צפו בגרפים: זה הגורם שעלול להצית את המשבר הבא בעולם

החוב של סין תפח לרמה של 28 טריליון דולר, כמעט 50% מהחוב המצרפי של כל המדינות בעולם ■ הסינים ממשיכים לנהור לשוק המניות ולמנף את עצמם לדעת ■ אנליסטים בשוק מודאגים מהחוב העצום של סין וייתר מדינות אסיה

משקיע סיני / צילום: רויטרס
משקיע סיני / צילום: רויטרס

ברויטרס פרסמו לאחרונה כתבה הממחישה את בועת המניות בסין. בכתבה מתואר אדם שמעניק לאנשים ברחוב במרכז שנחאי ייעוץ לגבי השקעות בבורסה, במסגרת מה שמכונה "street stock salon", מעין "פרלמנט" שבו אנשים נפגשים ודנים בענייני השקעות.

אחד מאותם "יועצי השקעות" ממליץ לאנשים להשקיע את מלוא הונם בבורסה המקומית משום שהמפלגה הקומוניסטית תציל את שוק המניות ותהפוך אותם לעשירים. הפורום של ה- "street stock salon" מתקיים בסופי שבוע בעשור האחרון, כאשר חלק מהאנשים מגיעים לשם כדי לקדם את רעיונות ההשקעה או תוכנות המסחר שלהם.

"פרלמנט המניות" של שנחאי ממחיש למעשה את אחת הבעיות הגדולות בסין: הציבור נוהר לשוק המניות וממנף את עצמו לדעת באמצעות הלוואות מהבנקים. המשקיעים הסינים פותחים חשבונות השקעה חדשים בקצב של כ-4 מיליון בשבוע, לעומת 70,000 לפני שנה. רבים לווים כסף כדי להצטרף לעדר, והלוואות המרג'ין (מהברוקרים והבנקים) עולות על 1.6 טריליון יואן.

לכן עולה השאלה מה יקרה אם הממשל הסיני לא יצליח "להציל את שוק המניות"? מה יקרה אם החוב הסיני ימשיך לצמוח לצד גידול בחוב הכללי של מדינות אסיה?

חשוב לציין שהחוב של סין לבדה תפח לרמה של 28 טריליון דולר, כמעט 50% מהחוב של כל המדינות בעולם. האנליסטים בשוק מביעים דאגה ומעריכים שבעיית החוב באסיה עלולה להצית את המשבר הכלכלי העולמי הבא.

להלן מספר גרפים שמתארים את בעיית החוב באסיה:

החוב של סין
 החוב של סין