שותפות לוויתן ו-BG במו"מ אחרון לחתימת חוזה הגז

בחסות חוק ההסדרים מתכננת BG לבנות צינור משותף ממאגרי לוויתן ואפרודיטה למצרים ■ למרות הודעתו של ראש ממשלת מצרים כי לא יאשר יבוא גז מישראל, הוא צפוי לאשר את העסקה

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

שותפות "לוויתן" וחברת בריטיש גז (BG) נמצאות במשא-ומתן על הפרטים האחרונים בחוזה לאספקת גז, והן יחתמו עליו בשבועות הקרובים - כך מעריכים היום (א') בכירים בחברות הגז. לטענת אחד מהבכירים, קיימת כוונה לחתום על החוזה לפני השלמת הרכישה של חברת "של" את BG בחודש הבא. בשבועות האחרונים מתקיים מרתון פגישות של נציגי החברות בישראל עם נציגי החברה הבריטית בלונדון.

נזכיר, כי ביוני 2014 חתמו הצדדים על מכתב כוונות שלפיו מאגר לוויתן יספק 105 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז למתקן ההנזלה של BG באידקו שבמצרים לתקופה של 15 שנה. שווי העסקה נאמד בכ-30 מיליארד דולר. מדובר בעסקת ענק שבמסגרתה אמור לוויתן לייצא כשישית מעתודות הגז במאגר, ולמעשה היא זו שאמורה לאפשר את פיתוחו. עד כה לא נחתם הסכם סופי בין הצדדים לאור בעיות רגולטוריות, בעיקר בישראל. כניסת של לתמונה, שהודיעה כי בכוונתה לרכוש את BG ב-70 מיליארד דולר, העלתה את השאלה האם עסקה כזו בכלל תוכל להתקיים בעתיד.

התוכנית של BG
 התוכנית של BG

בתוך כך נזכיר את העובדה שחברת של עצמה אינה מזכירה את ישראל, מצרים או המזרח התיכון בכלל, בפירוט המדינות שבהן היא מעוניינת להתמקד. החברה הודיעה כי בכוונתה למכור 30 מיליארד דולר מנכסיה ונכסי BG במטרה להתמקד בשני תחומים עיקריים: מאגרי גז במים עמוקים, ותחום הגז הטבעי הנוזלי (כבר היום חולשות שתי החברות על 7.2% מעתודות הגז הטבעי הנוזלי. של מעוניינת להתמקד בין היתר בברזיל ובאוסטרליה, אך גם בצפון אמריקה, במזרח ומערב אפריקה והים הצפוני.

אלא, שלטענת חברות הגז החוזה ייחתם בתקופה הקרובה. בכיר באחת מחברות הגז אישר כי המשא-ומתן נמצא בשלביו הסופיים, וטען כי החוזה הסופי ייחתם ברבעון הראשון של 2016. בכיר בחברת גז אחרת טען כי בכוונת הצדדים לחתום על העסקה לפני השלמת הרכישה של "של" את BG. נציין, כי בעוד חודש בדיוק (27-28 בינואר) יצביעו הדירקטוריונים של BG ושל על השלמת הרכישה. בעוד שדירקטוריון BG צפוי לאשר את עסקת הרכישה, בדירקטוריון של הדעות חלוקות (כששל הודיעה על רכישת BG היא העריכה שמחיר הנפט יעמוד על 70 דולר, אולם הוא צלל מאז ל-40 דולר). עם זאת, מנכ"ל החברה, בן ואן בורדן, דוחף להשלמת העסקה.

מה שדווקא קידם את השלמת העסקה הוא תיקון בחוק משק הגז הטבעי שנעשה במסגרת חוק ההסדרים שעבר בנובמבר האחרון. על פי התיקון, שר האנרגיה רשאי להעניק ללא מכרז רישיון לצורך הקמת צינור למטרות ייצוא גז, זאת גם לחברה זרה ובפטור ממכרז. התיקון הוא זה שיאפשר ל-BG לבנות את הצינור בין לוויתן למתקן ההנזלה. על פי הערכה, BG מתכננת לבנות צינור משותף ממאגר לוויתן וממאגר "אפרודיטה" בקפריסין למצרים. בחודש שעבר הודיעה החברה הבריטית כי היא רוכשת 50% מאחזקות נובל במאגר הקפריסאי (כך ש-BG תחזיק 35% ממנו), ובחודש הבא היא צפויה לקבל את אישור ממשלת קפריסין לרכישה.

בתוך כך, יממה לאחר ששר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע כי הוא מאשר את חוזה הייצוא הראשון למצרים ממאגר "תמר" לחברת דולפינוס במצרים, הודיע ראש ממשלת מצרים שריף אסמאעיל, כי ממשלתו לא תאשר לחברות מצריות לייבא גז מישראל. ראש הממשלה צוטט בעיתונות המצרית כאומר כי ממשלת מצרים מחויבת להוראה שנתנה לפני שבועיים לפיה יש לעצור כל משא-ומתן בעניין ייבוא גז מישראל.

נזכיר, כי מצרים הכריזה זאת לאחר שהתקבל פסק בוררות בינלאומי שקבע כי על הממשלה המצרית לשלם לחברת החשמל 1.76 מיליארד דולר. זאת, בגין הנזקים הכבדים שנגרמו לחברה עקב אי אספקת הגז המצרי בעקבות הפרת הסכם הגז הישראלי-מצרי בשנת 2011. אלא, שמקורבים לעסקת לוויתן-BG הביעו תמיהה על חזרתו של ראש הממשלה על הדברים. לטענתם, הוא דווקא צפוי לאשר את חוזה הגז בין לוויתן ו-BG, כמו גם עסקה עתידית בין תמר לחברת יוניון פנוסה, שמחזיקה גם היא במתקן הנזלה במצרים.