מעל הצפי: המשק האמריקאי הוסיף בדצמבר 292 אלף משרות

דוח התעסוקה מתפרסם ברקע הטלטלה העזה שפקדה את שוקי העולם בשבוע האחרון ■ בשוק ציפו לתוספת של 202 אלף משרות ■ שיעור האבטלה נותר ברמה של 5% ■ השכר הממוצע לשעה ירד קלות וכעת משקף עלייה בשיעור שנתי של 2.5%

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

ברקע התנודתיות העזה שנרשמה השבוע בשוקי העולם, משרד העבודה האמריקאי פרסם היום (ו') ב-15:30 שעון ישראל את דוח התעסוקה לחודש דצמבר 2015, הראשון מאז החליט הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בארה"ב, לראשונה מזה כעשור. הדוח הפתיע לטובה והצביע על תוספת של 292 אלף משרות, הרבה מעל הצפי בשוק שעמד על תוספת של 202 אלף משרות, מעט מתחת לנתון של נובמבר - יצירה של 211 אלף משרות. העליות בחוזים העתידיים התגברו לאחר פרסום הדוח, בעוד הדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים והאג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים עולות ב-4 נקודות בסיס ל-2.191%.

שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ובהתאם לתחזיות, בשפל של כ-7.5 שנים - 5%

עוד עולה מהדוח כי השכר הממוצע לשעה ירד קלות וכעת משקף עלייה בשיעור שנתי של 2.5% ל-25.24 דולר. הכלכלנים בשוק ציפו לעלייה של 0.2% בשיעור חודשי ועלייה של 2.8% בשיעור שנתי. 

כלכלת ארה"ב הוסיפה בממוצע 210 אלף משרות בחודש בין ינואר לדצמבר 2015, אך הקצב החודשי איטי במעט לעומת 2014. עדיין, חודש דצמבר סוגר את השנתיים הטובות ביותר בשוק העבודה בארה"ב מאז 1998-1999.

ע"פ ההערכות בשוק, הנתון ירגיע מעט את החששות בצל נתוני מאקרו חלשים, בעיקר בגזרת הייצור וייצוא מוצרים משירותים, סקטורים שנפגעו מהתחזקות הדולר וביקושים גלובליים אנמיים.

בעוד שוק עבודה עמיד עשוי לאותת על העלאת ריבית נוספת כבר בחודש מארס הקרוב, הטלטלה בשווקים ודאגות מפני אינפלציה נמוכה עשויים לחייב את קובעי המדיניות בפד להמתין זמן ארוך יותר, אולי לכיוון חודשי האביב-קיץ.

"ישנה סכנה עם מספר המשרות בדוח התעסוקה יהיה נמוך מדי, לדוגמה מתחת ל-100 אלף, אך תוצאה חזקה מהמצופה, דוגמת 250 אלף משרות ומעלה, עשויה לתת לשוק תמיכה", ציינו ב-Themis Trading לפני פרסום נתוני הדוח.