"המבצע הצבאי" שהבטיח לכדורגל הישראלי 635 מיליון ש'

מחיר הרום סרוויס שהזמינו המתמודדים במכרז שידורי הכדורגל, והאיסור שהוטל עליהם לצאת מהסוויטות בלאונרדו סיטי טאוור ■ ההתייעצויות של פרטנר, וכמובן - השורה התחתונה המדהימה ■ מאחורי הקלעים של מכרז זכויות השידור

הדרבי התל-אביבי, ליגת העל בכדורגל 2015/16 / צלם: שלומי יוסף
הדרבי התל-אביבי, ליגת העל בכדורגל 2015/16 / צלם: שלומי יוסף

1. יום שלישי שעבר, ה-23 בדצמבר 2015 - עשוי להיזכר כרגע היסטורי ומכונן בתולדות כלכלת הכדורגל הישראלי. הסכם מכירת זכויות השידור לצ'רלטון, בתמורה למינימום 127 מיליון שקל בשנה למשך ארבע עונות (פלוס אופציה חד-צדדית של המינהלת להמשיך לעונה חמישית), זינוק של 195% ביחס להסכמים הקיימים - הבטיח הלכה למעשה הכנסות של כ-635 מיליון שקל לכדורגל המקצועני במדינה. ביחד עם ה"קנס" השנתי שנקבע במנגנון המכרז על-ידי ביהמ"ש המחוזי, בעקבות עתירת פרטנר, שצפוי לעמוד על בין 10% ל-20% תוספת בכל עונה - ייתכן כי הכספים ימריאו אל למעלה מ-680 מיליון שקל. יש לא מעט ליגות מדרג הביניים האירופי שהיו מתגאות בסכום כזה.

זה הפך כמובן גם ליום החג הגדול של אורן חסון, מנכ"ל המינהלת, היו"ר יורם באומן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי מוטי ברונשטיין, המשנה למנכ"ל ניר ינקלביץ', הדובר קובי ברדה, היועץ המיוחד לענייני המכרז מיילן טנזר. כולם חתומים על הישג ניכר בהרבה משל גברי לוי, יו"ר ההתאחדות ב-2002, שסידר אז לכדורגל הישראלי כ-80 מיליון שקל בעונה מזכויות שידור (כ-96 מיליון שקל במונחים של היום בהתחשב באינפלציה). "זה כאילו לקחנו את כל הפנטזיות שלנו, הכנסנו פנימה לבלנדר - ויצא מה שיצא", התגאו השבוע במינהלת.

2. הניסיון האגרסיבי של פרטנר להשיק פלטפורמת טלוויזיה חדשה באמצעות העוגן של שידורי הכדורגל, היא זאת שהובילה להתגוששות האדירה במכרז בינה לבין צ'רלטון, שלפי הערכות בשוק התקשורת - קיבלה את כל הגיבוי מצד הוט ו-yes לבעוט מחוץ למגרש את הילד החדש והחצוף. ילד עקשן שלא עשה לרגע סימנים של ויתור על המוצר, שעל-אף שנחבט באופן קבוע על-ידי פרשנים - התברר ברגע האמת העסקי כאטרקטיבי במיוחד עבור חברות הטלוויזיה.

כדי לנהל את ההתגוששות הזאת כמו שצריך, הודיעו במינהלת למתמודדים במכרז ערב לפניו, כי יבשרו להם רק למחרת על מועד ומקום ההתייצבות לצורך ניהול ההליך (שנקבע לאיזור ת"א), "על מנת למנוע ציטוטים והתחכמויות שונות", לדברי גורם במינהלת. בסופו של דבר עשו הצדדים צ'ק-אין ללאונרדו סיטי טאוור בר"ג בשעה 14:00, כאשר כל "שחקן" קיבל סוויטה פרטית בקומה אחרת בבית המלון. בכל חדר ישב מפקח מתמחה מטעם המינהלת, וקלדן שתיעד כל מילה שנאמרה. הכל הודפס ונחתם אחרי כל הצעת מחיר, והועבר לחמ"ל המינהלת, שישבה בסוויטה משלה, שם רוכזו הנתונים השונים והתבצעו המעקבים. למתמודדים הובהר שאסור להם בתכלית לצאת מהחדרים, בשום מצב - ושאם תוקף אותם הרעב, הם יכולים להזמין רום סרוויס על חשבון המינהלת (והם אכן עשו זאת - תמורת חשבון שהסתכם ב-1,500 שקל). אפילו כשאחד המתמודדים היה צריך להביא את האופנוע שלו - הוא זכה לליווי מטעם אחד אנשי המינהלת. "הכל התנהל כמו במבצע צבאי", אומרים במינהלת.

בשלב מאוד מוקדם במכרז, לא יותר מדי צפונה ממחיר הסף שנקבע במכרז - 57 מיליון שקל עבור זכיין שרצה לקנות את כל החבילות - החבר'ה של RGE (בעלי ערוץ הספורט וערוץ 10) החליטו שהם יוצאים מהמשחק, והשאירו את הבמה לצ'רלטון ולפרטנר. קפיצות המינימום המותרות שהוגדרו במסגרת ההתמחרות עמדו על 250 אלף שקל בכל פעם. אבל אלי עזור, בעלי צ'רלטון, התחיל בשלב מסוים לדבר "בהעלאות של מיליון שקל, 2 מיליון שקל", מספרים במינהלת. "הוא רצה להראות מי בעל הבית". ההליך היה ארוך במיוחד, ולווה בעצבנות רבה מצד כל הצדדים. בשלב מסוים עצרה פרטנר את התהליך לזמן רב, כאשר נציגיה ביקשו להתייעץ עם בכירי החברה מחו"ל ולקיים שיחת דירקטוריון טראנס-אטלנטית. ב-00:30 בלילה, כשמגשי סושי ריקים היו מפוזרים בחמ"ל המינהלת ואנשיה כבר היו מרוטים - יצא עשן לבן, כאשר אורן חסון דפק על הדלת עם ההצעה הגרנדיוזית של צ'רלטון אותה בפרטנר סירבו להשוות.

3. לאן ילך הכסף? על-פי תקנון ההקמה של המינהלת - היא מחויבת להפריש להתאחדות מקסימום 20 מיליון שקל בשנה מזכויות השידור והסכם השיווק עם הטוטו. זה משאיר חבילה נאה לכדורגל המקצועני, אבל במינהלת כבר מדגישים כי לא הכל ילך "על אוטומט" למועדונים (או במילים אחרות: לניפוח שכר שחקנים).

מודל החלוקה המדויק עדיין לא נקבע, והוא כמובן צפוי לעורר התגוששויות לא קטנות - כאשר המועדונים הגדולים צפויים לנהל מלחמה על קבלת נתחים גדולים יותר מהעוגה. על-פי הערכות ראשוניות, סכום הבסיס לכל קבוצה בליגת העל, שכיום עומד על 1.8 מיליון שקל מטלוויזיה - יוכפל; מעבר לכך, יחולקו סכומים בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים: תוכניות שיווק, פיתוח אתר אינטרנט, מגרשים, הליך רישוי מסודר: לדוגמא, אם אין לך דובר, לא תקבל את האקסטרות; אם מעשנים אצלך ביציעים - לא תקבל את האקסטרות; ועוד פרמטרים נוספים שיקבעו בהמשך. חלק ניכר מהכסף יישאר בידי המינהלת - שתקציבה השנתי, 7 מיליון שקל, צפוי כמובן לגדול; הכסף אמור להיות מנותב לפרויקטים שונים לפיתוח הכדורגל ולשיווק בארץ ובחו"ל.

במינהלת סבורים כי הולך להיות מו"מ קשה כעת מול הטוטו, אך שבסופו של דבר יצליחו למנף את הסכם השידורים החדש על על מנת לשפר את תנאי הסכם השיווק מול מועצת ההימורים, שמסתיים בסוף העונה. אלו לא רק משחקים נוספים שישודרו בליגת העל (כל המשחקים, למעשה, ישודרו) ובליגה הלאומית - אלא גם בגרפיקה, באריזה - השם "ליגת ווינר" יימרח בכל מקום, יהיו מוצרי "סקנד סקרין", ועוד הטבות אחרות שאמורות להקפיץ את הסכם השיווק, ששווה כיום פחות מ-58 מיליון שקל בשנה לכדורגל הישראלי.

במינהלת ביקשו להדגיש כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה. "כל ההתחייבויות כלפי זכיין השידור יקויימו", אמרו שם. "בניגוד לעבר, הפעם הזכיין 'לא קנה סוסיתא'. קבוצה שתסטה במילמיטר מהתקנות, שתאחר בעלייה למגרש, שלא תיתן ראיונות כמו שצריך - תיקנס בצורה חמורה. מחובתנו לשמור על הזכיין שנתן את אמונו במוצר שלנו, ומי שיתנהג בצורה חובבנית ישלם על זה".

4. לגבי נושא עליית המחירים לצרכנים: אף אחד לא משלה את עצמו שהם יישארו על אותה רמה, אבל כדאי לאוהדים מעט להירגע: גם בהוט, גם ב-yes וגם בצ'רלטון מודעים לעובדה שאם "יתקעו" במחירי חבילות הספורט העלאות של 50%, למשל - הצרכנים לא יעברו על זה בשקט ויתנתקו בהמוניהם, מועצת הכבלים והלוויין תעשה שרירים, וגם תופסי הכותרות הפופוליסטיות מהכנסת, שלא לדבר על שר התקשורת וראש הממשלה המכהן שכבר התייחס לעניין - יעשו הכל כדי למנוע זאת. מבחינה עסקית פרופר - עדיף 300 אלף מנויים שימשיכו לשלם מחירים נורמלים, מאשר 200 אלף שמשלמים מחירים מופקעים. נזכיר גם כי במנגנון המכרז נקבע תשלום עודף של 20% בשנה בגין חשיפה לפחות מ-250 אלף בתי אב.

בשורה תחתונה: הכדורגל הישראלי ב-2016/17 יהיה עסק יקר לצפייה עבור המכורים לדבר. אבל זה בדיוק המצב גם בימים הדלילים של עונת 2015/16 הנוכחית, בהם משלמים הזכיינים לכדורגל הישראלי רק 43 מיליון שקל. ובכל אופן, מי שלא בעניין של לשלם הרבה כסף עבור תוכן קצה - תמיד יוכל להסתפק בתוכנית הסיכום השבועית והמשחק המרכזי שמחויבים רגולטורית להיות מונגשים לערוץ פתוח.