החלטה חיובית, לשם שינוי: יום כיפור – יום חג רשמי באו"ם

עד עתה הכיר הארגון ב-10 חגים רשמיים, ובהם חג המולד ואיד אל פיטר ■ יזמה של משלחת ישראל לאו"ם, בסיוע המשלחת האמריקאית

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

בהישג גדול לישראל, אישר אתמול (ה') מטה או"ם, כי הוא מכיר ביום כיפור כחג רשמי של הארגון. ביום כיפור לא יתקיימו אפוא דיונים רשמיים של או"ם וסוכנויותיו ועובדי הארגון יזכו ביום חופש. בכך מתווסף יום כיפור לעשרת החגים הרשמיים של הארגון, ובהם חג המולד, יום העצמאות האמריקאי, חג ההודיה, איד אל פיטר ואיד אל עדהא.

ההחלטה היא יזמה של משלחת ישראל לאו"ם, שזכתה בתמיכה של המשלחת האמריקאית והצליחה להדוף התנגדות של הגורמים האנטי-ישראליים המסורתיים בארגון. אבי היזמה הוא השגריר הקודם באו"ם, רון פרושאור, שקידם מהלכים באו"ם ומחוצה ל וכדי להקנות ליום כיפור מעמד של חג רשמי של הארגון הבינלאומי. אך מדינות ערביות ומסולמיות אחרות הכשילו את המאמצים הישראלים. עד עתה.

השגריר הנוכחי, דני דנון, אמר:  "יום כיפור הוא היום הקדוש ביותר לעם היהודי ואו"ם היה צריך להכיר בחשיבותו לפני שנים רבות. מדובר בתיקון עוול היסטורי לעם היהודי ולמדינת ישראל". הוא הדגיש, כי שיתוף הפעולה בין שתי המשלחות  "סיכל את מאמצי הרוב האנטי-ישראלי למנוע את קבלת ההחלטה".

"השותפות האמריקאית-ישראלית באו"ם היא שותפות של טוב מול רע, של נכון מול לא נכון", אמר דנון. "... ערכי הצדק המעוגנים בדת ובתרבות היהודית יקבלו במה בפרלמנט העמים, ויהוו חלק מהמורשת ההיסטורית של הארגון, שמוטה באופן קבוע נגד ישראל".

המאמצים להפוך את יום כיפור לחג של או"ם החלו כבר לפני שנים. ב-26 באוגוסט 2014, כתבו שני בכירים בארגון בני ברית, דניאל מאריאשין ודייוויד מייקל, מאמר אופ-אד ב"ניו יור'ק טיימס", שקרא לארגון לאמץ את יום כיפור כחג של או"ם. המאמר נכתב בהשראת השגריר דאז, פרושאור. המאמר ציין, כי כבר ב-1999 הודה מזכ"ל א"ם דאז, כי "לפעמים נראה כאילו או"ם משרת את כל עמי תבל לבד מיהודים".

"אחת מהדרכים להיאבק בצרות אופקים ובדעות קודמות היא מתן כבוד", נאמר במאמר. "ההצעה לתת ליום כיפור מעמד של חג או"ם אינה בעלת אופי פוליטי. היא אינה קשורה להתנגשויות בין ישראל לחמאס. מדובר במבחן של כוללנות. כל 193 חברות או"ם, לרבות 56 המדיניות של הגוש המוסלמי, צריכות לתמוך בהצעה הזו".

ביזמה אחרת של פרושואור, אשתקד, קראו 32 שגרירי מדינות לאו"ם, ובהן ארה"ב,  להכיר ביום כיפור כחג של הארגון. גם יזמה זו נבלמה ע"י הגוש המוסלמי. אתמול בשלו המאמצים ואו"ם יכבד עתה את יום כיפור כחגו.