור חדרה ואשקלון. המשרד להגנת הסביבה מאיים על החברה בצווים אישיים אם לא יעמדו בלוחות הזמנים. מתוך עלות של 10 מיליארד שקל, עד כה השקיעה החברה 3.5 מיליארד שקל.

רשות החשמל אינה מוכנה להכיר בסך העלויות שהוציאה חח"י על הפרויקט, בטענה כי הן תופחות בכל שנה. בשנה שעברה הודיעה הרשות לחח"י כי היא תכיר לחברה ב-70% מהעלויות, השנה כבר הסכימה להכיר בכ-2.66 מיליארד שקל. עדיין קיים פער של כמעט מיליארד שקל בין מה שהוציאה החברה למה שיוכר לה בתעריף.

לחברת החשמל שתי תחנות כוח פחמיות שעובדות מסביב לשעון. תחנות אלה מהוות גורם עיקרי לזיהום האוויר, ותורמות עשרות אחוזים מסך הפליטה השנתית של מזהמים כמו תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן, חומרים מסרטנים ועוד. לכן, בדצמבר 2010 הוציא השר להגנת הסביבה דאז גלעד ארדן הוראות שמחייבות את חברת החשמל לפעול להפחתת הפליטות המסוכנות של תחנות הכוח.

לפרויקט נקבעו לוחות זמנים עד סוף שנת 2016. ארדן אף הוציא צו אישי נגד ראשי החברה ובו איום בהעמדה לדין פלילי אם תחנות הכוח הפחמיות לא יעמדו ברמות פליטת מזהמים מינימליות בתום הפרויקט. לאור טענות חברת החשמל כי נגרמו לה עיכובים שאינה בשליטתה, התיר לה המשרד להגנת הסביבה דחייה עד ינואר 2018. המשרד אינו מוכן לשקול דחייה נוספת של הפרויקט.

מחברת החשמל נמסר, כי "חברת החשמל רואה חשיבות עליונה בפרוייקט הפחתת הפליטות. מדובר בפרוייקט לאומי - הנדסי מורכב בסדר גודל זהה להקמת המוביל הארצי, אשר מבוצע בתוך תחנות פעילות. החברה משקיעה משאבים עצומים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים, בתקציב ובדרישות המשרד להגנת הסביבה בתנאי חוסר ודאות תחת צווים אישיים. יחד עם זאת, החברה התריעה מראש על חריגות צפויות. החברה נאלצה להתמודד עם שורת אירועים כמו מבצע צוק איתן אשר השפיעו ישירות על הפרויקט. החברה מצפה שרשות החשמל תכיר בהוצאות הפרויקט במלואן".