לקראת תביעה נגזרת נגד אמבלייז? "הפרה את חובת הזהירות"

בעל מניות בחברה הגיש בקשה לגילוי ועיון במסמכים במטרה לגלות מהו סטטוס הפיקדונות של החברה באוסטריה ובאזרבייג'אן ■ אמבלייז (בי.אס.די קראון) שולטת בחברת המזון ויליפוד

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

צרה נוספת לפירמידת החברות הציבוריות של גרגורי גורטובוי, השולט בחברת המזון ויליפוד: אחרי שנאמן מחזיקי איגרות החוב מונה לבעל תפקיד בחברת BGI, ונושה אחר של הקבוצה טוען כי הוא למעשה בעל השליטה בה, הפעם מגיעה בקשה לגילוי ועיון במסמכים לקראת בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד חברת בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז).

בעל מניות מיעוט בחברה, אלדד לוי, המחזיק בכ-19 אלף מניות, הגיש אתמול (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב את הבקשה, באמצעות באי-כוחו, עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש.

בעל המניות מבקש לקבל פרוטוקולים של דירקטוריון החברה הקשורים להפקדות כספים בשני בנקים זרים: 30 מיליון דולר בבנק אוסטרי ו-11 מיליון דולר בבנק באזרבייג'אן. כמו כן הוא מבקש לדעת מהו סטטוס הכספים. לאחרונה דיווחה החברה כי פנתה ליועציה המשפטיים במטרה לברר את זכויותיה בקשר עם הפיקדונות הנ"ל.

"יודגש, החברה לא דיווחה מעולם כי חלה הגבלה כלשהי על זכותה למשוך את הכספים מהפיקדונות. כך למשל, לא צוין על-ידי החברה כי הכספים שבפיקדון משועבדים לצד שלישי כלשהו או שהם משמשים כבטוחה כלשהי אצל הבנקים הזרים או כי ישנם תנאים למשיכתם", נכתב בבקשה. "עובדות אלה מדגישות את הרושם כי כספי הפיקדונות שייכים לחברה, והיא אמורה הייתה להיות יכולה למשוך אותם ולקבלם לידיה, בכל שעה. דא עקא, שבפועל נראה כי לא כך הם פני הדברים ,ורבים סימני השאלה באשר למצב הפיקדונות, טיבם, זכויותיה של החברה בהם בכלל והתנאים למשיכתם בפרט". 

עוד נכתב בבקשה כי "אין צורך להכביר מילים בכל הקשור למשמעותם של הפיקדונות על פעילותה של החברה (כאמור, הפיקדונות מהווים נכס מהותי ומשמעותי של החברה) ואת ההשלכות אשר יש לאי-יכולת החברה לקבל לידיה את הפיקדונות על פעילותה, עסקיה והיכולת שלה לקיים את התחייבויותיה".

לדברי בעל המניות, אם וככל שיתברר כי כספי הפיקדונות משועבדים לטובת התחייבויות שונות של בעלי השליטה בחברה (בעבר ו/או בהווה), או כי כתוצאה מהתערבותם של בעלי השליטה בחברה הופקדו הפיקדונות בבנקים הזרים, תוך שזכויותיה של החברה נפגעות, ותוך שיש העדפה של טובתם של בעלי השליטה בחברה על פני טובתה של החברה - הרי שיש כאן גם חריגה מכללי הממשל התאגידי של החברה. 

לטענתו, חברי דירקטוריון והנהלת החברה אישרו את ההפקדה מבלי לדאוג שהכספים יהיו זמינים וללא פיקוח. בבקשה נכתב כי מדובר בתשתית ראשונית לפיה בעלי התפקידים בחברה הפרו את חובת הזהירות כלפי החברה, "בין ברשלנות ובין בפזיזות".

BSD  שנסחרת בלונדון, נשלטת על-ידי החברה הציבורית BGI  שנסחרת בתל-אביב ושולטת בחברת המזון ויליפוד. BGI דיווחה היום (ב') לבורסה על הבקשה שהוגשה וציינה כי BSD ויועציה המשפטיים לומדים את הבקשה.