סל מתנות לישראל בחוק התקציב האמריקאי ל-2016

3.1 מיליארד דולר כסיוע צבאי שוטף, 487 מיליון דולר לתוכניות ליירוט טילים ורקטות ו-40 מיליון דולר לפיתוח טכנולוגיות לאיתור מנהרות ■ גלולת רעל לסיכול פנייה פלסטינית לבית-הדין הבינלאומי בהאג

נאום נתניהו בבכינוס AIPAC בוושינגטון / צילום: רויטרס
נאום נתניהו בבכינוס AIPAC בוושינגטון / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חתם אתמול על חוק התקציב האמריקאי למימון פעולות הממשל עד 1 באוקטובר 2016, זמן קצר לאחר ששני בתי הקונגרס אישרו את הצעת החוק ברוב קולות של רפובליקנים ודמוקרטים. החוק כולל סל מתנות לישראל, אם כי רובן נהפכו לעניין שבשגרה: ישראל מצפה להן מדי שנה והקונגרס שש להגישן.

הפריט הגדול ביותר בסל המתנות הוא הסיוע הצבאי השוטף לשנת הכספים 2016 - 3.1 מיליארד דולר, אם כי רק נתח בשיעור 75% מסכום זה יעמוד לרשות ישראל בתשעת החודשים הראשונים של השנה הבאה. מזכר הבנות בן 10 שנים, שיפקע ב-2018, מסדיר את הסיוע הצבאי השנתי. ישראל וארה"ב גיבשו את מזכר ההבנות הבא, אף הוא ל-10 שנים, שיגדיל משמעותית את הסיוע השנתי.

התקציב ל-2016 כולל גם 467 מיליון דולר לתוכניות האמריקאיות-ישראליות המשותפות לפיתוח טילים ליירוט טילים ורקטות - שתי מערכות "חץ", "כיפת ברזל" ו"קלע דוד" ("שרביט קסמים") - כמעט פי שלושה מהבקשה המקורית של הממשל (העלאה כזו כבר נהפכה למסורת).

בכל זאת, סכום הסיוע לתוכניות הטילים נמוך בכ-130 מיליון דולר מזה שניתן ב-2015. הסיבה לכך היא, שאשתקד כללה חבילת הטילים גם סיוע חירום לייצור מוגבר של סוללות טילי "כיפת ברזל", שמספרן הידלדל בגלל השימוש המוגבר בהן במבצע צוק איתן. השנה לא נמצא צורך בסיוע חירום כזה.

כמו כן כולל התקציב 40 מיליון דולר לפיתוח טכנולוגיות לאיתור מנהרות.

חוק התקציב כולל גם את הסעיפים שלהלן.

אזהרה, שארה"ב תפסיק את הסיוע לרשות הפלסטינית ותסגור את נציגותה בוושינגטון אם היא תפנה לבית-הדין הבינלאומי בהאג.

אזהרה נוספת לממשלת הרשות שהיא תאבד כליל את הסיוע האמריקאי אם תנסה להתקבל כחברה מלאה באו"ם או באחד מהגופים שלו, או שתקים ממשלת אחדות עם חמאס. החוק קובע גם, שכל סכום שהרשות תעניק כסיוע למשפחות של טרוריסטים יקוצץ מהסיוע האמריקאי.

דרישה ששר החוץ האמריקאי יאשר שהרשות הפלסטינית פועלת לבלימת ההסתה נגד ישראל לפני שיינתן לרשות סיוע ישיר מארה"ב.

החוק מחייב את הממשל לדווח לקונגרס על יישום ההסכם עם איראן.

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שיבחה את החבילה הישראלית בחוק התקציב ואמרה, שהוא נותנת ביטוי למחויבות האמריקאית לביטחונה של ישראל.