ריבית המשכנתא בדצמבר: 2.58% בצמודה, 2.48% בשקלית

ריבית המשכנתא הצמודה למדד נותרה בדצמבר ללא שינוי, לאחר עלייה ניכרת בחודשים האחרונים

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ריבית המשכנתא הצמודה למדד בחודש דצמבר מדד נותרה ללא שינוי - 2.58%. כך עולה מנתוני בנק ישראל. ריבית המשכנתא  עלתה בחודשים האחרונים בשיעור ניכר, אחרי שהגיעה לשפל של כ-2% ביוני השנה. העלייה בריבית מיוחסת להמשך הביקושים לדירות, תוך כדי ניצול הריבית הזולה עדיין על המשכנתאות.

לאתר הון להון - מדריכים ומידע פיננסי

הריבית הצמודה עולה בהתאם לתקופת המשכנתא: ככל שהלווים לוקחים משכנתא לתקופה ארוכה יותר, כך (לרוב) הריבית תהיה גבוהה יותר.  מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית לתקופה העולה על 25 שנה מסתכמת ב-3.05%; הריבית ל-20 עד 25 שנה מסתכמת ב-3.01% והריבית לתקופה העולה על 15 שנה מסתכמת ב-2.9% - אלו הן התקופות הפופולריות ביותר ללקיחת משכנתא, ולכן הריביות האלו הן הרלבנטיות ללוקחי המשכנתאות.

ריבית קבועה או ריבית משתנה - מה עדיף?

במקביל לריבית הצמודה, פרסם בנק ישראל את נתוני הריבית השקלית.  הריבית השקלית הממוצעת בדצמבר (שמתייחסת גם לריבית הקבועה וגם לריבית המשתנה) עומדת על  2.48%, אך היא מוטה כלפי מטה בגלל ריביות נמוכות במיוחד לטווח הקצר, וכן היא מוטה כלפי מטה בגלל שנתוני הריבית המשתנה (הנמוכים יותר) מעורבבים יחד עם נתוני הריבית הקבועה (הגבוהים יותר). בפועל, הריבית השקלית לתקופה של 15 עד 20 שנה עומדת על 3.7%. הריבית השקלית לתקופה של 20 עד 25 שנה עומדת על 3.97% והריבית מעל 25 שנה עומדת על 4.12%. 

השבוע פורסמו גם נתוני המשכנתאות לחודש נובמבר. היקף המשכנתאות בחודש זה הסתכם ב-5.2 מיליארד שקל - גידול של 13% ביחס לחודש הקודם, וגידול של 30% ביחס לחודש נובמבר בשנה שעברה. מתוך 5.2 מיליארד שקל,  כ-31% הם משכנתאות במסלול של ריבית קבועה לא צמודה למדד (משכנתא מקובעת), בדומה לנתוני אוקטובר.

לאתר הון להון - מדריכים ומידע פיננסי