חזי בצלאל וקרן דואט מגייסים מאות מ' להשקעות באפריקה

הקרן המשותפת, דואט מרתון, ערכה מצגת לגופים מוסדיים ולמשקיעים פרטיים בישראל צפויה להשקיע בתחומי קמעונאות, בריאות, פיננסים ותקשורת

חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן
חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן

איש העסקים חזי בצלאל מקדם קרן השקעות חדשה שתשקיע במדינות אפריקה. בימים האחרונים ערכה הקרן רוד-שואו בקרב הגופים המוסדיים ומשקיעים פרטיים בישראל, כחלק מניסיון לגייס סכום של עד 300 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס".

לקרן יש כבר התחייבות בסך 100 מיליון דולר מצד משקיעים בחו"ל, וככל הידוע משקיעים מישראל הביעו עניין בהשקעה בה, אם כי בשלב זה עדיין לא ידוע אם יש התחייבויות רשמיות להשקעה. עבור המוסדיים הישראלים שישקיעו בקרן, זהו אפיק השקעה שונה מהרגיל, שצפוי לגוון את תיק ההשקעה שלהם, אם כי ברור שהוא כרוך גם בסיכונים.

הקרן, דואט מרתון, היא שותפות בין בית ההשקעות הבריטי דואט ובין קבוצת מרתון של בצלאל. מדובר בקרן פרייבט אקוויטי שצפויה להשקיע בעסקים הקשורים לצריכה הפרטית בחלק ממדינות אפריקה. הכוונה היא לעסקים מתחומי המזון והמשקאות, קמעונאות, שירותי בריאות, פיננסים, תקשורת וכדומה, כאשר ההתמקדות תהיה רק בכ-8-10 מדינות מסוימות באפריקה, שבהן הקרן מזהה יציבות פוליטית גבוהה יחסית, שחיתות נמוכה ותנאים נוחים מבחינת שערי מטבע. ככל הנראה, ההשקעות המתוכננות יתבצעו בין היתר במדינות רואנדה, סנגל ואנגולה. בקרן כבר זיהו עסקאות מעניינות שצפויות לצאת אל הפועל מיד כשהקרן תיסגר, ולוח הזמנים מדבר על מהלך הרבעון הראשון של שנת 2016. משך ההשקעה של הקרן צפוי להיות כשמונה שנים.

ניסיון רב וקשרים באפריקה

בצלאל הוא הבעלים של חברת התקשורת הישראלית 018 אקספון, שבשנת 2011 השתתפה במכרז הסלולר שנערך ושלאחריו נכנסו לשוק המקומי הוט מובייל וגולן טלקום. לאחר זכייתה, אקספון נפסלה משום שלא הצליחה להעמיד את הערבות שנדרשה, משום שרוב נכסיו של בצלאל נמצאים בחו"ל. לאחרונה עושה החברה מאמצים מחודשים להיכנס לשוק.

במקביל, בצלאל מכהן מאז שנת 2007 כקונסול כבוד של רואנדה בישראל. את עיקר הקריירה העסקית שלו עשה בצלאל במדינות אפריקה, תוך התמקדות בתחומי הבנקאות והתקשורת. בצלאל, שעלה מעיראק לישראל כילד, הגיע בשנות ה-80 למזרח אפריקה במסגרת עבודה בבנק השקעות בריטי. הוא זיהה את הפוטנציאל והחל לפעול ביבשת באופן עצמאי, בעיקר באוגנדה שבה בוצעה הפרטה מסיבית בשנות ה-90.

לבצלאל ניסיון רב וקשרים מהותיים במדינות אפריקה, וכך גם לשותפה קרן דואט. הקרן הבריטית שהוקמה על-ידי הנרי גבאי ב-2002 מנהלת כיום נכסים בהיקף של 5.5 מיליארד דולר עם השקעות בקרנות גידור, פרייבט אקוויטי ונדל"ן. כך למשל בתחום הפרייבט אקוויטי, הקרן השקיעה במבשלת בירה באתיופיה. בנוסף יש לדואט קרנות שמתמחות בהשקעה באפריקה בתחומים ספציפיים. משרדיה הראשיים של דואט ממוקמים בלונדון ויש לה סניפים בדובאי, ניו יורק, ניו דלהי, קהיר ובאקרה - בירת גאנה.

קרן דואט ניסתה בעבר להשתלט על חברת הנדל"ן חבס, שקרסה. הקרן הציעה ב-2013 להשקיע 57 מיליון אירו בחבס תמורת הנכס העיקרי שלה, מניות קרן הנדל"ן ההולנדית NSI. ההצעה נפלה לאחר שהקרן נסוגה מההצעה, ומפרקי חברת חבס תבעו את דואט. בסופו של דבר, לפני כמה חודשים ספגו נושי חבס מפלה משפטית כשבית משפט בהולנד דחה את תביעתם נגד דואט.

בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שנערכה בשבוע שעבר, התקיים פאנל על השקעות באפריקה. פרופ' גלן יאגו ממרכז מילקן שהנחה את הפאנל ציין כי הכלכלה האפריקאית ממוקמת בין שש לעשר הכלכלות הצומחות בעולם, וכבר השיגה את כלכלת אמריקה הלטינית. "מנגד, ישנם אתגרים רבים, מאחר שאין בשוק האפריקאי הרבה בנקים וקיימים גם פערים של תשתית. כך או כך, ההתקדמות שם מרשימה, ואחת המטרות העסקיות המרכזיות היא לגרום לכך שבאפריקה יהיה כוח עבודה שיעבור את סין והודו עד שנת 2040", ציין יאגו.