חג מולד עצוב בפריז שלא התאוששה מהתקפות הטרור

ההכנסות מתיירות - חוץ ופנים - וקניות נחתכו בעשרות אחוזים

אדם מחופש לסנטה קלאוס וברקע כנסיית נוטרה דאם בפריז / צילום: רויטרס
אדם מחופש לסנטה קלאוס וברקע כנסיית נוטרה דאם בפריז / צילום: רויטרס

לשוק חג המולד של פריז על שאנז אליזה יש את כל מה שתיירים יכולים לקוות לו: יש שבלולים בחמאת שום, פאטה מחזיר בר, יין מתובל וגבינות מקומיות - כולם על רקע של שירי ז'ורז' ברסאנס שמתנגנים בחלל האוויר. הבעיה היחידה היא שיותר מחודש אחרי התקפות הטרור בעיר שהותירו 130 הרוגים, אין הרבה מבקרים שנהנים מהמעדנים ומהאווירה.

ז'אן-פייר, שמפעיל דוכן עם מגוון צבעוני של ממתקים ממולאים קפה, עלי גפן וקרמל מומלח, אומר שהעסקים ירדו ב-60%-80% בהשוואה לשנה שעברה, ומצב-הרוח רחוק מלהיות כה שמח. "זה קודר. העסקים לא טובים, כולם מדוכאים", הוא אומר, ומחלק סוכריות לילדים שחולפים ליד הדוכן. "ואין אף אחד בתחפושת סנטה קלאוס. בכל שנה יש מתחפשים רבים, אבל השנה לא ראיתי אף אחד".

ז'אן-מישל, שמוכר קליסונים - תערובת של פירות ושקדים טחונים שאופיינית למחוז אקס-אן פרובנס - אומר: "השנה זה לא כל-כך טוב, יש פחות לקוחות. אני חושב שהיינו צריכים עוד חודשיים-שלושה של פסק-זמן, אבל אז כבר לא נהיה כאן".

לא רק שוק כריסטמס השנתי מספר סיפור עצוב. תפוסת בתי-המלון ירדה ב-30% אחרי ההתקפות, לפי לשכת ראש העיר, והמלונות ריקים למחצה במשך שבועות רבים. תעריפי הלינה עדיין נמוכים ב-15%.

מספר ההזמנות החדשות לטיסות לפריז ירד אף הוא ב-30%, לפי נתוני חברת המחקר ForwardKeys. מדינות כמו יפן וברזיל מובילות במספר המבקרים הקטן יותר.

בשבוע שעבר הפחיתה לשכת הסטטיסטיקה הרשמית אינסי את תחזית הצמיחה הכלכלית ברבעון הרביעי והאחרון של 2015 בחצי, ל-0.2% מ-0.4% לפני כן, בין היתר בשל ההשלכות של התקפות הטרור. עם המגזרים שנפגעו במיוחד נמנה מגזר המסעדות והמועדונים, שמכירותיהם ירדו ב-30%-40% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. העסקים הללו נפגעו גם ממיעוט התיירים וגם מאובדן התיאבון של הפריזאים עצמם.

"זהו אפקט כפול", אומר ז'אן-פרנסואה מרטן, סגן ראש עיריית פריז לספורט ותיירות. "התיירים נעדרים, אבל גם הפריזאים אינם במצב-רוח לקניות של חג המולד. אני חושב שהמצב ישתפר, אבל זה ייקח קצת זמן".

משקי-הבית עסקו בקניות של הרגע האחרון לחג בסוף השבוע. גאלרי לפאייט, חנות הכלבו שסמוכה לאופרה, רשמה עלייה של 15% במכירות בהשוואה לאותו סוף שבוע בשנה שעברה, אך העלייה הזו לא צפויה לפצות אותה על פעילות נמוכה יותר בשבועות הקודמים. מיד אחרי ההתקפות, מספר הלקוחות בחנות צנח ב-50%.

מספר המבקרים בפריז לצורך עסקים, שצנח בתלילות מיד אחרי ההתקפות, התאושש בינתיים, אבל המבקרים נוטים לבלות פחות ומוצאים עיר במצב חירום.

רובי, דיילת אמריקאית שלוגמת שמפניה עם שתי חברות בשוק חג המולד, אומרת ש"הן חששו מאוד" להגיע לפריז, והאבטחה המתוגברת גרמה להן לחוש קצת עצבנות. מאחוריהן פיטרלו בשוק 6 חיילים בציוד קרבי מלא, עם אפודי מגן ורובי סער. "זה באמת נחוץ?", שאלה רובי והפנתה אצבע לעבר החיילים. היא הוסיפה ואמרה שמזוודותיה נסרקו בדרך למלון בפעם הראשונה בקריירה שלה.

ג'ון וכריס, שני אמריקאים בגיל העמידה שהתעניינו בקערה גדולה של תבשיל תפוחי אדמה מוקרמים, אמרו שנשותיהם לא היו מאושרות מהרעיון שייסעו לפריז. לדעתם, "העיר מרגישה קצת כמו ניו-יורק אחרי 11 בספטמבר".

ברונו בלנקר, נשיא התאחדות CSCAD של מועדונים, תיאטראות ובארים בפריז, אומר שהעסקים מתיירים צנחו העונה ב-80% - נתון גרוע במיוחד מפני שעונת החגים מכניסה בדרך-כלל 20%-30% מההכנסה השנתית. בו-זמנית, המגזר הזה צריך להוציא עוד 30% על אבטחה.

"אנחנו זקוקים לאבטחה המתוגברת כדי להרגיע אנשים, שהם קצת עצבניים עדיין", אומר בלנקר. "אם הם לא ירגישו ביטחון, לא תהיה להם חוויית קנייה, והם לא יחזרו".

ההתקפה הקטלנית ביותר בפריז הייתה במועדון הלילה בטקלן, שבו הרגו הטרוריסטים בנשק חם 90 בני אדם.

מרטן אומר שהעיר עוברת 3 שלבים שונים אחרי ההתקפות, לפי מחקר שהעירייה הזמינה על סמך התקפות הטרור הדומות שהיו בלונדון ומדריד. השלב הראשון הוא הפחד של השבוע-שבועיים הראשונים, כאשר אנשים מבטלים הזמנות בלי אבחנה ויוצאים מבתיהם הרבה פחות. אחר-כך מגיע שלב הפעילות הנמוכה יותר, שמתאוששת אחרי 6-9 חודשים וחוזרת לשגרה בשלב השלישי.

נתוני ההזמנות לטיסות מראים כי פריז מצויה עדיין בעיצומו של השלב השני, אם כי אוליבייה ג'אגר, מנכ"ל ForwardKeys, אומר שהנתונים מצביעים על התאוששות קלה בימים האחרונים. העירייה מנסה לזרז את החזרה לשגרה; לשכת ראשת העיר משיקה מסע פרסום בינלאומי בשנה הבאה על אודות העיר. הסיסמה הסופית עדיין לא נבחרה, אבל הרעיון הוא "פריז היא תמיד חגיגה".