קלינטון בעימות הדמוקרטי: טראמפ הוא המגייס הגדול של דאע"ש

איזה הבדל בין העימותים של שתי המפלגות: אצל הדמוקרטים - ויכוח משפחתי וענייני נטול איבה ואגו; אצל הרפובליקנים קרבות מגע והטחות עלבונות ■ סאנדרס: וול סטריט והבנקאים לא יאהבו אותי ■ בעימות הדמוקרטי, המאבק נגד האצולה הפיננסית בארה"ב היה חשוב לא פחות מהמאבק בדאעש

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

העימות בין שלושת המתמודדים הדמוקרטים על מועמדות מפלגתם לנשיאות - הילארי קלינטון, ברני סאנדרס ומרטין אומאלי - שנערך לפנות בוקר (א') בניו-המפשיר, היה ויכוח משפחתי וענייני, נטול איבה אישית ומאבקי אגו, בניגוד לקרבות המגע וההטחות של עלבונות אישיים שאיפיינו את עימותי המתמודדים הרפובליקניים עד עתה. אבל התבטאויות דרמטיות לא חסרו בעימות הדמוקרטי וכמה מהן היו החיצים הרעילים שירו קלינטון, המתמודדת המובילה, וסאנדרס לעבר דונלד טראמפ, המתמודד המוביל במחנה הרפובליקני.

"אני חוששת מאוד שהרטוריקה שיוצאת מפי הרפובליקנים, ובמיוחד דונאלד טראמפ, שולחת מסר למוסלמים בארה"ב ולמעשה בעולם כולו שניטשת 'מלחמת ציוויליזציות' ושקיימת איזו מזימה מערבית, אולי אפילו 'מלחמה נגד האיסלאם', שמפיחה רוח בלהבות הרדיקליזם האיסלמי", אמרה קלינטון.

היא הוסיפה: "לטראמפ יש יכולת גדולה לעשות שימוש בדברי רהב ובדעות קדומות כדי לשלהב אנשים ולשכנע אותם שיש תשובות קלות לשאלות סבוכות מאוד".

"טראמפ נעשה המגייס הטוב ביותר של דאעש" הוסיפה קלינטון. "(אנשי דאעש) מראים סרטוני וידיאו, שבהם נראה טראמפ מטיח עלבונות באיסלם ובמוסלמים, כדי לגייס ג'יהאדיסטים רדיקליים יותר. האינטרס האמריקאי אינו להגיב בחרדה (כמו טראמפ) ולשלוח מסרי דעות קדומות".

סאנדרס, סנטור ליברלי שרק באחרונה נרשם רשמית במפלגה הדמוקרטית (הוא היה סנטור נטול זהות מפלגתית) הצטרף להתקפה. בהתייחסו לדברי טראמפ על מהגרים בלתי-חוקיים ממקסיקו, שאותם הוא הגדיר כ"רוצחים ואנסים", אמר סאנדרס: "... ואז מגיע מישהו כמו טראמפ ואומר, 'אני יודע את כל התשובות, והתשובה שלי (לבעיית המהגרים המקסיקניים) היא שהם פושעים ואנסים, ואנו צריכים לשנוא את כל המקסיקנים. הם האויבים שלכם. אנו שונאים את כל המוסלמים מפני שכל המוסלמים טרוריסטים. אנו חייבים לשנוא את המוסלמים'. ובינתיים, טראמפ הולך ומתעשר. אני פונה איפוא לאלה שהולכים לעצרות של טראמפ ואומר להם: תבינו, האיש הזה חושב ששכר נמוך באמריקה הוא רעיון טוב".

למרות מאמצי המנחים, סלע מחלוקת אפשרי בין קלינטון לסאנדרס נעלם כלא היה. מדובר בטענות שאנשי הקמפיין של סאנדרס ניצלו פריצה בחומת האש של מאגר המידע של המפלגה הדמוקרטית וניסו להעתיק רשימות של תורמים לקמפיין של קלינטון. בתגובה על כך, מנע מטה המפלגה מהקמפיין של סאנדרס את הגישה למאגר המידע כולו, לרבות לתיקי סאנדרס. בעקבות עתירה לבית-משפט, בוטל האיסור, ובתחילת העימות התנצל סאנדרס על התנהלות הקמפיין שלו בסוגיה זו. המנחים, שקיוו אולי ללבות מלחמה נוסח הרפובליקנים במחנה הדמוקרטי - התאכזבו.

ויכוח לוהט, אך חברי ומנומס, התנהל על סוגיית התערבות האמריקאית בסוריה. קלינטון הכריזה, שארה"ב צריכה לפעול בו-זמנית להבסת דאעש ולסילוקו של בשאר אסד מסוריה. סאנדרס ואומאלי טענו, שעקירת אסד מכסאו היא משימה משנית. קודם כל צריך להביס את דאעש. "אני חושש שקלינטון תומכת יותר מדי בשינוי משטרים", אמר סאנדרס. זה היה רמז לנטיית הנאו-קונסרבטיבים בארה"ב לפלוש למדינות עוינות כדי להחליף את המשטר בהן, כפי שקרה בעיראק. כזכור, כאשר קלינטון כיהנה כסנטורית, בתקופת ממשל בוש, היא הצביעה בעד הפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003.

אומאלי, שמנסה להתרומם מהמקום השלישי במירוץ הדמוקרטי (שיעור התמיכה בו מגיע לכ-5%), אמר שהתמקדותה של קלינטטון באסד הוא דוגמה למנטליות של המלחמה הקרה. "יש לנו תפקיד גלובלי", הוא אמר, "אך  תפקיד זה אינו להתרוצץ ולחפש מפלצות חדשות כל פעם כדי להשמיד אותן".

"אם ארה"ב לא תוביל, לא יהיה מנהיג עולמי אחר, וייווצר חלל", השיבה קלינטון.

בדיון על בעיות פנים, תפסה בעיית אי השוויון הכלכלי מקום מרכזי. למעשה, למאבק באצולה הפיננסית בארה"ב ייחסו המועמדים הדמוקרטים חשיבות לא פחותה  מאשר למאבק בדאעש בסוריה. את הדיון הזה הוביל סאנדרס, שחרט על דגל הקמפיין שלו מאבק חסר פשרות בפערי השכר בארה"ב. "תכירו בעובדה שכלכלת ארה"ב היא כלכלה שמבוססת על הונאה. ב-40 השנים שחלפו, מעמד הביניים הולך ונעלם", הוא אמר. "... מיליוני אנשים בכל רחבי אמריקה עובדים שעות רבות יותר ומשתכרים פחות".

לדבריו, צריך לומר למעמד המיליארדרים, "אינכם יכולים לקבל כל דבר". מה לעשות? בראש ובראשונה, מיסוי המיליארדרים צריך לשקף את הכנסותיהם באופן הוגן; שנית צריך להעלות את שכר המינימם לרמה של 15 דולר לשעה במשך השנים הבאות. סאנדרס אף הציע להטיל "מס ספקולציות" על וול סטריט, למימון לימודים באוניברסיטאות ומכללות ציבוריות ולפטור סטודנטים משכר לימוד.

"להילארי ולי יש חילוקי דעות בסוגיה זו", אמר סאנדרס. "המנכ"לים של החברות הרב-לאומיות הגדולות עשויים לחבב אותה. אך הם לא יחבבו אותי, ובוול סטריט יחבבו אותי אפילו פחות... לא חושב שאקבל הרבה תרומות לקמפיין שלי מוול סטריט".

 "יש כמה תאגידים גדולים שיוצרים מקומות עבודה ומנסים לעשות את הדבר הנכון, אך, לדעתי - ואני אומר זאת ברצינות - תאוות הבצע של מעמד המיליארדרים, תאוות הבצע של וול סטריט - הורסת את הכלכלה ואת חייהם של מיליוני אמריקאים".

קלינטון: "אם כך, איך תסבירו את העובדה ששני מיליארדרים, מנהלים של קרנות גידור, מממנים עתה תשדירי פרסום נגדי? התשובה היא, שהם יודעים שאני לא אניח להם ולא אתן שהאג'נדה שלהם תהיה האג'נדה של אמריקה".