חושב על יזמות בפינטק? אלה המגמות החמות ל-2016

לירון ורמן, מנהל מרכז החדשנות של סיטי בישראל, שם זרקור על הפתרונות והמגמות שהיזמים הישראלים צריכים לשים לב אליהם

אם עד לפני שנתיים רק מעטים הכירו את עולם הפינטק, הרי שכיום הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. ארנק דיגיטאלי, רכישות באינטרנט, סליקת אשראי וירטואלית - ישנו בשנים הקרובות ככל הנראה את דפוסי השימוש שלנו בכסף ומרבית הפעילות הפיננסית שלנו תיעשה בלחיצת כפתור.

הזירה היזמית בישראל עוברת אף היא שינוי בכל הקשור לתעשיית הפינטק. יותר ויותר יזמים מבינים את הפוטנציאל הטכנולוגי והעסקי הגלום בתחום וכן את הצרכים והאתגרים של המוסדות הפיננסיים. צעד אחר צעד, ישראל מתקדמת בזירת הפינטק העולמית.

אלו אתגרים ניצבים בפני המוסדות הפיננסים ואיפה צריכים היזמים הישראלים לחפש את ההזדמנות? לירון ורמן, מנהל מרכז החדשנות של סיטי בישראל, מדבר בשיחה עם "גלובס" על הפתרונות והמגמות שהיזמים הישראלים צריכים לשים לב אליהם.

■ Legacy Systems - חלק מהתשתיות הטכנולוגיות של המוסדות הפיננסים בעולם ובישראל פותחו בשנות ה-60-70 של המאה הקודמת. תהליכי השדרוג של תשתיות אלו מורכבים ויקרים ולוקחים זמן רב. הלקוחות, מהצד השני, רגילים לקבל הכל כאן ועכשיו. כך גם בכל הנוגע לפיננסים. לקוחות רוצים לבצע פקודות ב"זמן אמת" ולראות מייד את ביצוען, ולעיתים המערכות הבנקאיות אינן בנויות טכנולוגית באופן ובתזמון התואמים את הרצונות הללו.

השינוי בצרכי הבנק והלקוחות מהווה הזדמנות עבור היזמים. יזמים הרוצים לנצל הזדמנויות לשירותים דיגיטליים מתקדמים צריכים לפיכך להתמודד עם סביבת פיתוח מורכבת הדורשת סבלנות, אך בעיקר היכרות מעמיקה עם צרכי הלקוחות והמוסדות הפיננסים. יזמים שרוצים להצליח חייבים בדרך כלל לעבוד בשיתוף פעולה עם הגופים הגדולים. טכנולוגיה, טובה ככל שתהיה - לא תצליח לפרוץ אם לא תהיה מותאמת למערכות הקיימות של הבנק. הגופים הפיננסים המודעים לצרכים ולרצונות החדשים של הלקוחות מביאים לשיתופי פעולה במסגרת Open Innovation. הבנקים מאמצים חדשנות ע"י פתיחת ממשקים ליזמים בכדי שיפתחו על התשתיות הקיימות שלהם.

■ UX - בשנים האחרונות עלתה המודעות לחשיבות ממשק משתמש (UX) במערכות טכנולוגיות בכלל ובמערכות פיננסיות בפרט. מתוחכמת ורוויית פונקציונאליות ככל שתהיה, מערכת שאינה קלה, זמינה ומהירה לשימוש מיידי - לא תאומץ על ידי המשתמשים. הטכנולוגיה מאפשרת היום לפשט מאוד את הממשקים הקיימים, ולהקל על המשתמשים לבצע פעולות ובמהירות. יותר ויותר פעולות כגון פתיחת חשבון, העברת כסף, הפקדת צ'ק ועוד שאינן מחייבות לגשת לסניף בנק. האתגר האמיתי של היזמים הוא לא רק לייצר ממשק משתמש קל וזמין לשימוש, אלא לוודא כי זה יענה לכל דרישות הרגולציה של הרשויות בכל הקשור לפעולות הפיננסיות.

■ Data Privacy - החברות הגדולות בעולם מתמודדות כיום עם סוגיות השימוש במידע פרטי. מחד, אבדן הפרטיות מאפשר קבלת שירותים ממוקדים יותר, מאידך הביקורת על השימוש במידע למטרות שונות מתגברת. הסוגיה הזאת אינה פוסחת על ענקיות הפיננסים, ובייחוד על הבנקים. בנקים נטו להשתמש במידע מוגבל על מנת לנהל סיכונים ולקבל החלטות עיסקיות. כיום בוחנים בנקים שימוש במידע רחב יותר על מנת לשפר את חוויית המשתמש. האם כלקוח היית רוצה שהבנק יציע לך הלוואה ייעודית כאשר הילד מתחיל ללמוד באוניברסיטה?

■ Approach towards BlockChain - למרות יחסי הציבור האדירים להם זכו המטבעות הוירטואליים, ובעיקר הביטקוין, רובנו עדיין לא משתמשים באפשרות הזאת כדי לשלם או להעביר כספים ממקום למקום. תעשיית היזמות מבינה שיש פה פוטנציאל שוק אדיר, אך המימוש עוד רחוק. היום כבר רובנו מבצעים רכישות באינטרנט. מה מבטיח לנו שהמוצר יגיע לאחר שהכנסנו את פרטי האשראי או השתמשנו בחשבון ה-PayPal? אם הייתה לנו אפשרות למשל להפקיד את הכסף בחשבון ורק כאשר המוצר יגיע אלינו לבצע פקודת העבר, אני מניח שרובנו היינו משתמשים באפשרות זאת.

ה-BlockChain הוא זה שיהפוך את התהליך הזה לאפשרי. נגישות של הכסף, העברה בטוחה ממקום למקום, ללא מתווכים. האתגר האמיתי של היזמים הוא לפשט את התהליך עבור המשתמשים שמטבעות וירטואליים נשמעים להם כמו משהו אקזוטי ולא בר מימוש ולהפוך את הפתרון לפשוט, זמין ובטוח יותר עבור הלקוחות.

■ רגולציה - כידוע, הטכנולוגיה מאתגרת את הרגולציה שתפקידה לשמור על המשקיעים הקטנים והחוסכים וקיים מתח בין הרצון להגן על יציבות המערכת לבין התפתחות צרכי הלקוחות. הטכנולוגיה דוהרת קדימה, ולא בכדי אנו רואים פריחה של סטארטאפים טכנולוגיים בתחומי ההלוואות והמשכנתאות P2P, תשלומים, שוק ההון ועוד. "ההמלצה שלי ליזמים היא לעבוד בשיתוף פעולה עם המוסדות הפיננסיים ולהסתייע בהם בהתמודדות עם החסמים הרגולטוריים", מסכם ורמן.