מרצ הגישה בג"ץ נגד מתווה הגז: "תירוצים מצוצים מהאצבע"

מרצ: "סעיף 52 לחוק נועד לתת מענה למצב חירום אקוטי ונקודתי, או למצבי כורח מוחלט, כאשר אירוע בעל נזק קשה ודרמטי צפוי להתרחש במידת ודאות גבוהה ביותר"

זהבה גלאון / צילום: אלון רון
זהבה גלאון / צילום: אלון רון

מפלגת מרצ עתרה לבג"ץ נגד מתווה הגז, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו חתם היום (ה') על המתווה. (לסיפור המלא)

"החלטתו של ראש הממשלה וממלא-מקום שר הכלכלה נגועה בשיקולים זרים בתכלית, שמהותם רצונו העז להעביר את מתווה הגז ויהי מה", נכתב בטיעונים. "נימוקיו, הנחזים להיות שייכים לתחום 'יחסי החוץ והביטחון', מהווים כסות בלבד לטעמים האמיתיים העומדים ביסוד החלטתו, כפי שנגלו ונחשפו במהלך ההתדיינות בפני ועדת הכלכלה של הכנסת".

במרצ טוענים כי "לא שיקולי יחסי החוץ ולא שיקולי הביטחון הם אלה שעמדו על הכף והכריעו בהחלטתו של ראש הממשלה לפטור את ההגבלים העסקיים נשוא המתווה באופן גורף ומוחלט מהוראותיו של חוק ההגבלים העסקיים, אלא בראש ובראשונה 'מצב העולם' אליו נקלעו לאחר שהממונה חזר בו מהצו המוסכם הוא שעמד על הכף, ובמילים אחרות 'הסיטואציה', היינו, הסיכון מפני חשיפת מתווה הגז להתדיינויות משפטיות והשיקול לפיו במקרה שמתווה הגז יידרש לעמוד למבחן בפני בית הדין להגבלים עסקיים.

"הימנעות מצעידה ב'צעדיו הרגילים' של החוק ובכל נפתוליו המורכבים מלמדת בבירור כי השימוש בו ייעשה אך ורק במצבים ייחודיים ודרמטיים, חריגים, דחופים ויוצאי דופן, בהם שיקולי מדיניות החוץ ושיקולי ביטחון המדינה הם כה כבדי-משקל וזועקים לשמיים, עד כי שיקולי הבטחת התחרות יידרשו לסגת מפניהם".

בעתירה נכתב עוד כי "סעיף 52 לחוק נועד לתת מענה למצב חירום אקוטי ונקודתי, או למצבי כורח מוחלט, כאשר אירוע בעל נזק קשה ודרמטי צפוי להתרחש במידת ודאות גבוהה ביותר, באופן אשר פנייה לבית הדין להגבלים עסקיים, כמתחייב על-פי חוק ההגבלים העסקיים, הופכת לבלתי אפשרית, ללא ישימה או לבלתי רלוונטית בתכלית - ולא למקרה כפי המצב בענייננו.

"לא בכדי מעולם לא נעשה שימוש בסעיף 52 לחוק, וככל הידוע מעולם אף לא נשקלה האפשרות לעשיית שימוש בו. זאת בשים לב למצב הריכוזי במשק, וחרף אין-ספור מצבי החירום, מלחמות ומצבי החוץ והביטחון המורכבים והרגישים אשר פקדו את מדינת ישראל מאז חוקק החוק".