טיול לסופ"ש: חג מולד גלילי - בנצרת

האווירה באירועי חג המולד בנצרת ובכפרים הנוצריים בגליל מזכירה לרגעים אירופה קטנה, עם "כריסמס מרקט" ועם עצי אשוח מקושטים, אבל בגוון ים-תיכוני מקומי

ברבים מכפרי הגליל שבהם חיה אוכלוסייה נוצרית כבר הוצבו בכיכרות ובסמוך לכנסיות עצי חג מולד גדולים. בבתים, בחצרות ובחלק מהחנויות תלויים קישוטי החג המצועצעים, שבלילה מנצנצים בשלל אורות מהבהבים. מקורם של חלק מקישוטי חג המולד הוא במסורות אירופיות פגאניות קדם-נוצריות, שלימים השתלבו במסורת הנוצרית. למשל, מקור מנהג הצבת עצי חג המולד במנהג קדום של הצבת עץ או ענף המסמל את התחדשות החיים בשיאו של החורף. הנצרות אימצה את העץ ירוק העד כסמל ללידתו של ישו, ומטפורית - לתחיית העולם.

עם זאת, מנהג של הצבת עץ מקושט אינו מוכר קודם למאה ה-16 בגרמניה. בתיאור החג בשנת 1570 בעיר ברמן מסופר שכל גילדה הציבה עץ אשוח שקושט בפירות, באגוזים, בפרחי נייר ובכעכים. מטרת העץ הייתה לשמח את הילדים, והמנהג התפשט מגרמניה לשאר אירופה וחלקי העולם רק בראשית המאה ה-19. אל המסורות האירופיות הקדומות התווספו מסורות חדשות שהגיעו מאמריקה: צבעי החג הכה מוכרים, אדום ולבן, שמקורם בתלבושתו של סנטה קלאוס, נעשו פופולריים רק בראשית המאה ה-20, לאחר שחברת קוקה-קולה בחרה לנצל את הפוטנציאל השיווקי של הסבא מחלק המתנות, הלבישה אותו בצבעי הלוגו שלה וכבשה איתו את העולם.

בליל חג המולד (24-25.12) ייערכו בכנסיות רבות מיסות חצות חגיגיות. מיסה גדולה במיוחד תיערך כמובן בכנסיית הבשורה הקתולית בנצרת. בחלק מהכפרים תיערך המיסה דווקא בבוקר החג עצמו (25.12) בעוד שבערב החג תתקיים תפילה חגיגית, לעתים בנוכחות קומץ אנשים בלבד. לקראת חג המולד מתקיימים במקומות שונים אירועים רבים, הכוללים את טקס הדלקת הנורות והקישוטים של עץ האשוח המרכזי (הנמצא בכניסה לכפר, בכיכר מרכזית או ליד הכנסייה - בכל כפר במועד אחר) שהפך למסורת, שוקי חג מולד לממכר העיטורים והקישוטים האופייניים ועוד.

במעיליא, אחד משני היישובים היחידים בארץ שכל תושביו נוצרים, ייערכו בין 18.12 ל-22.12 תהלוכות שבהן יככב סנטה קלאוס ויתקיימו סיורי ערב מודרכים בחינם (לפרטים ולהרשמה: אליאס אבו-עוקסה, טל' 052-2829963). הכפר, בהתאם למעמדם הסוציו-אקונומי של רבים מתושביו, הוא ללא ספק אחד המקומות שבהם קישוטי חג המולד המרשימים ביותר בארץ. המעוניינים ללון בלבו של הכפר העתיק ולחוות את האירועים מקרוב מוזמנים ללון בצימר יחיד שאך נפתח (לפרטים: חליל, טל' 052-3294938).

בפסוטה, הכפר השני בארץ שכל אוכלוסייתו נוצרית, יתקיימו בין 25.12 ל-27.12 מופעי נגינה וריקוד, וכן קונצרט מרכזי שבו יככבו הזמרת דלאל אבו-אמנה, הזמר מנדו, מקהלת ביאת, חנאן סוסאן ועוד (לפרטים: רים פרנסיס, טל' 052-3351933).

החגיגות בעילבון (17-22.12) ייפתחו בטקס הדלקת עץ האשוח הענק בליווי מופע זיקוקים, ובתהלוכה מסורתית גדולה. גם כאן ייפתח "כריסמס מרקט", שלצדו הצגות ילדים, מופעים למבוגרים ורסיטל של שירי המולד (לפרטים: המועצה המקומית, טל' 04-67846407; רזיק, טל' 050-8673181).

בארבעת ימי הפעילות בגוש חלב (18-21.12) יוקם אוהל שיאכלס שלל דוכנים של אוכל מקומי ועבודות יד. ייערכו הופעות לילדים ומופעי סטנד-אפ וביקב דנז' אף ייערכו סדנאות יין וערק. ב-23.12 ייערך בכנסייה המרכזית קונצרט (לפרטים: נאדים, טל' 050-3443022)

בכפר יאסיף יתקיימו בין 17.12 ל-20.12 פעילויות רבות לילדים ולנוער: עבודה בחומר, ציורי פנים, הרקדה, ליצנים, הצגות לילדים, סיפור סיפורים ועוד (לפרטים: עמותת כפר יאסיף לתרבות ולתיירות, טל' 050-8478930).

בנצרת תיערך התהלוכה בערבו של חג המולד עצמו, ב-24.12, אולם שוק חג המולד הגדול נפתח כבר בתחילת החודש (לפרטים: עמותת נצרת לתרבות ולתיירות: www.nazarethinfo.org, טל' 04-6106611). ב-19.12 בשעה 20:00 ייערך קונצרט חגיגי באודיטוריום של גן תעשייה נצרת (גן התעשייה הערבי-ישראלי הראשון בארץ, מייסודו של סטף ורטהיימר). המתחם יקושט לרגל החג ויגישו בו יין חם. בין השאר ינוגנו בקונצרט הקונצ'רטו ארבע העונות של ויוואלדי בביצוע תלמידים מובילים ממרכז המוזיקה פוליפוני, הקונצ'רטו לחצוצרה של היידן בביצוע החצוצרן הגרמני פלוריאן קלינגר וקטעים לסופרן ולמקהלה מתוך אורטוריות של הנדל בביצוע קרן הדר ומקהלת הגליל העליון. על הקונצרט ינצח ישי שטקלר, המוכר מבית האופרה בתל-אביב.

את אווירת החג ניתן לחוש גם במתחם BIG של נצרת, ובו הקניון היחיד בארץ המקושט לקראת חג המולד. בין החנויות ניצבים עצי חג מולד ו"אריזות מתנה" באדום-לבן. השדרות מוארות בלילה בשלל נורות, בחלל מתנגנות נעימות של החג ורבות מהחנויות לובשות אווירת חג.

מדי יום ב-17:00 מופיע כאן שחקן מחופש לסנטה קלאוס שמחלק מתנות לילדים ומארגן תהלוכות. לרגעים אפשר לחוש שנמצאים אי-שם באירופה. לצד נוצרים ויהודים מגיעים גם מוסלמים רבים. פולחן הצרכנות, כך נדמה, מאחד את כולם. טל, סגן מנהל הקניון, סיפר לי שרבים ממכריו המוסלמים קונים עצי חג מולד וקישוטים הביתה. למה? - בשביל הילדים. השעטנז המיוחד של המקום ניכר אפילו בתפריט של "קפה קפה" שבו, לצד המנות הרגילות יש גם חומוס וחציל בטחינה. בעונה זו פינת הישיבה בחוץ מוקפת כולה חלבלובים אדומים, מסמלי החג.