סוחר האמנות העשיר על הכוונת של רשויות המס הצרפתיות

אתמול נפתח בצרפת משפטו של גאי ווילדנשטיין, בן לשושלת סוחרי אמנות, הניצב בפני אישומים שלפיהם הוא ואחיו המנוח הסתירו את רוב הונם המשפחתי בקרנות במקלטי מס

גאי ווילדנשטיין  / צילום: רויטרס
גאי ווילדנשטיין / צילום: רויטרס

אחד ממשפטי הונאת המס הגדולים בצרפת החל אתמול (ב'), כאשר סוחרי האמנות בני שושלת ווילדנסטיין ניצבים בפני אישומים שהם הסתירו הון מרשויות המס במשך שנים.

השופטים החוקרים טוענים כי גאי ווילדנסטיין, היורש הצרפתי-אמריקאי של ההון המשפחתי, יחד עם אחיו המנוח אלק, הסתירו את חלק הארי של ההון המשפחתי בקרנות במקלטי מס רבים בעולם, כולל איי הבהאמה וקיימן.

גאי ווילדנסטיין, בן 70, ניצב בפני מאסר של עד 10 שנים אם יימצא אשם, יחד עם קנסות ותשלומי מס בפיגור של יותר מ-550 מיליון דולר.

זהו הפרק האחרון במסכת צרות שעברה על המשפחה, שמזוהה זה זמן רב עם עולם האמנות בניו-יורק, ועד לאחרונה הייתה מקושרת יותר למאמרים אקדמיים מכובדים על אמנות אימפרסיוניסטית מאשר לגישורים מכוערים ומאבקי ירושה.

שני האחים ירשו את ההון המשפחתי בעקבות מותו ב-2001 של אביהם, סוחר ואספן האמנות דניאל ווילדנסטיין, שהיה אזרח צרפתי. גאי לקח על עצמו את ניהול עסקי האמנות של המשפחה, שכוללים את הגלריה Wildenstein & Company במנהטן; ואילו אלק, שמת ב-2008, ניהל את עסקי מרוצי הסוסים וגידול הסוסים של המשפחה.

ההון המשפחתי כולל עבודות של אמנים כמו ז'אן-אונורה פרגונר, אורווה של סוסי מרוץ מיוחסים ותיק של נדל"ן. חוות ווילדנסטיין המפוארת בקניה סיפקה את הרקע לחלק מצילומי הסרט זוכה האוסקרים "זיכרונות מאפריקה".

התובעים הצרפתים החלו לחקור את עסקי המשפחה לפני 6 שנים, אחרי שאמם החורגת של גאי ואלק הגישה תלונה על אופן הטיפול בירושה שלהם. ב-2011 הגישה אשתו לשעבר של אלק, ליובה סטופקובה, תביעה משלה.

סטופקובה נאשמת יחד עם בנו של אלק ווילדנסטיין, שגם הוא נקרא אלק, ועם שני נוטריונים ועורך דין בביצוע הונאת מס או סיוע להונאת מס ולהלבנת הון. כל הנאשמים מכחישים את ההאשמות נגדם.

כמה שנים לפני כן, גירושיו הפומביים המכוערים של אלק ווילדנסטיין הבכור מג'וסלין פריסה, שידועה בסדרת ניתוחים פלסטיים שהיא עברה, משכו תשומת-לב לשושלת המשפחתית ולהון שלה.

שנה אחרי מותו של אבי המשפחה דניאל, אלק וגאי הצהירו כי ערך הירושה שלהם הוא 40.9 מיליון אירו - למרות שכתבת פרופיל של המגזין "ואניטי פייר" טענה כי הונו של האב עלה על 5 מיליארד אירו.

בראיון לשבועון "פארי מאץ'" הצהיר גאי ווילדנסטיין כי הוא מודע לכך שאביו השתמש בקרנות לנהל את כספו, אך הוא לא מודע לפרטים שלהן. הוא תיאר את עצמו באותו זמן כ"לא מומחה לפיננסים ולא מומחה מס". הוא גם טען כי החוק הצרפתי באותה עת לא חייב אנשים להצהיר על הון שמוחזק בקרנות.

המשפט צפוי להימשך כחודש.