קנס של עד 18,000 שקל למלון שיפרסם דירוג כוכבים מטעה

לפי תקנות חדשות שאושרו היום, בתי המלון החשופים לקנסות מינהליים הם אלה שיפרסמו כי דורגו בכוכבים למרות שלא דורגו בפועל ע"י משרד התיירות, או בתי מלון שלא יפרסמו תעריפים כקבוע בתקנות 

קנס של עד 18,000 שקל למלון שיפרסם דירוג כוכבים מטעה - כך אישרה היום (ד') ועדת החוק, חוקה ומשפט של הכנסת.

בתי המלון החשופים לקנסות מינהליים הם אלה שיפרסמו כי דורגו בכוכבים למרות שלא דורגו בפועל על-ידי משרד התיירות, או בתי מלון שלא יפרסמו תעריפים כקבוע בתקנות.

האישור בא בעקבות פניית שרי המשפטים והתיירות, שטענו כי היעדר סנקציות מוביל להתפשטות העבירות על התקנות ולהתעלמות מהן.

הדרישה לא באה יש מאין: נציג הייעוץ המשפטי של משרד התיירות, עו"ד אלי ליפשיץ, ציין כי יש בתי מלון שפרסמו כי הם דורגו בכוכבים, אף שהם לא דורגו כלל או דורגו במספר כוכבים נמוך מהפרסום.

נזכיר כי בחודשים האחרונים יצא לדרכו פרויקט דירוג בתי המלון בישראל על-ידי משרד התיירות. שיטת הדירוגים לפי כוכבים (מכוכב אחד ועד ל-5 כוכבים פלוס) מיושמת באירופה ומבוססת על 270 קריטריונים לפיהם נבחנים בתי המלון הפונים באופן וולונטרי לקבלת הדירוג. עד כה, מתוך מאות בתי מלון שפועלים בישראל, רק כ-25 בתי מלון ורשת בתי המלון של ישרוטל ביקשו להיכלל בדירוג.

רשימת הקנסות כוללת את המקרים הבאים: בתי המלון שיכללו בפרסומים דירוג כוכבים שלא נקבע להם לפי התקנות, או בתי המלון שימסרו מידע שיש בו כדי להטעות בדבר שירות או שירות נוסף הניתן בבית המלון, לרבות תעריפיו, חשופים לקנס של 3,000 שקל (ו-9,000 שקל כאשר מדובר בתאגיד).

לקנס בגובה של 2,000 שקל (ו-6,000 שקל במקרה שמדובר בתאגיד) חשופים בתי מלון במקרים של אי-הצגת מחיר כראוי - כך לדוגמה מלון שקיבל דירוג אך פרסם את המלון באופן שמשתמע ממנו כאילו אינו מדורג, מלון שלא פרסם כראוי את תעריפי הלינה בו, כאשר הכוונה היא לפרסום באמצעות ספרות ברורות וקריאות ולמחיר הכולל כל מס, אגרה ותשלום חובה וכל תשלום אחר הנלווה לשירות ושהצרכן אינו יכול לוותר עליו.

הדרישה היא לפרסם גם מחירים לתיירי חוץ לאחר הפחתת המסים שהתייר פטור מהם, בציון מפורש ובולט לעין כי מחיר זה הוא לתייר חוץ בלבד, ולפרסום של מחירי הארוחות והמשקאות בכל מקום שבו הם מוגשים.

עוד קובעות התקנות כי הקנס על עבירה חוזרת יהיה כפל הקנס הקבוע.

כאמור, הוועדה אישרה היום את התקנות, שייכנסו לתוקף חודש לאחר פרסומן ברשומות.