אי.די.בי עשויה לבקש מהאוצר ארכה למכירת כלל ביטוח

אי.די.בי מאשרת הפרסום ב"גלובס" אודות מחלוקות מול מקרולינק הסינית

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

אי.די.בי פתוח אישרה היום את הפרסום ב"גלובס" על מחלוקות שקיימות בינה לבין הרוכשת הפוטנציאלית היחידה של מניות השליטה בכלל ביטוח - קבוצת מקרולינק הסינית (Macrolink Holding) ומגלה כי ישנה סבירות גבוהה שלא תספיק לחתום על הסכם עד תום התקופה שהממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, קצבה לה - סוף 2015.

באי.די.בי מציינים ש"המו"מ למכירת השליטה בכלל ביטוח עם קבוצת מקרולינק ממשיך להתנהל, ועדיין קיימים נושאים שלגביהם הצדדים טרם הגיעו להסכמות סופיות, לרבות בקשר עם התמורה בעסקה וביחס לסוגיית הפיצוי במקרה שבו לא יתקבל היתר שליטה מהממונה על שוק ההון באוצר על-ידי מקרולינק בנסיבות מסוימות, וכן נושאים מסחריים שונים".

אמש פורסם ב"גלובס" כי באי.די.בי דורשים שמקרולינק תתחייב לשלם לה פיצוי מוסכם מראש למקרה שהעסקה לא תבשיל (break-up fee), וזאת גם אם סיבת ביטול העסקה תהיה סירוב המפקחת להעניק לרוכשת אישור שליטה. במקרולינק מסרבים לעיקרון זה, שאי.די.בי דורשת כיום כפי שדרשה גם לפני כשנתיים בהליך מכירה קודם של כלל ביטוח - שלא צלח. או אז דובר על דרישה ל-break-up fee של כ-150 מיליון שקל.

מחכים לאוצר

לאור זאת, באי.די.בי הוסיפו בדיווח לבורסה מהיום כי "הצדדים פועלים על מנת לנסות ולהגיע להסכם מוסכם ומחייב עד למועד האמור, אולם החברה עשויה לבקש מהממונה אורכה קצרה ביחס למועד זה ככל שלא תתאפשר חתימת הסכם מחייב עד אותו מועד".

כך או אחרת, באי.די.בי ממשיכים לציין ש"למועד זה אין כל ודאות כי ייחתם הסכם רכישה מחייב ותושלם עסקה". נציין כי גם אם ייחתם הסכם מחייב שכזה במועד שיהיה מקובל על האוצר, הרי שעדיין מדובר בעסקה שכלל לא ברור אם תושלם. זאת משום שהמשוכה המרכזית שעליה לעבור אינה התנאים המסחריים בין הצדדים, אלא קבלת אישור הפיקוח על הביטוח באוצר - משוכה שהתבררה כגבוהה מדי עבור גופים סינים עד כה.

ככל הידוע, אין בין הצדדים מחלוקות גדולות בנוגע למחיר העסקה. עד כה פורסם כי הצעת מקרולינק הינה בהיקף של כ-2.48 מיליארד שקל לפי שווי חברה של כ-4.52 מיליארד שקל (פרמיה של כ-65% על מחיר השוק) כשהתמורה תותאם לפי ההון העצמי של כלל ביטוח במועד העסקה.

אם אי.די.בי לא תחתום על הסכם מחייב עם מקרולינק עד סוף השנה, ולא תקבל ארכה, תורה המפקחת לנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, לפעול למימוש מניות אלה בכל דרך שיראה לנכון. לפי הערכות בשוק, סביר שמדובר במכירת המניות בבורסה - צעד שעשוי לפגוע מאוד בתמורה שתקבל אי.די.בי ממכירת כלל ביטוח. אם ייחתם ההסכם עם מקרולינק, תידרש האחרונה לקבל את אישור האוצר עד אמצע 2016.