זעם על ההחלטה לסגור עסקים בשבת: "הרחבת הכפייה"

ח"כ יעל גרמן תוקפת את מיקי זוהר: "מי שם את מיקי זוהר כקובע לציבור הישראלי כיצד ינצל את זמנו הפנוי? כל מי שהחופש והחירות יקרים לליבו חייב להתנגד בתוקף לחוק, המנסה לכפות על חלק מהציבור אורח חיים שזר לו"

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

נמשכות התגובות הנזעמות על יוזמתו של ח"כ מיקי זוהר מהליכוד לסגור עסקים בשבת, יוזמה שעברה אתמול (א') בוועדת שרים לחקיקה. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) מזהירה היום כי מדובר בבחינת גבולות של הציבור הישראלי בדרך להרחבת הכפייה הדתית.

"החוק הזה יפגע בראש ובראשונה בבעלי העסקים הקטנים המפעילים עסקים בשבת, כגון קיוסקים ופיצוציות, ובא להתערב ברגל גסה בהרגלי הבילוי והצריכה של הציבור, ויש חשש גדול שהוא בדיקת גבולות לפני הרחבת הכפייה על כלל הציבור גם בנושאים אחרים", מסרה גרמן. "מי שם את מיקי זוהר כקובע לציבור הישראלי כיצד ינצל את זמנו הפנוי? כל מי שהחופש והחירות יקרים לליבו חייב להתנגד בתוקף לחוק, המנסה לכפות על חלק מהציבור את אורח החיים שזר לו".

על-פי הצעת החוק שהגיש ח"כ זוהר, בית עסק שיעבוד בשבת יקבל קנס הגדול פי 3 מהפדיון היומי שלו באותו היום. כמו כן, על-פי הצעת החוק, בעל העסק יהיה חשוף לתביעה אזרחית של בעלי עסקים מתחרים שייפגעו מכך שאותו עסק נפתח בשבת.

 

ח"כ גרמן טוענת כי "תוך כוחניות ועריצות שלטונית העבירה ועדת השרים חוק המשרת מיעוט בחברה ומתאים לחברות ומדינות דתיות קיצוניות. הניסיון לכפות ערכים של חלק מהאוכלוסייה על חלק אחר הוא מהלך פסול. ערכים לא משליטים בכוחניות ותוך ניצול של עריצות הרוב. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ויש לשמור מכל משמר על האיזון בין השניים, והחוק הזה מפר את האיזון".

גרמן הוסיפה כי "העבודה בשבת דווקא פותחת אפשרות לאוכלוסייה חלשה שאינה שומרת שבת. במדינה חיים כ-20% מוסלמים ונוצרים, ויש למעלה מ-350 אלף שאינם מוכרים כיהודים. מן הראוי שאוכלוסייה זו תוכל הן להתפרנס והן לקנות ביום המנוחה של היהודים".