בנקאי בכיר: "המלצות שטרום יטביעו את משקי הבית בחובות"

יום לאחר פרסום המלצות ועדת שטרום, ובמערכת הפיננסים מעריכים כי הן יביאו להגדלה דרמטית של האשראי הצרכני ויגזרו עוני על האזרחים - גם על חשבון הפנסיה

דרור שטרום / צילום: תמר מצפי
דרור שטרום / צילום: תמר מצפי

המלצות ועדת שטרום להגברת התחרות בבנקים לא יפגעו בבנקים אלא יהפכו את כלכלת ישראל ל"ג'ונגל פיננסי", יביאו להגדלה דרמטית של האשראי הצרכני ויטביעו את משקי הבית בחובות - גם על חשבון הפנסיה. כך מעריכים היום (ג') גורמים במערכת הפיננסית.

"נתח הבנקים באשראי הצרכני לא יקטן אלא השוק כולו יגדל", אומר ל"גלובס" בנקאי בכיר. "לבנקים יהיו לקוחות פריים וכל מי שלא יקבל מהם הלוואה או ירצה משהו מהיר יילך למוסדיים או לחברות כרטיסי האשראי. אני גם מתקשה לראות את המוסדיים מסתערים על השוק הקמעונאי. זה הרבה התעסקות. לתת הלוואות קטנות לעשרות אלפי אנשים זה משהו שמצריך המון עבודה".

יוליה מרוז, מנכ"לית איגוד בתי ההשקעות, מעריכה שההמלצות מספקות דווקא תמריץ למוסדיים ושהם יוכלו להתחרות בבנקים גם בריביות שיציעו. "המרווח בין ריבית הפריים פלוס פלוס פלוס שהבנקים נותנים היום לבין התנאים שבתי ההשקעות יוכלו להציע, הוא מספיק גדול בשביל שזה ישפיע על כמות הלקוחות של הבנקים", אומרת מרוז ל"גלובס". "יש בידי בתי ההשקעות מקורות בלתי מוגבלים כמעט, ואם רוצים להביא שחקן אמיתי לאשראי הצרכני שהבנקים ירגישו אותו איך אפשר בכלל להתעלם מהמקורות של המוסדיים?

- אתם תוכלו לתת ריביות זולות יותר מהבנקים? הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי אמר שעלויות האשראי הצרכני יוכלו לרדת גם ב-50%.

"אני יודעת מה אמיר לוי אמר, אבל אני מתקשה להמר".

- את חושבת שהשחקנים השונים בשוק האשראי הצרכני ינסו בעתיד לדחוף כמה שיותר הלוואות מפתות למשקי הבית?

"לא רוצה לקרוא לזה ג'ונגל, אבל אם באמת יקדמו את כל מה שהם אומרים כרגע בהמלצות, אז כן - תהיה תחרות".

- זה נראה לך הגיוני להפקיר את הפנסיה לטובת הלוואות לצריכה שוטפת?

"גם היום זה קיים, נותנים הלוואות כאלה על חשבון החיסכון הפנסיוני. אבל זה בטל בשישים לעומת שוק האשראי הצרכני כי זה תקף רק לעמית שיש לו כבר סכום גדול בחיסכון הפנסיוני. זה לא מיועד לכולם. אני מבינה שעושים פה בוועדה עוד צעד, אבל אני לא יודעת כמה המרחק יהיה גדול מהמצב הקיים היום. זו יותר שאלה של לתת לעמית להחליט עד כמה הוא צריך את הכסף עכשיו או שלא. בעיניי זה שירות טוב מאוד שהמוסדיים נותנים כבר היום לעמיתים שלהם, ולפעמים ההלוואות הללו ניתנות אפילו בפריים מינוס, שלא כמו בבנק".