ביינארט: "התחלנו לצאת החוצה לחברות בחו"ל וזה נושא פירות"

מנכ"ל הבורסה: "זו הייתה שנה מאתגרת, כשחברות חזרו וזה בגלל מאמצינו. אני מקווה ש - 2016 תהיה המשך ל - 2015"

"אנו מציגים את נתוני 2015 בגאווה, כשהתוצאות השנה לא רעות בכלל. המחזורים גדלו, לא רק בגללנו אלא גם בגלל תנאי השוק, כשהיו גם חברות שחזרו לפה בגלל מאמצינו", כך אמר היום (ג') יו"ר הבורסה אמנון נויבך, בעת שהציג עם המנכ"ל יוסי ביינארט שהוסיף כי "זו הייתה שנה מאתגרת, כשחברות חזרו וזה בגלל מאמצינו. אני מקווה ש-2016 תהיה המשך ל-2015".

לדברי ביינארט, בשוק המניות הורגשה השנה "עלייה במחזורי המסחר, וזה גידול יפה", בעוד ששוק האג"ח הינו "שוק בריא שאנו צריכים להיות גאים בו. גם חברות דואליות מנפיקות פה ויש לנו הצלחה לא קטנה במספר החברות שבאות לפה מחו"ל". ביינארט התייחס גם לתשואה שהציגו המדדים המובילים ב-2015, ש"טובות ביחס לעולם", ואמר שבמיוחד לאור אלטרנטיבות ההשקעה הבעייתיות כיום בשל הריביות האפסיות, "ההשקעה במניות לאורך שנים היא השקעה טובה והיא הייתה השקעה טובה גם ב-2015".

ביחס לפעילות הבורסה עצמה ב-2015 - במאמץ לשנות כיוון בפועלה, בצל הקיטון המתמיד שנמשך גם השנה במספר החברות הציבוריות, הוא אמר: "התחלנו לצאת החוצה לחברות בחו"ל וזה נושא פירות. לנאסד"ק יש אנשים שמסתובבים פה ולעוד בורסות ורק לבורסה בת"א לא היה פה איש שיצא ויבקר בחברות. שינינו זאת". הוא גם התייחס לדרישות הרגולציה הרבה מדי בארץ ביחס לחברות דואליות ואמר כי הופחתו רוב הדרישות העודפות מהחברות הדואליות, ועכשיו "חברות דואליות יבואו כי נגמרו התירוצים".

הוא גם התייחס לתוכניות שלו לגבי מבנה השוק, בהן רפורמת המדדים, ולאחת הסערות הגדולות שהיו השנה עם כוונתה המקורית של הבורסה להביא לישראל ולמדדים חברות זרות לחלוטין שניצלו את הכסף הזול בת"א. "נאמר לי שהמדדים בישראל יכולים להיות הרבה יותר טובים... עשינו רפורמה ואז החלה התופעה של הגעת חברות זרות ונשאלה שאלה מצוינת: האם מדד ת"א 100 אמור לייצג את ישראל.   בעולם ראינו שבמדדים המובילים החברות הן מקומיות, ולכן במדדים המובילים נרצה חברות עם זיקה לישראל".

עם זאת, הוא הוסיף ש"יש לנו אינטרס, למשל, שחברות הביומד הבינלאומיות תבואנה לפה. אנו מקווים שימשיכו להגיע לכאן חברות ויפתחו כאן מרכזי מצוינות". עוד הוסיף כי ההחלטה לגבי מדדים עם זיקה לישראל תחול "רק על חברות חדשות".

ביחס ל-2016 אמר ביינארט ש"נמשיך בעשייה ובמה שהתחלנו. ייקח זמן אבל זה יישא פרי", אמר ביינארט שהוסיף כי "אנו עובדים על שינוי מודל הפעולה של הבורסה לשנים הקרובות. מבורסה לחברות בוגרות לבורסה שמהווה פלטפורמת צמיחה לכל שלבי ההתפתחות של החברות בישראל".

הוא ציין בהקשר זה ש"בשנים האחרונות חל שינוי בעולם, לא רק בארץ. ראשית שהגודל הממוצע של חברה שכדאי לה להיות ציבורית עלה. זו עובדה שיש לקחת אותה בחשבון כי יש מחיר להיות חברת ציבורית והתוצאה היא שיש פחות הנפקות בעולם. זה לא רק בגלל משבר 2008 אלא כנראה מדובר בשינוי סיסטמי. גם תהליך ההבשלה על מנת להיות חברה ציבורית הולך ומתארך. פעם דובר על חמש שנים וכיום מדובר בפרק זמן ארוך יותר שנע בין 7 ל-10 שנים".

עוד שינוי שרואים בעולם, לדברי ביינארט, "לקרנות הון הסיכון הפרטיות אין את אורך הנשימה הנדרש במימון החברות והן דוחפו למיזוגים ורכישות". כלומר, לאקזיטים. וזה, אומר ביינארט, בעייתי. "הבעיה היא שחברות צמיחה בודל בינוני נמכרות ומתמזגות במקום לגדול ולהתפתח. וזה מייצר לישראל אתגר. אנו מוכרים לחו"ל את המוחות שלנו באופן שיטתי, באקזיטים. "איבדנו 50 מיליארד דולר בשווי שוק בפחות מעשור", אמר על חברות הטכנולוגיה הישראליות שנמכרו מוקדם לחברות זרות. "לכלכלה חשוב שיהיה יותר ועלינו לוודא שהחברות האלה יגיעו למימוש של הפוטנציאל שלהן ולא ימותו כי יהיה להן איך להתממן פה", אמר.

ביחס לשוק הפרטי אמר ביינארט, "הרעיון שלנו הוא לתפוס את החברות כשהן עוד קטנות ופרטיות. בכוונתי להכיר את כל החברות הקטנות כולל הסטארט אפים בישראל, וכך השיחה עם המימון או ההנפקה תהיה יותר קלה".