שטיינמץ מנסה לאשר ההסדר בסקורפיו, עם תספורת של 80 מ' ש'

בניסיון הקודם הציעה החברה לדחות את תשלומי הקרן לסוף 2019, והפעם היא מציעה פריסה ל-4 תשלומים שהיקפם עולה בהדרגה עד יוני 2019

בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

חודשיים לאחר שמחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן הכושלת סקורפיו דחו את הסדר האג"ח שהציע להם בעל השליטה בחברה, המיליארדר בני שטיינמץ, פרסמה סקורפיו הבוקר (ה') עקרונות הסדר חוב אפשרי חדש, שאותו היא מקווה שמחזיקי האג"ח יאשרו. גם מתווה ההסדר הנוכחי מציע להקטין את יתרת החוב למחזיקים בשליש, מ-240 מיליון שקל ל-160 מיליון שקל, בדומה להצעה הקודמת, המשקפת תספורת של 80 מיליון שקל.

אולם בעוד שבניסיון שנכשל הציעה סקורפיו לדחות את תשלומי הקרן לסוף 2019, כעת היא מציעה לפרוס את תשלומי הקרן ל-4 תשלומים שנתיים, שהיקפם עולה בהדרגה עד סוף יוני 2019, מתשלום מינימלי של 20 מיליון בחודש יוני הקרוב ועד תשלום מינימלי של 80 מיליון שקל בסוף יוני 2019, אז היא גם מתחייבת לשלם למחזיקים את יתרת הקרן.

ככל הידוע, אחד מהגורמים שהכשילו את הצעת ההסדר הקודמת הייתה דרישת חלק מהגופים המוסדיים, בראשות כלל ביטוח, לערבות אישית "עם בשר" כתנאי לאישורו. כעת מציינים בסקורפיו, כי שטיינמץ יערוב לביצוע התשלומים, ובמסגרת זו החברה תספק לנאמן מחזיקי האג"ח מדי שנה אישור עו"ד שהחברות הזרות בהן שטיינמץ "הנו הנהנה או אחד הנהנים בהן (אך אינו מעורב בניהולן, אין לו שליטה או השפעה עליהן ואין ודאות שיקבל מהן כספים)...בעלות עודף נכסים על ההתחייבויות" בהיקף שעולה על סכום הפירעון.

עוד הוסיפו בסקורפיו, כי "החברה האם ובעל השליטה בחברה לא יהיו זכאים להיפרע בגין חובות החברה אליהם כל עוד לא נפרע חוב האג"ח המופחת במלואו".

מצבה של סקורפיו רחוק מלהיות מזהיר כבר תקופה ארוכה, וההידרדרות הנוספת במצבה, זו שגררה אותה להסדר החוב הנוכחי, הגיעה ב-2014, בעקבות המתיחות שנוצרה בין אוקראינה ורוסיה, וערערה את פעילות החברה במדינות אלה. לאור זאת, בדוחותיה הכספיים של הקבוצה מופיעה כבר זמן רב הערת "עסק חי".

הסדר החוב הראשון בחברה התרחש בשנת 2011, והיקפו עמד על כ-570 מיליון שקל. אז הזרים שטינמץ כ-100 מיליון דולר לחברה תמורת פריסת החוב.