הפונזי ביוטרייד: הבעלים מסרב לחזור לארץ; צו עיכוב נגד אשתו

המפרק החליט לחקור גם את רעייתו של אביב טלמור, במטרה להבין ממנה לאן נעלמו עקבותיו של בעלה וכן כספי המשקיעים - ואולם היא סירבה לשתף פעולה

אביב טלמור / צילום: יריב כץ
אביב טלמור / צילום: יריב כץ

חוסר הוודאות באשר לכספי המשקיעים בחברת יוטרייד הקורסת ממשיך להטריד את המשקיעים והרשויות, ובינתיים בעל השליטה אביב טלמור, הנמצא בחו"ל מספטמבר השנה, ככל הנראה מסרב לשוב לארץ, והקשר איתו נותק לחלוטין.

טלמור וחברת יוטרייד חשודים בהונאת פונזי לכאורה - שימוש בכספי משקיעים חדשים להחזרת כספים למשקיעים קודמים המבקשים למשוך את כספם - ורישום כוזב של יתרת הכספים בחברה.

בשבוע שעבר ביקשה רשות ניירות ערך מבית המשפט להקפיא את פעילות החברה, ובהמשך לבקשת משקיעים וספקים של החברה, מונה ליוטרייד מפרק זמני, עו"ד אלעד עפראי.

בימים האחרונים החל עו"ד עפארי בבחינת מצב החברה, אך מתברר כי עד כה הוא נתקל בחוסר שיתוף-פעולה ממקורביו של טלמור - כך עולה מבקשות דחופות שהגיש עו"ד עפארי לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, במטרה למנוע מטלמור להבריח את נכסי החברה. הבקשה האחרונה הוגשה היום (א'), ובמסגרתה מתאר המפרק את התנהלותה של רעייתו של טלמור מולו.

במסגרת ההליך החליט המפרק לחקור גם את הרעיה, תמר, במטרה לנסות להבין באמצעותה לאן נעלמו עקבותיו של בעלה וכן הכספים הרבים של המשקיעים. זאת, משום שלדבריו הניסיונות לאתר את טלמור העלו חרס.

בשעה שמקורביו של טלמור טענו בשיחות עם "גלובס" כי טלמור שוהה בחו"ל לצורך "עסקים" וכן מנסה להביא כסף לטובת קופת הפירוק, מתברר כי טלמור ככל הנראה מתחמק מהרשויות בישראל, ולפי פרסומים שונים היום, הרשויות בישראל אף פנו לאינטרפול כדי לאתרו.

בינתיים, גם עורך הדין המייצג את יוטרייד לא מצוי עמו בקשר. במסגרת הדיון למינוי המפרק הזמני ליוטרייד אמר עו"ד דוד ביטון, שייצג את החברה בתקופה האחרונה, כי אין לו כל קשר עם בעל השליטה בחברה, המנכ"ל טלמור.

במסגרת הפעולות שקט המפרק הזמני, "נעשו מספר ניסיונות לאתר גורמים המצויים בקשר עם טלמור, לרבות עובדי החברה ובכלל זה האנליסט הראשי של החברה, רואי קוזין, ואולם עד כה ניסיונות אלה הגיעו למבוי סתום בדמות טלפונים מנותקים" - צוין בבקשה בהולה שהגיש המפרק לבית המשפט, במסגרתה ביקש אישור לזמן את אשתו של טלמור לחקירה.

מהבקשה עולה כי רעייתו של טלמור מסרבת לשתף פעולה עם המפרק. לדברי המפרק, תמר טלמור הבהירה בשיחה שהוקלטה כי אין בכוונתה להתייצב לחקירה, ואף "דרשה שלא ייצרו איתה כל קשר, מבלי לפרט את מקום הימצאה".

לבקשת המפרק, ובשל החשש כי רעייתו של טלמור תצטרף לבעלה בחו"ל, הוציא בית המשפט צו עיכוב יציאה מהארץ נגדה למשך 10 ימים.

המפרק מציין בבקשתו כי הגיע בסוף השבוע האחרון יחד עם צוותו למשרדי יוטרייד, במטרה לאתר חומרים נוספים נגד רעייתו של טלמור, ולבחון את הקשר שלה לחשדות נגד בעלה. ואולם, לדברי המפרק, רק שלט הכניסה המיותם של יוטרייד קיבל את פניהם. "המשרדים היו ריקים ושוממים מאדם", נכתב.

בנוסף, המפרק ביקש מבית המשפט כי כל דוחות התנועות בחשבונות החברה בבנקים השונים, כגון, בנק הפועלים, דיסקונט המזרחי וכו', יועברו לידיו, במטרה למנוע הברחת נכסי החברה שטרם הוברחו/הועלמו. 

דוח חמור

מעלליה של חברת יוטרייד נחשפו ב"גלובס" בחודשים האחרונים בסדרת תחקירים, במסגרתם התנקזו תלונות רבות של נפגעי החברה על כך שהחברה מעכבת את כספי המשקיעים המבקשים למשוך את יתרת השקעותיהם, לאחר שהפסידו את מיטב כספם. ואולם, עד לפני כשבוע המשיכה החברה לגייס משקיעים ללא מפריע. כאמור, רשות ניירות ערך החליטה בשבוע שעבר לסיים את החגיגה ופשטה על משרדי החברה במגדלי עזריאלי בתל-אביב.

לאחר הביקורת שנערכה במשרדי החברה, התגלו מסמכים וראיות המעידים על מצבה העגום. לפיכך פנתה הרשות לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה לעצור את פעילותה, והוצא צו מניעה זמני להפסקת גיוס המשקיעים על-ידי החברה. 

בדוח חמור של הרשות שהוגש לבית המשפט עולה כי בעוד שבספרי יוטרייד רשומים יתרות כספים של משקיעי החברה בסך של 12 מיליון דולר (כ-46.4 מיליון שקל), הרי שבחשבון הבנק של החברות מצוי סכום של 300 אלף שקל בלבד - פחות מאחוז אחד מהחוב. 

כיום ישנם כ-350 משקיעים ביוטרייד, מתוכם כ-40 משקיעים פנו לקבל את כספם ונמצאים בהסדר פריסת תשלומים מול החברה; וכ-4-5 משקיעים שפנו לחברה בבקשה לקבל את כספם וטרם הגיעו להסדר מול החברה. שאר המשקיעים אינם יודעים כלל כי לחברה אין את הכספים הנדרשים אם יפנו אליה לקבל את השקעתם חזרה. 

בהמשך לכך הוגשו שתי בקשות פירוק נגד החברה; את בקשת הפירוק הראשונה הגישו אחד מספקי הרובוטים של החברה, איל שלום, ואחד ממשקיעי החברה, שמעון חמיאס. את בקשת הפירוק השנייה הגישו שני משקיעים ביוטרייד, אלון ועדי בן-שאול. הדיון בבקשות אוחד.