"בנק ישראל גורם לזוגות הצעירים לשלם סכומים מיותרים"

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: "הגיע הזמן 'לשנות דיסקט' ולהפסיק את מסע ההפחדות' להקל על יוקר המחיה של הזוגות הצעירים ולאפשר להם ליהנות מהריביות הזולות. על בנק ישראל לשקול את הרחבת רכיב הפריים לכ-50%"

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

למרות דברי נגידת בנק ישראל כי היא לא צופה את תחילתה של עליית הריבית בזמן הקרוב, עליית הריבית ב-0.25% בארה"ב מאותת, אולי, כי גם בארץ הריבית תתחיל לעלות. אחת הסיבות בגללן שר האוצר דוחף להעלאת הריבית היא לצנן את שוק הדיור, באמצעות העלאת ריבית המשכנתאות. מבדיקה שערכה חברת AMG משכנתאות, המתמחה בייעוץ וליווי נוטלי משכנתאות, עולה כי גם אם בנק ישראל יעלה במהלך 2016 את הריבית, במצטבר, ב-0.75%, ההחזר החודשי הממוצע יגדל רק בכמאה שקלים. זאת היות ותקנות בנק ישראל מגבילות את מסלול הפריים לשליש מהמשכנתא בלבד. 

מהבדיקה עולה כי כיום עומד ההחזר החודשי של משכנתא ממוצעת של 800,000 שקל ל-20 שנה על 4,147 שקל.

היות וכיום רק שליש מהמשכנתא יכול להילקח בריבית צמודת פריים, העומדת כיום על 0.8% (ריבית פריים פחות 0.8% כמקובל במערכת הבנקאית), ההחזר החודשי של רכיב זה עומד על 1,190 שקל. הריביות על יתר מרכיבי המשכנתא כיום נעות בין 2% לריבית משתנה כל 5 שנים וצמודה למדד ועד ל-3.8% לריבית קבועה שאינה צמודה למדד. 

העלאת ריבית בנק ישראל ב-0.75% תגרום להעלאת הריבית צמודת הפריים לרמה של 1.55% ותעלה את ההחזר החודשי על רכיב זה ב-86 שקל בסך הכל ואת סך המשכנתא (בהנחה של ציפיות אינפלציה של 2.5% בשנה הבאה) ב-98 שקל. 

לדברי עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות הדבר ממשיך להוכיח כי בנק ישראל גורם לזוגות הצעירים לסבסד את יציבות הבנקים ולשלם סכומים מיותרים של עשרות ומאות אלפי שקלים בהחזר הכולל של המשכנתה. 

"אנו רואים כי גם היום, וגם אם ריבית הפריים תעלה ב-0.75% היא עדיין נמוכה בעשרות אחוזים מהריביות אותן נאלצים הצעירים לשלם עבור שני שלישים מהמשכנתא. יתרה מזאת, אנו רואים שאם בנק ישראל היה מאפשר לזוגות הצעירים ליהנות מריבית הפריים הזולה, גם אם באופן תיאורטי כל המשכנתא הייתה נלקחת בריבית זו, עדיין העלייה בהחזר החודשי הייתה מגיעה לפחות מ-300 שקל בלבד, והצעירים היו משלמים ריבית הנמוכה בעד 50% מהריבית אותה הם נאלצים לקחת". 

קמינסקי מוסיף כי העלאת הריבית ע"י בנק ישראל תפגע למעשה פעמיים בלוקחי המשכנתאות: "בהנחה והעלאת הריבית תחל רק לאחר שנתחיל לראות עלייה במדד המחירים, במצב זה גם המשכנתא צמודת הפריים תתייקר וגם הריביות צמודות המדד והקבועות יעלו כך שעד שהריבית צמודת הפריים תשתווה לריביות האחרות עשויות לחלוף שנים ארוכות". 

"כבר כמעט 8 שנים אנחנו שומעים את הפזמון של 'מה יקרה לנוטלי המשכנתאות אם הריבית תעלה'. בזמן הזה עשרות ומאות אלפי זוגות צעירים הספיקו לשלם כמעט ממחצית המשכנתא תוך שהם נאלצים לשלם ריביות גבוהות וסכומים מיותרים על מנת לשמור על יציבות הבנקים. הגיע הזמן 'לשנות דיסקט' ולהפסיק את מסע ההפחדות ולהקל על יוקר המחיה של הזוגות הצעירים ולאפשר להם ליהנות מהריביות הזולות. על בנק ישראל לשקול את הרחבת רכיב הפריים לכ-50%. כך גם  תישמר היציבות וגם הזוגות הצעירים יוכלו ליהנות מהריביות הנמוכות". 

קמינסקי מציע כי בנק ישראל יורה לבנקים לבצע בדיקת כושר החזר לנוטלי המשכנתאות על בסיס ריבית פריים של 5% ועל פי בדיקה זו לאפשר את הגדלת רכיב הפריים במשכנתא.