לראשונה בישראל: השרים אישרו קידום אנרגיה מתחדשת

מטרת הצעת החוק של ח"כ איתן ברושי היא לצמצם את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה ולהפחית את התלות במקורות אנרגיה מתכלים ■ "החוק יתרום לצמיחה הכלכלית וליצירת מקומות עבודה בפריפריה"

מפגינים בוועידת האקלים בפריז /  צילום: רויטרס
מפגינים בוועידת האקלים בפריז / צילום: רויטרס

ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק לקידום אנרגיה מתחדשת - הראשונה מסוגה שאושרה אי-פעם בישראל. מטרת החוק היא להסדיר את תחום האנרגיות המתחדשות בישראל, לצמצם את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה ולהפחית את התלות במקורות אנרגיה מתכלים. את ההצעה יזם ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני). מחר תונח ההצעה לאישור הכנסת.

עיקרי הצעת החוק הם לקבוע יעדים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, לגבש תוכנית עבודה שנתית, שבה יפורטו הפעולות הנדרשות לצורך עמידה ביעדים, ולהקים ועדה שתפעל להסרת החסמים בתחום. לרבות חסמי התכנון והמימון.

רק לפני כשבוע חתמו 195 מדינות על הסכם היסטורי בוועידת האקלים בפריז, למניעת ההתחממות הגלובלית ולצמצום פליטות גזי חממה. אחת הדרכים העיקריות לעשות זאת היא באמצעות ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים. ייצור חשמל נקי מקטין את השימוש בתחנות הכוח הקונבנציונליות המייצרות חשמל באמצעות שריפת דלקים (פחם, גז טבעי, סולר ומזוט), מונע זיהום סביבתי ותורם לביטחון האנרגטי.

לקראת ועידת פריז התחייבה כל מדינה לגבש יעדים להפחתת פליטות גזי החממה וייעול צריכת האנרגיה. בין היתר התחייבה ישראל כי עד 2030 שיעור יעמוד ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות על 17%. "על מנת לעשות זאת, ישראל חייבת לפעול בכל הכוח", טוען אין פרנס, מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה המתחדשת, "העובדה שההצעה עברה היא בגדר נס. זה צעד חסר תקדים לתעשיית האנרגיה המתחדשת בישראל, ולא רק לענף הסולארי".

אף שב-2009 הציבה לעצמה ישראל יעד לייצור 5% מאנרגיה מתחדשת עד 2014, בפועל רק כ- 2% מהחשמל בישראל מיוצרים היום ממקורות מתחדשים. זהו שיעור נמוך משמעותית ביחס למדינות ה-OECD, בעיקר לאור העובדה שפוטנציאל ייצור החשמל הסולארי בישראל הוא עצום, ובצפון הארץ קיים פוטנציאל לייצור חשמל מרוח.

ייצור חשמל מפסולת גם הוא לא קיבל עד כה דגש מספק. בגרמניה, למשל, ליד כל רפת עומד מתקן שאליו נכנסת הפסולת, ויוצא ממנו מתאן - דלק ממקורות ביולוגיים. בישראל קיימת מכסה של 100 מגוואט לייצור חשמל מפסולת, שעוד לא נוצלה במלואה. במגזר העירוני קיימים 14 פרויקטים בשלבים שונים לייצור חשמל מפסולת, ובמגזר החקלאי כיום שלושה פרויקטים בלבד.

יזמים הפועלים בתחום אמרו ל"גלובס" כי הדבר החשוב ביותר הוא גיבוש תכנית ארוכת טווח לקידום היעדים שהציבה הממשלה. התכנית צריכה לכלול מכסות, תעריפים ולוחות זמנים. "חוסר הרציפות עד עכשיו בפרסום המכסות הרג אותנו. הרעיבו את השוק וחברות יצאו ממנו", אומר אלון תמרי, מנכ"ל משותף בחברת סולארפאוור.

ח"כ ברושי מסר כי "אישור הצעת החוק הוא קריטי שכן פיתוח האנרגיות המתחדשות הוא הדרך הישימה ביותר להפחתת פליטת גזי החממה בישראל. לחוק יש חשיבות כלכלית עצומה לפיתוח הפריפריה ויתרום לצמיחה כלכלית ויצירת מקומות עבודה חדשים בפריפריה".