אמיר ברמלי יגיש תביעת לשון הרע נגד עו"ד ארז חבר

בעלי קבוצת רוביקון וקרן קלע טוען כי המפרק הזמני של החברות הוציא את דיבתו כשהתראיין על תיק הפירוק ל"גלובס" ולערוץ 2 והצהיר "הצהרות מופרכות בדבר המצב הפיננסי של החברות וניהולו"

אמיר ברמלי ועו"ד ארז חבר / צילום: שלומי יוסף ואיל פרידמן
אמיר ברמלי ועו"ד ארז חבר / צילום: שלומי יוסף ואיל פרידמן

אמיר ברמלי נגד המפרק. מייסד החברות קרן קלע ורוביקון, שלח היום (ב') מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע למפרק הזמני של החברות בבעלותו, עו"ד ארז חבר.

עיקר הטענות נוגעות לראיון נרחב שנתן עו"ד חבר למגזין G של "גלובס" ולהופעתו בתוכנית "אולפן שישי" בערוץ 2.

"נפלא מבינתנו איך הגשת בקשה להטיל חיסיון על ההליכים שאתה נוקט, כדי שהסיקור התקשרותי לא יפגע בהליכי הפירוק - ובעת ובעונה אחת התראיינת בדיוק על עניינים אלה בכלי התקשורת", טוען ברמלי, באמצעות עו"ד אילן בומבך.

"בכתבת השער של מגזין G הופיעה תמונתך ובצידה כותרת גדולה שצוטטה מפיך: 'מתחת לכל אבן שאנחנו מזיזים מוצאים שני עקרבים'; יום לאחר מכן התראיינת בתוכנית 'אולפן שישי' בערוץ 2, באותו עניין. בראיונות אלה הצהרת הצהרות מופרכות בדבר מצבן הפיננסי של החברות וניהולן על-ידי ברמלי, ואף הגדלת לעשות כאשר הצגת אותו כמי שניהל פירמידה בחברות אלה.

"דברים אלה חמורים במיוחד לאחר שטענת, בדוח שהגשת לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כי עליך ללמוד עוד את מבנה אשכול החברות, את הקשרים המתקיימים בין החברות, אופן מימונן, היקף נכסיהם והשווי הפיננסי הכולל שלהן".

בהקשר זה לא ברור כיצד נתלה ברמלי באמירה של עו"ד חבר אודות "פירמידה" דווקא במובן של "מבנה של אשכול החברות". הטענה כלפי קבוצת רוביקון-קלע הייתה מאז ומתמיד שמדובר בפירמידת "פונזי", כלומר גוף שמגלגל עוד ועוד הלוואות כדי לכסות את ההלוואות שנטל קודם לכן וחוזר חלילה.

בהמשך המכתב טוען ברמלי כי לאור העובדה שעו"ד חבר ביקש להטיל איסור פרסום על פעולותיו בתיק הפירוק, בטענה כי סיקור תקשורתי נרחב עשוי לגרום נזק לתיק, לא ברור מדוע מצא לנכון להתראיין רבות בעניין התיק. ברמלי מצטט את דברי חבר בבקשתו, לפיהם "סיקור תקשורתי נרחב מטבעו כרוך לעתים באמירות ובמסקנות המוצאות מהקשרן".

בקשר לטענותיו של עו"ד חבר, לפיהן ברמלי הזרים הלוואות לחברות פרטיות שבבעלותו ומשך כספים לטובתו ולטובת בני משפחתו, טוען ברמלי במכתבו: "טענתך ש'צריך לבדוק' אם ברמלי הוציא כספים שלא כדין, הינה חמורה. לא יעלה על הדעת כי תמהר להפיץ בתקשורת מידע מכפיש, מבלי לבצע בדיקה נאותה ומהימנה לפני כן".

חובות של 300 מיליון שקל

קריסתה של קבוצת רוביקון-קלע עקב חובות של כ-300 מיליון שקל החלה בחקירתו של המייסד, אמיר ברמלי, במארס האחרון על-ידי רשות ניירות ערך. החשד העיקרי שעולה לכאורה מהחקירה, כמו גם מדוחות שמסר מפרק הקבוצה, עו"ד ארז חבר, לבית המשפט, הוא שבניגוד להבטחות שמסר ברמלי למשקיעי קרן קלע - חלקים מכספיהם לא שימשו למטרות שלשמם גויסו.

קרן קלע נהגה לגייס אג"ח מחוץ לבורסה, תוך הבטחת תשואה דו-ספרתית למשקיעים, ותוך הגבלת כל סדרת אג"ח לעד 35 משקיעים, וזאת כדי לחמוק לכאורה מהחובה החוקית לפרסום תשקיף.

מעבר לחשד שהפרדת סדרות האג"ח השונות הייתה מעושה ומטרתה העיקרית הייתה להימנע מפרסום תשקיף - עלה חשד כי מיליונים רבים נותבו לכאורה למטרות פרטיות של ברמלי. זאת, בעוד ברמלי המשיך לגייס עוד ועוד כספים, ששימשו בחלקם לתשלום התשואה המובטחת למשקיעי הקרן הקיימים. רשות ניירות ערך הודיעה כבר על כוונתה להעמיד את ברמלי לדין בגין הונאת המשקיעים לכאורה.

החקירה הביאה לגל של דרישות להחזרת כספים מצד משקיעים בחודשים האחרונים, והחברה בתגובה רק הגבירה את מאמצי השיווק שלה מתוך כוונה לגייס כספים חדשים, ובהם לשלם את החובות הישנים.

ממסמך שהגיש ברמלי עצמו לבית המשפט לאחרונה עולה כי בין יוני השנה לבין כניסת החברות לפירוק באוקטובר - תקופה בה כבר צפו ועלו החשדות כנגד ברמלי והקבוצה - גויס הון נוסף בסך של כ-80 מיליון שקל לפחות על-ידי הקרן. בין היתר נקטה החברה בקמפיין פרסום אגרסיבי, שהורד בהמשך ממסכי הטלוויזיה לפי החלטת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, וזאת לאחר שרשות ניירות ערך פרסמה הודעת אזהרה חריגה על הסכנה שבהשקעה בקרן קלע.

משיכות פרטיות בסך 29 מיליון שקל 

מאז מונה למפרק זמני, מסר עו"ד חבר לבית המשפט פרטים על ניהול כספים בעייתי, לרבות הלוואות בסך 13 מיליון שקל לחברות פרטיות של ברמלי ועוד כ-16 מיליון שקל שהועברו לברמלי, אשתו ואמו בדרכים שונות. בכלל זה שילמה חברת רוביקון סכום של 1.7 מיליון שקל כערובה לשחרורו של ברמלי ממעצר. זאת, בנוסף לפרטים שפורסמו על העדפת נושים לכאורה כלפי אשת הקולינריה מיכל אנסקי, שהייתה משקיעה של הקרן וגם שותפה עסקית שלה במיזמי המסעדנות.

ברמלי ממשיך להאמין ביושרתו ובחפותו גם היום. בימים האחרונים הוא הגיש לבית המשפט הצעה להסדר נושים, במסגרתה הוא מציע כי קרן קלע ורוביקון ישובו לפעול כ"עסק חי" בניהולו של עורך דין מטעם המשקיעים ובפיקוח נאמן שימנה בית המשפט.

בנוסף, ברמלי טוען כי הגיע לסיכום עם משקיע שיזרים הלוואה בסך 15 מיליון שקל לקבוצה, וכי הוא עצמו יציע לטובת ההסדר תרומת בעלים בסך של 3.5 מיליון שקל.

גם במכתב שנשלח היום ממשיך ברמלי לטעון כי בידיו נתונים לפיהם שווי סך נכסי הקבוצה, עולה על חובותיה.

עו"ד ארז חבר מסר בתגובה: "כשאקבל את המכתב, אגיב בהתאם".