נוסעים ברכבת או באוטובוס? כך תשפיע עליכם הרפורמה בתח"צ

במסגרת הרפורמה: תעריף נסיעה אחיד במטרופולינים ■ הצד הרע: נוסעים שרכשו כרטיס חופשי-חודשי לאוטובוס או לרכבת בלבד, ישלמו כעת יותר ■ מנהל הרשות לתחבורה ציבורית: "מה שהיה קודם הוא מטורף ולא מתקבל על הדעת"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

"זהו יום בשורה לכל נוסעי התחבורה הציבורית. יצרנו מבנה תעריפים פשוט, ידידותי ואחיד שיגדיל את השימוש בתחבורה הציבורית בצורה משמעותית", כך בירך היום מנהל הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, לרגל השקת רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית. "ערב הרפורמה היו 1,500 אזורי תעריף בכל המדינה. זה מטורף ולא מתקבל על הדעת. מבנה התעריפים יהיה עכשיו דומה למה שקורה בערים הגדולות בעולם ביניהן מדריד, לונדון, אמסטרדם ומונטריאול".

במסגרת הרפורמה, תעריף הנסיעה בכל אחד מהמטרופולינים הגדולים בישראל - גוש דן, ירושלים, חיפה ובאר שבע - יהיה אחיד בהתאם לטבעות השונות הנכללות בו. הנוסעים יוכלו לרכוש כרטיסי מנוי חדשים, ביניהם חופשי-שבועי וחופשי-יומי, ולנסוע ללא הגבלה בכל אמצעי התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבת ישראל, הרכבת הקלה והמטרונית) בכל אזור המטרופולין. עד סוף הרבעון הראשון של 2016 יושק גם כרטיס בודד שיאפשר נסיעה בכל אמצעי התחבורה הציבורית במשך שעה וחצי.

תעריפי מנוי תקופתי
 תעריפי מנוי תקופתי

בנוסף חלה הוזלה משמעותית בכרטיס מנוי חופשי-חודשי משולב לרכבת ולאוטובוסים. לדוגמה, כרטיס חופשי-חודשי משולב בין תל אביב לראשון לציון יעלה 252 במקום 400 שקל - הוזלה של 37%. באזור שבין תל אביב לרחובות יעלה כרטיס חופשי-חודשי 286 שקל במקום 491 שקל - הוזלה של 42%. באזור שבין תל אביב לאשדוד יקטן מחיר המנוי ב-39% ל-351 שקל.

"זו היתה אופרציה מורכבת מאוד מבחינה טכנולוגית", אומר חן, ועונה בכך לשאלה מדוע הרפורמה מיושמת רק בארבעת המטרופולינים הגדולים, ולא בכל הארץ. עוד הוסיף חן, כי ממילא 50% מנסיעות הרכבת ו-70% מנסיעות האוטובוסים מתבצעות בתוך המטרופולינים. עלות השלב הראשון של הרפורמה נאמדת ב-150 מיליון שקל בשנה. ועלות הרפורמה ה"שלמה" מוערכת ב-300 מיליון שקל בשנה.

לא כולם מאושרים

על אף שנוסעים רבים ודאי יברכו עליה, לא כולם מרוויחים מהרפורמה. נוסעים שאינם משלבים בין אמצעי התחבורה השונים נדרשים כעת לשלם יותר עבור מנוי החופשי-חודשי שלהם. במשרד התחבורה טוענים כי הרפורמה מוזילה את מחיר התחבורה הציבורית לכ-95% מהמשתמשים.

בעיה נוספת היא ההיערכות הלוקה בחסר של חלק ממפעילות התחבורה הציבורית. בארגון "תחבורה בדרך שלנו" של נוסעי התחבורה הציבורית בדקו עד כמה אתרי האינטרנט של המפעילות מעודכנים ומספקים מידע רלוונטי. ציון 9 קיבלו רק החברות קווים, סופרבוס וסיטיפס, ציון 8 קיבלו אגד ואפיקים, ואילו רכבת ישראל, נתיב אקספרס, מטרופלין ודן קיבלו ציון 6 או פחות מכך.

שר התחבורה ישראל כץ הנחה את הרשות הארצית לתחבורה לפעול מיד להוזלת מחירי הכרטיסים באותם מקומות שהתייקרו במסגרת הרפורמה בתעריפים. לדבריו, "ייקור המחירים במקצת מן הקווים נעשה בניגוד להנחיותיי. הרפורמה בתעריפים היא בשורה גדולה שבאה להוריד מחירים לכלל משתמשי התחבורה הציבורית ולא לייקר- וכך יהיה".