טאוארסק הישראלית נמכרת להרמן מארה"ב בכ-70 מיליון ד'

הסטארט-אפ הישראלי שמפתח מערכות להגנה מפני התקפות סייבר ברכבים גייס רק 2.5 מיליון דולר ■ שלושת המייסדים יגרפו כ-45 מיליון דולר

 

סייבר / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המגמה החיובית בהיי-טק הישראלי ממשיכה גם בפתיחת שנת 2016. הסטארט-אפ טאוארסק ( (Towersec) נמכר לתאגיד הרמן (Harman) האמריקאי בעסקה שמוערכת ב-70 מיליון דולר. החברה הישראלית פעילה בתחום ה-IoT ("האינטרנט של הדברים") והיא מתמקדת בהגנה על מכוניות מפני התקפות סייבר. לפי נתונים של מאגר המידע IVC החברה הוקמה בשנת 2012 והיא מעסיקה 20 עובדים.

האקזיט של טאוארסק מרשים במיוחד כאשר מביאים בחשבון את העובדה שהחברה ביצעה רק סבב גיוס בודד - בהיקף של 2.5 מיליון דולר. בחברה השקיעו קרן IncWell ומשקיעים פרטיים. המרוויחים הגדולים מהעסקה הם שלושת המייסדים סער דיקמן (המנכ"ל), גיא רוביו (סמנכ"ל שאחראי על תחום הסייבר) ויובל ויסגלס שמכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות. השלושה צפויים לגרוף הון מצרפי של כ-45 מיליון דולר.

הצורך במוצרי אבטחת סייבר לכלי רכב גובר בהתחשב בכך שהמכוניות הופכות ליותר ויותר "חכמות" וניתן למצוא בהן יותר רכיבים ממוחשבים. ברכבים ניתן למצוא מערכות בידור, ניווט ונעילה מרחוק והאקרים יכולים לפרוץ למערכות האלה ולשבש אותן - גם בעזרת WiFi ואפילו דרך הסלולר.

רכישה שנייה בישראל

ישראל היא מעצמת סייבר וצומחות כאן חברות נוספות אשר פועלות בתחומים משיקים לתחום של טאוארסק. הרשימה הזו כוללת למשל את Arilou, אשר משתפת פעולה עם צ'ק פוינט וגם את ארגוס (Argus) - סטארט-אפ אשר השלים בחודש ספטמבר האחרון גיוס בהיקף של 26 מיליון דולר על מנת לפתח פתרונות לרכבים חכמים. באופן טבעי פיתוחים כאלה יכולים לעניין את יצרניות הרכב ואת חברות הביטוח. הצורך במוצרים כאלה יגבר באופן טבעי במקביל למהפכת הרכב האוטונומי. רכב שבו לא יהיה נהג אנושי, דוגמת המכונית של גוגל, משתמש ברכיבים רבים של מיחשוב על מנת להגיע ליעד בבטחה.

חברת ישראלית נוספת שפעילה בתחום היא סופטוויל שזכתה להשקעות משורה של משקיעים מוכרים בהם קבוצת אלייד, בעלת צ'מפיון מוטורס, יבואנית אאודי, פולקסווגן וסקודה; גיל אגמון, בעל השליטה בדלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד; ואבי צור, מנכ"ל קבוצת לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן.

מי שרוכש את הסטארט-אפ הישראלי הוא תאגיד הרמן האמריקאי, אשר פעיל בתחום של מערכות בידור ומידע לרכבים. שווי השוק של החברה הוא 6.8 מיליארד דולר והיא מעסיקה 28 אלף עובדים ברחבי העולם. לפני כשנה ביצעה הרמן רכישה בישראל ושילמה 200 מיליון דולר, במזומן ובמניות, עבור חברת רד בנד (Red Bend), אשר מספקת תוכנה שמאפשרת לנהל מרחוק התקנים ניידים, לרבות טאבלטים וסמארטפונים.

סער דיקמן, מנכ"ל טאוארסק, התייחס לעסקה ואמר כי "צוות טאוארסק פיתח אמצעים חדשניים, חיוניים ויעילים ליצרנים וספקים. למרות ששיתפנו פעולה עם הרמן כספק, עתה נוכל למנף את גודלה של החברה, את הרשת שלה ואת הניסיון המעמיק שלה בתחום הרכב כדי לענות על הביקוש בשווקי המטרה שלנו. אנחנו נלהבים מהעבודה במסגרת הרמן כדי להבטיח שכלי רכב העולים כיום על הכביש ואלה שיעלו על הכביש בעתיד מוגנים מפני מתקפות סייבר ופלישות אחרות".

דינש פאליוול, היו"ר והמנכ"ל של הרמן אמר כי "על ידי רכישה של תוכנת ההגנה על הרשת של טאוארסק, שהיא הטובה בתחומה, והשגת המומחיות של מהנדסי אבטחת המידע המנוסים של החברה, נשדרג את מסגרת האבטחה של הרמן, שהינה כבר היום המקיפה ביותר בתעשייה, ונבטיח את היתרון שלנו בהגנה על מערכות מקושרות בהווה ובעתיד".

הוא הוסיף כי "הביקוש למכוניות 'חכמות' - ובסופו של דבר למכוניות אוטונומיות - הולך וגובר במהירות, הן מצד היצרנים והן מצד צרכנים, המבינים את היתרונות העצומים הטמונים בענן, בנתונים ובכלים אנליטיים לשיפור האבטחה, הפרודוקטיביות והבידור. בה בעת, לא נוכל להקריב את הבטיחות על מזבח הפונקציונליות".

טאוארסק
 טאוארסק

מי באמת שולט במכונית?

אם נדמה לכם שאתם שולטים במכונית שלכם, זו עלולה להיות אשליה. גורם זדוני יכול להאיץ לפתע את מהירות הרכב עד להתנגשות או להשבית לחלוטין את מערכת הבלמים - ולעשות זאת ממרחק רב. בחודש יולי השנה חשף האתר wired סרטון מטריד שבו הצליחו שני האקרים להשתלט מרחוק על ג'יפ צ'ירוקי. השניים ניצלו תקלה במערכת שנקראת Uconnect אשר מותקנת בקרוב לחצי מיליון כלי רכב בארה"ב והסרטון שלהם עורר מודעות לצורך באבטחת סייבר של כלי רכב.

השימוש הגובר באפליקציות ניווט ויישומים אחרים חושף את הרכבים לסכנות אבטחה. זמן קצר לאחר ששני ההאקרים השתלטו על הג'יפ מרחוק אמר ת'ילו קוסלובסקי, אנליסט טכנולוגיית רכב בחברת המחקר גרטנר, כי "הסיפור של הג'יפ הוא דוגמה מעולה לכך שלא מדובר ברכב עצמו, אלא ברשת. ברגע שהמערכות האלה מתחברות החוצה ומתחילות לשוחח ביניהן - אז מתחילות הבעיות".

בעקבות הפריצה נאלץ תאגיד הרכב פיאט קרייזלר להוציא קריאת טיפול ל-1.4 מיליון כלי רכב ולפנות אל חברת הסלולר ספרינט בבקשה שתוציא תיקון זמני לרשת שלה. ההבדל בין ההדגמה שנערכה בחודש יולי לבין הדגמות האקינג קודם נעוץ בכך שהפריצה לא חייבה את הפורצים לגשת פיזית אל הג'יפ.

האנליסט קוסלובסקי הסביר כי חברות רכב וטלקום חייבות לוודא כי ניתן יהיה להוציא עדכוני אבטחה בלא דיחוי. "תעשיית הרכב תעמוד בפני סכנה משמעותית אם לא תטמיע מנגנון שיוכל לבצע את זה באופן אלחוטי", אמר.

Towersec

שנת הקמה: 2012

מייסדים: סער דיקמן (המנכ"ל), גיא רוביו ויובל ויסגלס

תחום פעילות: הגנה מפני מתקפות סייבר על כלי רכב

גיוסי הון: 2.5 מיליון דולר

משקיעים: קרן IncWell ואחרים