מנורה תרכוש 30% מאמפא קפיטל תמורת 63.5 מיליון שקל

אמפא קפיטל נמצאת בשליטת שלומי פוגל והאחים נקש ■ בנוסף למניות הנרכשות, תקבל מנורה אופציה לרכישת עוד 10% ממניות אמפא קפיטל

ארי קלמן / צילום: תמר מצפי
ארי קלמן / צילום: תמר מצפי

כארבעה חודשים לאחר שנודע על כך שקבוצת מנורה מבטחים במו"מ לרכישת 30% ממניות חברת המימון החוץ-בנקאי וניכיון צ'קים דחויים אמפא קפיטל, מקבוצת אמפא שבשליטת שלומי פוגל והאחים נקש, הודיעו היום הצדדים על חתימת הסכם מחייב לביצוע העסקה. זאת, תמורת 63.5 מיליון שקל. בכך צפויה מנורה מבטחים, מקבוצות הביטוח והפיננסים הגדולות במשק, להיכנס לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, וזאת בהמשך לפעילות השקעות ענפה שהיא מנהלת, ובכללה גם פעילות מתן אשראי פרטי לחברות גדולות.

על פי הודעת הצדדים, היקף העסקה משקף לאמפא קפיטל שווי של כ-180 מיליון שקל, שעשוי להיות מותאם רק כלפי מטה, בתלות בתוצאותיה בשנת 2015.

בין הצדדים סוכם כי במועד השלמת העסקה מנורה מבטחים הציבורית, בניהול ארי קלמן, תרכוש מהמוכרת ותקבל בהקצאה מהחברה הנרכשת מניות אמפא קפיטל בהיקף כולל של 30% בתמורה לכ-63.53 מיליון שקל, כפי שהוסכם כבר בספטמבר האחרון. מתוך סכום זה, סך של כ-19.8 מיליון שקל ישולם לקבוצת אמפא במועד השלמת העסקה, כנגד כ-9% ממניות אמפא קפיטל שהיא תמכור למנורה מבטחים, כאשר היתרה - כ-43.8 מיליון שקל - תשולם גם היא במועד השלמת העסקה לאמפא קפיטל עצמה כנגד הקצאת מניות.

נציין כי לפני כארבעה חודשים דובר על כך שהחלוקה בין המניות שיוקצו למנורה לבין אלה שיימכרו לה - ובהתאם בין התמורה שמנורה תכניס לאמפא קפיטל לבין התמורה שתינתן לחברה האם שלה - תהייה שוויונית. עתה סוכם שרוב הכסף שמנורה מבטחים תשלם יוזרם לתוך אמפא קפיטל.

כמו כן, למנורה מבטחים ניתנה אופציית call לרכישת עוד 10% ממניות אמפא קפיטל. השלמת העסקה תלויה, בין היתר, בקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

"צעד אסטרטגי לפיתוח החברה"

אמפא קפיטל נוסדה ב-1967, כחטיבת מימון חוץ-בנקאי של הבנק לפיתוח התעשייה. יו"ר החברה הוא שלומי פוגל, והמנכ"ל הוא רו"ח רן שלו, שמחזיק כיום ב-3% ממניותיה (היתרה בבעלות קבוצת אמפא). לדברי פוגל, "השותפות עם מנורה מבטחים הינה צעד אסטרטגי לפיתוחה של החברה, ובמיוחד בתקופה בה השינוי הגלובלי במגוון המממנים ושיטות המימון יוצרים לאמפא קפיטל הזדמנויות בשוק המקומי והעולמי".

לא מדובר בעסקה ראשונה של ענף הביטוח המקומי בתחום האשראי החוץ-בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים. קדמה לה בין היתר ההשקעה של מיטב דש בפנינסולה, והן נעשות כחלק מהמגמה של כלל הגופים המוסדיים להרחיב את פעילותם בתחומי המימון החוץ-בנקאיים. בשנים האחרונות המוסדיים נדרשים למצוא אפיקי השקעה שיניבו תשואה נאה למול הריביות האפסיות, וזאת בשעה שהיקף הכספים המנוהלים על-ידם הולך וגדל בקצב גבוה.