שרת המשפטים, לא השטחים

כדי להבין מה עובר על אישה במצבי מין שלא בהסכמה, חייבים להיות אישה

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

בכל פעם שאני מוצא עצמי בשיחה עם נשים על עבירות מין, אני נאלץ להגיע למסקנה ש"זר לא יבין זאת". אני לא חושב שגבר יכול באמת להבין מה מרגישה אישה נאנסת. אצל גברים רבים התגובה לכך היא "מה כבר עשו לה"? אנחנו מתקשים להבין באמת את ההבדל התהומי שבין מין בהסכמה לבין מין מסוגים אחרים. זה לא קשור להיותו של הגבר נאור או אינטליגנטי או להיפך. זה ענין פיזיולוגי-מנטלי שקשה מאוד לגשר עליו. כדי להבין באופן מוחלט מה עובר על האישה במצבים כאלה חייבים להיות אישה. נקודה.

גבר לא יבין זאת

זה בעצם מה שאומרת שרת המשפטים איילת שקד כאשר היא מציעה לקבוע שבכל הרכב הדן בתיקים כאלה תהיה לפחות שופטת אחת. ב"ידיעות אחרונות" מדווחים היום (א') על מחקר של ד"ר אורית קמיר, חוקרת ומרצה למשפט, מגדר ותרבות, שמצאה כי " אין הבדל ניכר בשיעורי הזיכוי וההרשעה בין שופטים גברים לנשים. עם זאת, שופטים הקלו יותר משופטות בעונשיהם של המטרידים והטילו עליהם הרבה פחות עונשי מאסר". זה לא מפתיע, שכן כאמור "זר לא יבין זאת". ומי שאינו מבין גם לא מעריך נכון את החומרה.

שומרת כבוד האישה

אבל יש סיבה נוספת. משפטים על עבירות מין הם מאוד לא נעימים, בלשון המעטה. בעיקר, כמובן, לנשים. הן נדרשות לעמוד בחקירות נוקבות שעורכי דין משתמשים בהן כדי לערער את אמינותן של מתלוננות. הדרך לערער אותן היא להרבות בפרטים על מה שקרה, להיכנס לתיאורי איברים ומעשים, לגרום לקורבן להתחרט על שהחליטה להתלונן. קורבנות מין רבות אמרו שאילו ידעו מה יעבור עליהן במשפט, אולי לא היו מתלוננות. שופטת תוכל לשמור על כבודה של המתלוננת בצורה הרבה יותר רגישה מגבר.

ובה השופטת מן השופט

לא תמיד התלונות מצדיקות את עצמן, ונראה שלפעמים המניע הוא נקמה או רצון לפגוע בגבר בגלל סיבה כזאת או אחרת. יש מקרים שגם גבר יכול להבחין בהבדל שבין מעשה שהוא באמת פוגעני, לבין מעשה שהוא לא כל-כך כזה. אבל כאשר מדובר במקרים אמיתיים, במיוחד אלה שבהם מעורבת אלימות, טובה השופטת האישה מהגבר, טובה לאין ערוך. היא טובה גם כדי שהמתלוננת תוכל לדבר בחופשיות, דבר שתמיד יותר קשה לעשות בפני גבר. חייבים, למען החוק והאנושיות, לאפשר לקורבן עבירות מין לשפוך את לבה ועדותה בפני שופטת ממין נקבה. אם זה אפשרי, רצוי שבמשפטים על עבירות מין יישבו על המדוכה רק שופטות, או לפחות רוב של שופטות. יפה עשתה שקד שיזמה את הדיון הזה. כאן היא פועלת סוף סוף כשרת המשפטים, ולא כשרת השטחים. צריך לקוות שתרבה במגמה זו.