ויליפוד מפגינה גמישות בסביבה קשה; האם כדאי להשקיע במניה?

החולשה בפרמטרים התפעוליים משקפת היטב את האתגרים העסקיים של ויליפוד, אולם הודות לשינוי תמהיל המכירות וחיסכון בהוצאות, הצליחה החברה לשפר את המרווח הגולמי

צביקה ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר
צביקה ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר

ויליפוד השקעות, אשר נסחרת בבורסה המקומית בשווי של כ-150 מיליון שקל, התאגדה בשנת 1992 על-ידי האחים צבי ויוסף ויליגר, ושנה מאוחר יותר הפכה לציבורית. לאחר מספר גלגולים עברה לאחרונה השליטה בחברה לחברת BSD, שבשליטת איש העסקים האוקראיני גרגורי גורטובוי, שמחזיקה בכ-62% מההון.

החברה עוסקת ביבוא של מוצרי מזון בעלי מאפיין של חיי מדף ארוכים יחסית, כגון רכזים, קופסאות שימורים, פירות יבשים ותחליפי חלב. בהתאם לדוחות הכספיים של החברה, פורטפוליו המוצרים כולל כ-600 מספרים קטלוגיים המיובאים ומשווקים בישראל, ובאופן לא מהותי בחו"ל, באמצעות החברה הבת ויליפוד אינטרנשיונל (מוחזקת 60%) שמניותיה נסחרות בנאסד"ק.

נוסף על פעילות היבוא, מפעילה ויליפוד חנות קמעונאית, במטרה לקדם את מוצרי החברה ולשמש כמעין קבוצת מיקוד לבחינת מוצרי יבוא חדשים. על פי "סטורנקסט", נתח השוק הכספי של החברה בקטגוריות המזון שהיא מוכרת מסתכם בכ-3.6%.

מוצרי החברה נמכרים בעיקר ללקוחות "השוק הפרטי", שחלקם עולה מדי שנה לעומת "השוק המאורגן", קרי: רשתות השיווק הגדולות. הפצת המוצרים מתבצעת באופן עצמאי, ומתוך מרכז לוגיסטי בבעלותה, יתרון שבא לידי ביטוי בחוסר התלות בגורמים חיצוניים לצד גמישות תפעולית ובהיבט ההוצאות.

מיתוג חזק של מוצרים

פעילותה של החברה מושפעת לחיוב מהיותה שחקן משמעותי בשוק המזון, מהמיתוג החזק של מוצריה, מהפחתת מכסים על מוצרי מזון מיובאים ומבסיס המוצרים הרחב שלה לטובת הקטנת סיכונים. בהיבט השלילי, ניתן לציין את ענף הפעילות של החברה - תחום המזון בישראל - הכולל הן את יצרניות המזון (כולל היבואניות), והן את הקמעונאיות, שמתאפיין בסביבה עסקית אתגרית במיוחד.

מאפייני הענף הם תחרותיות הולכת וגוברת, מודעות צרכנית למחיר ולאיכות ושינויים רגולטוריים שנועדו להיטיב עם הצרכנים (חוק המזון למשל).

כפועל יוצא, הספקים והמשווקים בענף נאלצים להתאים את הפעילות למאפיינים החדשים, התאמה שגוזרת גידול בעלויות ושחיקה במרווחי הפעילות. נראה כי החברה תלויה במידה רבה גם בשערי החליפין של המטבעות הזרים מול השקל, נתון שעשוי לגרום לתנודתיות בתוצאות.

התוצאות העסקיות של החברה משקפות היטב את האתגרים שעמם היא מתמודדת. על פי הדוחות הכספיים, בסיכום של תשעת החודשים הראשונים של 2015 ניכרת חולשה בפרמטרים התפעוליים. אחת הסיבות המרכזיות לירידה במחזור וברווח היא הבעיות העסקיות שעמן מתמודדת רשת הקמעונות "מגה", שנחשבת לקוחה גדולה של ויליפוד .

עם זאת, ברבעון השלישי חל שיפור במרווח הגולמי, שהוביל לשיפור ניכר ברווח הנקי. השיפור נובע הן משינוי תמהיל המכירות למוצרים רווחיים יותר, בד בבד עם חיסכון בהוצאות המכירה והשיווק, נתון שמשקף, כך נראה, את גמישות החברה לפעול ולהתאים את הפעילות לסביבה העסקית המשתנה.

נתון אשר עשוי להעיד על יכולתה של החברה לצלוח את הסייקל בענף המזון באופן מיטבי הוא נזילות החברה. לעומת חוב פיננסי מינורי, החברה מציגה השקעות נזילות בהיקף של כ-270 מיליון שקל. למעשה, שווי החברה נמוך משמעותית מעודף הנכסים הפיננסיים, דבר אשר יכול להצביע על כך שהמשקיעים אינם מעניקים שווי כלשהו לעסקים התפעוליים של החברה, למרות שהם רווחיים.

לסיכום, להערכתנו, החברה מעניינת לבחינת השקעה.

■ הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ואנליסט מניות בכיר בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ניירות ערך ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה.