יואץ המו"מ להכנסת סלקום ופרטנר כשותפות במיזם הסיבים

את מקומו של המנכ"ל דני לאובר שהודיע על פרישה יתפוס באופן זמני היו"ר דורון כהן

בעלי המניות במיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד יאיצו את המגעים להכנסת פרטנר וסלקום או אחת משתיהן כשותפות במיזם. כפי שנחשף ב"גלובס", בעלי המניות הישראלים - ובעיקר חברת החשמל - פועלים נמרצות על מנת להכניס את חברות הסלולר כשותפות במיזם כדי להצילו.

בכל מקרה, אנלימיטד חייב למצוא מקורות מימון נוספים ולשנות את דרך פעילותו, ולכן סביר להניח שגם ויה אירופה, בבעלות ג'ונאס בירגרסון, שהובילה את המיזם מבחינת התפיסה האסטרטגית והמודל השיווקי תשפיע מעתה והלאה פחות.

קרב השליטה סביב המיזם נפתח, ואם ויה אירופה לא תזרים לו כסף כמו יתר בעלי המניות - היא תדולל והשליטה תילקח ממנה. הבוקר (א') הודיע מנכ"ל המיזם דני לאובר על פרישתו מהתפקיד. לאובר הוא נציג של ויה אירופה, שהיא כשלעצמה שימשה זרוע ביצועית של סיסקו שהעניקה למיזם את מימון הספקים שלו, ובעצם הייתה הרוח החיה מאחוריו.

מסיבותיה שלה, סיסקו מעדיפה שלא לעמוד בחזית ולא להיות בעלת מניות ישירה, ולכן פועלת באמצעות שיתופי פעולה עם גופים כמו ויה אירופה. בקרב בעלי המניות במיזם מספרים שגם את חלקה של ויה אירופה סיסקו מממנת, אך אין לכך אישור ובכל מקרה גם הדומיננטיות של ויה אירופה לא תהיה כבעבר, היות וגם בסיסקו נשמעים קולות של חוסר שביעות רצון מהאופן שהמיזם הופעל.

אם המהלך ליצירת שיתוף פעולה אסטרטגי עם פרטנר וסלקום יצליח והן יסכימו להזרים כסף, יש סיכוי להצלת המיזם; אם המהלך לא יצליח - חברת החשמל ושאר השותפים יהיו חייבים להכניס את הידיים לכיסים ולהזרים הון לצורך הבראת המיזם, או שינסו למצוא שותף אחר. בכל מקרה, חברת החשמל תבקש מהממשלה דחייה של תשלומים כאשראי ספקים למיזם וייתכן שגם סיסקו תתבקש לעשות כן. על כל פנים, עתיד המיזם עדיין נותר מעורפל והכול תלוי בשאלת המימון למיזם. בניגוד לפרסומים שונים, דירקטוריון החברה אישר תוכנית הבראה למיזם, אך היא חסרת כל תוקף מפני שהיא מותנית בהזרמת הכספים. זו הסיבה שהדירקטורים של חברת החשמל אישרו אותה, אך כאמור אין לכך שום משמעות ללא הכסף.

הכסף, מבטיחים בעלי המניות, מיועד להאצת הפריסה; המטרה היא להגיע לפריסה של 100 אלף בתים בתוך שנתיים. ברור גם שהמיזם יעבור שינוי דרמטי בכל הקשור למוזל השיווקי שלו. לסלקום הובהר שמודל העבודה דרך הפורטל של ויה אירופה לא יהיה מכשול וכי אם תעדיף שלא לעבוד דרך הפורטל - תוכל לעשות זאת. הפורטל הוא אמצעי התחברות, מעין מערכת בילינג של ויה אירופה, שדרכה לקוחות מתחברים למיזם. פרטנר וסלקום כבר הבהירו חד-משמעית את עמדתן והן לא יסכימו לעבודה דרך הפורטל. השבוע אמורים בעלי המניות להיפגש פעם נוספת על מנת להודיע האם יהיו מוכנים להזרים כסף או לא, ובאילו תנאים.

הסבירות להזרמת כסף אינה גבוהה, אבל תיאורטית היא קיימת. בכל מקרה, החלק של בעלי המניות הקטנים לא משמעותי ומה שחשוב הוא האם חברת החשמל תזרים כסף (בדרך של אשראי ספקים), סיסקו והשותף החדש שינסו להכניס. בעלי המניות הישראלים הם רפ"ק, באטם, טמרס ויהודה זיסאפל - שמחזיקים כל אחד 7.5% מהמניות (סה"כ 30%); ויה אירופה 30% וחברת החשמל מחזיקה 40% מהמניות.