הגרלת הבתים: איך בוחרת ההתאחדות את אצטדיוני הנבחרות?

למה עדיין מתקיימים טורנירי נבחרות ישראל, שוליים יחסית ולא מושכי קהל - באצטדיון ר"ג הענק והמיושן (מטעמי חיסכון של 10,000 שקל למשחק) ■ האם קיים הסכם היסטורי כלשהו עם עיריית פ"ת על המושבה, שמחייב עריכת משחקי בית של הנבחרות שם (לא) ■ ומדוע המגרש החדש והנוצץ בב"ש עדיין לא נכנס ללופ המשחקים הבינלאומיים (כי אין מספיק בתי מלון בב"ש)

אצטדיון רמת גן / צלם: תמר מצפי
אצטדיון רמת גן / צלם: תמר מצפי

היום (ה') יבוא לסיומו טורניר החורף הבינלאומי לנבחרות נוער שנערך לסירוגין סביב חג החנוכה למעלה מ-40 שנה. באופן פרדוקסלי, מתקיים הטורניר הזה בבית הנבחרות בשפיים, מקום בו בדרך כלל מתקיימים טורנירים כאלה, ובאצטדיון רמת גן העתיק, שכבר חשבנו שיצא מהתקן - וש-40 אלף כיסאותיו מבליטים את שיממונו בטורנירים מאין אלה.

הטורניר הזה שוחק בלא מעט מגרשים לאורך ההיסטוריה. בשנותיו הראשונות משך קהל, בדיוק כפי שעשה טורניר האינטרטוטו, אבל מרגע שבו התקבלה ישראל לאופ"א והחל העידן הרב-ערוצי, הוא לא מעניין נפש חיה זולת בני משפחות השחקנים ואולי כמה חברים. אוהד מן השורה לא יטריח את עצמו למשחק כזה, מהרבה סיבות - ולכן הבחירה ברמת גן הענק, מחייבת בדיקה לגבי מדיניות העדפת האצטדיונים של ההתאחדות לכדורגל.

70 משחקי נבחרות

אצטדיון רמת גן, חייבים לומר, כמו בית הנבחרות, נמצא למעשה בשליטת ההתאחדות לכדורגל. משרדי ההתאחדות נמצאים בו, ומעשית, אין צורך בתשלום דמי שימוש עבורו, בהשוואה לאצטדיונים אחרים ברחבי ישראל שרובם נמצאים או בבעלות מוניציפאלית או תחת שליטה של חברה כלכלית אותה הקימה הרשות המוניציפאלית הרלוונטית. מהבחינה הזו, כל משחק מבין ששת משחקי טורניר החורף "חסך" להתאחדות 10,000 שקל דמי שימוש. גם כמות המאבטחים קטנה יותר, והקטנת ההוצאות עומדת כרגע בראש מעייניה של ההתאחדות, הנאבקת על הקטנת הגירעון שלה.

בשלוש השנים האחרונות - לא כולל יורו 2013 לנבחרות צעירות - קוימו כ-70 משחקי נבחרות בכל הגילאים בישראל, חלקם משחקים במסגרת רשמית - מוקדמות אליפות אירופה או מוקדמות מונדיאל - וחלקם משחקי הכנה. במקביל, החל מנובמבר 2011, החלו להכנס לסבב אצטדיונים חדשים: המושבה, נתניה, סמי עופר. אצטדיונים ותיקים יותר כמו רמת גן ובלומפילד הולכים ומאבדים מיוקרתם ההיסטורית. ייאמר לזכותה של ההתאחדות כי החלוקה יחסית שווה. אצטדיון המושבה בפ"ת אירח 12 משחקים, האצטדיון בנתניה 11 משחקים ולטובת משחקי נבחרת הנשים או הנערות מוקצה בעיקר האצטדיון העירוני בלוד.

מה קורה עם האצטדיון החדש בבאר שבע, אצטדיון טוטו בעכו או האצטדיון בקרית שמונה? ואפילו עפולה? האם הפריפריות נדחקות לשוליים? בהתאחדות טוענים שלא. לראיה: בערב ההשקה של אצטדיון טרנר בבאר שבע לפני שלושה חודשים, נפגשו לשיחת מסדרון ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' ומנכ"ל ההתאחדות, רותם קמר. בהתאחדות הציעו לדנילוביץ' להצטרף לסבב. דנילוביץ' הביע התלהבות, אך עד כה לא נמצא הטורניר שינדוד דרומה. בהתאחדות ניסו דווקא להגן השבוע על ההחלטה לקיים את טורניר החורף באצטדיון רמתן גן, והופתעו מהשאלה לגבי באר שבע. שם טוענים שזה יקרה, אבל צריך לזכור כי אופ"א מעמידה מספר סייגים: מרחק משדה התעופה וכמות בתי מלון. כאשר נערך משחק בינארצי אחד נדרשים שלושה בתי מלון: לנבחרת המארחת, לנבחרת האורחת ולצוות השיפוט. במקרה של טורניר בן ארבע נבחרות, נדרשים כבר חמישה בתי מלון. בבאר שבע יש מלון אחד אחד בסטנדרט של 4 כוכבים - מלון לאונרדו - ואילו שאר המלונות נמצאים ברדיוס רחב יותר, באשקלון או במצפה רמון. די שנבחרת אורחת תסרב ללון כל כך רחוק מהמגרש בו תשחק, וכל הסיפור יקרוס. יש גם עניין של מגרשי אימון שמפחית את הסיכוי של מקומות אחרים בפריפריה. ועדיין, גם בהתאחדות וגם בעיריית באר שבע, טוענים כי מדובר בסך הכל באצטדיון חדש שבמהרה ייכנס לפעילות של כדורגל נבחרות, כאשר בכוונת העירייה להקים עוד חדרי אירוח בסביבת האצטדיון עצמו. בעירייה אמרו השבוע: "נשמח לארח. אם תבוא איזה בקשה מההתאחדות, אנחנו נשקול, והעיר בהחלט תרצה לארח. כמובן שבתיאום מראש". בהתאחדות אמרו: "הגעת נבחרת בסדר גודל של הצעירה/בוגרת לבאר שבע היא רק עניין של זמן".

הסדר עם קיבוץ שפיים

בהתאחדות גם מודים כי הכוונת טורנירים איזוטריים כמו מוקדמות אליפות אירופה לנערות או לנערים, לערי הפריפריה - טורנירים שלא מעניינים גם כשהם נערכים באיזור המרכז - עלולה ליצור תחושה של גישה מתנשאת מצד ההתאחדות לפריפריות, בבחינת "זרקנו לכם טורניר לא אטרקטיבי". בהתאחדות דחו מכל וכל את הטענה לפיה התרומה שקיבלו מערייית פתח תקווה לקיום יורו 2013 - מיליון שקל - כללה בתוכה התנייה לקיים משחקים נוספים במושבה. עוד אומרים בהתאחדות כי קיום מספר רב של משחקים בבית הנבחרות הוא חלק מהסדר עם קיבוץ שפיים שמחזיק בבית מלון הנמצא במרחק של צעדים ספורים מבית הנבחרות. בהתאחדות גם דוחים את הטענה כי בלומפילד יצא מהסבב בגלל דמי שכירות גבוהים של חברת היכלי הספורט, המפעילה עבור עיריית תל אביב את המגרש - וטוענים כי אין דבר כזה (וגם כי הם לא מחוייבים בתנאי מכרז בחלוקה למגרשים).

אגב, גם בכדורסל מתעוררת שאלה דומה. בשבוע שעבר החליטו בפיב"א לקיים את אחד מבתי יורובאסקט 2017 בהיכל הספורט ביד אליהו. באיגוד טוענים כי הגישו למועמדות את יד אליהו ולא את הארנה בירושלים בהנחה כי סיכוייו היו טובים יותר, לאור העובדה כי אירח שני טורנירי פיינל-פור, אליפות אירופה לנשים, גמר גביע אירופה לאלופות (המשחק בין איניס וארזה ליוגופלסטיקה ב-1972 שלכבודו קירו את המגרש הפתוח והגדילו אותו ל-10,000 מקומות), וכמובן מאות משחקי יורוליג. למה לא ירושלים? באיגוד לא יגידו זאת לציטוט, אבל אין ספק כי מבחינה פוליטית סיכוייה של ירושלים היו קטנים יותר, עוד לפני שנכנסים לשיקולים בטחוניים - מה גם שאיזור הארנה סובל מבעיות גישה חמורות, חניה, ועוד.

מגרשים שאירחו
 מגרשים שאירחו