אובר וליפט יפתרו הפקקים של תערוכת CES בלאס וגאס?

בלאס וגאס אין די בתי מלון כדי לספק לינה ל-170 אלף באי הכנס, ובוודאי שלא די מוניות או חשמליות כדי להסיע את כל המבקרים באופן יעיל ■ אובר וליפט טוענות כי הן יכולות להקל במקצת על הפקקים הצפויים

אפליקציית אובר / צילום: בלומברג
אפליקציית אובר / צילום: בלומברג

השבוע, החברות אובר (Uber) וליפט (Lyft) יתמודדו עם המבחן הגדול ביותר שלהן בלאס וגאס. בשעה שזרם של 'גיקים' יעוט על העיר כדי להשתתף בתערוכת האלקטרוניקה CES - הכנס הטכנולוגי הגדול בעולם - הם יציבו אתגר רציני בפני שתי חברות הנסיעות, אשר החלו לפעול בעיר לפני חודשים אחדים בלבד.

הכנס הנוכחי, שיחל מחר בלילה (שעון ישראל), צפוי למשוך יותר מ-170 אלף מבקרים. בלאס וגאס אין די בתי מלון כדי לספק לינה לכל באי הכנס, ובוודאי שלא די מוניות או חשמליות כדי להסיע את כל המבקרים באופן יעיל. במהלך השבוע, האזורים שמסביב למרכזים בהם מתנהל הכנס והדרך לשדה התעופה יהיו פקוקים כמעט כל הזמן. אובר וליפט טוענות כי הן יכולות להקל במקצת על המצב.

חברות הנסיעות מהמרות כי נקודות איסוף והורדה מיוחדות מסביב למרכזים בהם מתקיים הכנס וליד בתי המלון יסייעו להפחית במקצת מהעומס. "אני רגיל לתורים למוניות של כמה שעות", אומר ויליאס בארנס, המנהל האזורי של אובר בחוף המערבי של ארה"ב, "אם נצליח להפחית את זמן ההמתנה מכמה שעות למספר דקות, זה יהיה שיפור עצום. אני בטוח שנוכל לשפר את החוויה עבור כולם".

"תורים מגוחכים"

ג'ים מקגרגור, אנליסט טכנולוגיה מחברת Tirias Research שמשתתף בכנס זה יותר מעשר שנים, אינו בטוח כל כך. הוא בחר להגיע ללאס וגאס מביתו שליד העיר פיניקס באמצעות מכונית, במקום לטוס ולהתמודד עם מוניות או רכבות. אולם הוא מודאג מכך שאובר וליפט יחריפו את מצב התנועה. "אני נוהג לכנס רק כדי להימנע מהתורים המגוחכים למוניות בערב, ואני מוודא שאני נוהג חזרה בזמנים שאינם זמני עומס", אמר מקגרגור, "בואו נאמר את האמת, לא קל לפתור בעיות תחבורה בזמן הכנס הזה".

לאס וגאס אינה מסתכמת, כמובן, בכנס ה-CES. בעיר טוענים שבמהלך שנת 2015 הגיע אליה מספר שיא של מבקרים - 42 מיליון איש. אך אנשי הטכנולוגיה בכנס יתאימו באופן טבעי לאובר וליפט, המאפשרות לבעלי טלפונים חכמים להזמין נסיעה.

אפליקציות הנסיעות הגיעו למדינת נבאדה בשלב מאוחר. לאחר שהמדינה הדפה בקשות על ידי חברות במשך שנים, הרגולטורים במדינה העניקו סוף סוף היתר לאובר ולליפט להתחיל לפעול בחודש ספטמבר. "זה היה מאוד מאתגר לפצח את השוק, שיש בו הרבה אינטרסים חבויים", כך אמר יעקב גירמה, מנכ"ל ליפט בלאס וגאס.

החברות קיבלו מעט עזרה מה- Consumer Technology Association, המנהל את ה-CES. האיגוד הפעיל לחץ על רשויות המדינה להעניק להן רשיונות לפעול. "עבדנו קשה כדי להפוך את אובר וליפט לחוקיות בווגאס, כך אמר גארי שפירו, נשיא ומנכ"ל ה-Consumer Technology Association.

חברות מוניות מקומיות התייחסו לוויכוח כאל הזדמנות לבקש להפחית את המגבלות המוטלות עליהן. המדינה ויתרה על חלק מן המגבלות שהטילה על אזורי הפעולה המותרים לחברות המוניות ועל מספר המוניות. לדברי חברות המוניות, השינויים היו דרושים כדי להפוך אותן לתחרותיות יותר אל מול האפליקציות המשוכללות. הן גם לוחצות - עד כה ללא הצלחה - לסווג מחדש את הנהגים של אובר וליפט כעובדי חברה, אשר יוכלו להיות כשירים לקבלת דמי ביטוח לאומי והטבות נוספות, כדי להתאים את מבנה העלויות שלהן לזה של מוניות ומפעילי לימוזינות.

 

אלף מוניות חדשות

במהלך החודשים הראשונים מאז נכנסו אובר וליפט לשוק, התמודדו המוניות היטב המתקפה. בנובמבר, סך התקבולים של המוניות עלו ב-3.7% והגיעו ל-32.6 מיליון דולר, כך על פי רשות המוניות של נבאדה. לאחר השינויים בכללים, חברות המוניות הורשו להעלות על הכביש אלף מוניות מורשות נוספות בנובמבר מכפי שהיו להם בשנה הקודמת.

למרות זאת, תעשיית המוניות המקומית מתנגדת לפלישה של חברות הטכנולוגיה לתחומה. קימברלי רשטון, מנכ"לית האיגוד Livery Operators Association of Southern Nevada, אמרה כי נהגים לא מנוסים מחמירים עוד יותר את בעיית הפקקים סביב בתי המלון ומרכזי הכנסים.

נהגים של אובר וליפט אמורים להוריד את באי הכנס במגרש המיועד לכך, אבל "יהיו נהגים שיעלו ויורידו נוסעים איפה שהם רוצים", כך אמרה.

ג'ינה ולוו, תושבת לאס וגאס שהחלה לנהוג בשירות אובר וליפט לפני מספר חודשים, הצליחה ללמוד את רזי המקצוע במהירות. "אספתי כמה אנשים במרכז הכנסים של לאס וגאס. זה לא כל כך קשה", כך אמרה. אך הכנס הנוכחי יהווה אתגר הרבה יותר גדול מאשר כנסי חג המולד שבמסגרתם אספה ולוו כמה נוסעים בחודש דצמבר.

בערים מסוימות, אובר וליפט מציעות "נסיעות שירות" - איסוף של מספר נוסעים לנסיעה אחת, שביכולתן להפחית את הפקקים על ידי הכנסת יותר נוסעים לכל מכונית. האפשרויות הללו, שהן גם זולות יותר, עדיין אינן קיימות בלאס וגאס.