הערכות בארה"ב: יותר מ-2.8 מיליון מזל"טים יימכרו בשנת 2016

כ-181 אלף מזל"טים רשומים בארה"ב כיום - כך לפי נתוני הסוכנות הפדרלית לתעופה של ארה"ב

מזל"ט בתערוכת ces / צילום:רויטרס
מזל"ט בתערוכת ces / צילום:רויטרס

אחד השחקנים החשובים ביותר בתעשיית המזל"טים המשגשגת איננה יצרנית חומרה דווקא - מדובר הסוכנות הפדרלית לתעופה של ארה"ב. לכן התאספו שלשום (ד') הנוכחים בתערוכת CES כדי להקשיב לעדכון מדיניות מהסוכנות, שהחלה ברגולציה אגרסיבית יותר של השימוש במזל"טים.

נכון ליום אתמול - כשבועיים מאז החלה הסוכנות לחייב חובבי מזל"טים לרשום כלי תעופה הזעירים השוקלים יותר מ-250 גרם - נרשמו 181,061 מזל"טים, כך אמר מנהל הסוכנות, מייקל הוארטה, המשתתף בכנס זו הפעם הראשונה. לדבריו, הסוכנות פועלת כדי לתמוך באפליקציות צד שלישי אשר יאפשרו לאנשים לסרוק קוד הממוקם על המזל"ט כדי לרשום אותו באופן מיידי.

המארגנים של CES, שהינו הכנס השנתי הגדול ביותר בעולם והמתקיים השבוע, העריכו כי אמריקאים רכשו בעונת הקניות האחרונה 400 אלף מזל"טים, כך שפחות ממחציתם נרשמו בסוכנות. האיגוד צופה כי יותר מ-2.8 מזל"טים יימכרו בארה"ב בשנת 2016, כשמיליון מתוכם שוקלים יותר מ-250 גרם ולכן מחויבים ברישום.

החל מה-21 בדצמבר, בעלי מזל"טים מחויבים לרשום אותם באתר של סוכנות התעופה. אלה שכבר החזיקו במזל"טים קיבלו שהות לרשום אותם עד ל-19 בפברואר. הסוכנות צופה לסיים את גיבוש הכללים למזל"טים מסחריים באביב השנה, כך אמר הוארטה.

כנס CES משופע במזל"טים. המארגנים של הכנס אמרו כי היקף ההכנסות בשוק הגיע בשנה שעברה ל-105 מיליון דולר, גידול של יותר מ-50% לעומת השנה הקודמת. זו השנה השנייה ברציפות שבכנס מוקצית פינה מיוחדת לרובוטים המעופפים, ו-27 חברות מציגות שם מערכות תעופה לא מאוישות עבור כוחות שיטור, סוכני נדל"ן וכוחות הצלה וחילוץ במקרי אסון.

אך החדירה של מזל"טים מעוררת יותר ויותר חששות מפני בטיחות ופרטיות. איש אינו מעוניין שמפעיל מזל"ט שתוי יפגע בבית הלבן או שמזל"ט ייפול מהשמיים ויתרסק על גולש באמצע תחרות סקי המשודרת בשידור ישיר בטלוויזיה. מחקר שפורסם לאחרונה על ידי Bard College גילה כי החל מדצמבר 2013 ועד לספטמבר 2015, דווח על 158 תקריות שבהן מזל"ט התקרב למרחק של עד 60 מטר מכלי טייס מאויש. הרישום בסוכנות התעופה הפדרלית נועד לוודא שהאחריות על כלי הטייס נופלת על בעליהם.

 

כדי להפיג את החששות לגבי ריגול על ידי אנשים פרטיים במקומות שבהם הם לא אמורים להיות או הסיכון הנשקף לכלי טייס, הסוכנות מחזיקה רשימה של איזורים האסורים לטיסה על ידי מזל"טים. הסוכנות מסרה אתמול כי היא השיקה אפליקציה למכשירים של אפל, לצד גרסת בטא עבור מכשירי אנדרואיד, בשם B4UFLY, המספקת לבעלי מזל"טים מידע על איורים המותרים לטיסה. ארה"ב מגבילה את השימוש במזל"טים ליד שדות תעופה ומקומות נוספים.

"אנחנו על סף דמורקטיזציה של המרחב האווירי", כך אמר דייוויד ווס - העומד בראש פרויקט המזל"טים ב-Google X, מעבדת המחקר החשאית של גוגל - על הבמה, במסגרת האירוע של סוכנות התעופה הפדרלית. "לצורך כך, צריך לייצר הרבה מאוד אחריות".