אולמרט בערעור בפרשת טלנסקי: התשלום לזקן - לא כסף פרטי

רה"מ לשעבר ערער על 8 חודשי המאסר שנגזרו עליו בגין הרשעתו בפרשת טלנסקי ■ טוען בין היתר כי הכספים שקיבל מטלנסקי והעביר לשולה זקן לשם השלמת שכרה לא צריכים להיחשב ככסף פרטי

אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן
אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן

כחודש לפני שהוא אמור להתחיל לרצות שנה וחצי מאסר בגין הרשעתו בשוחד במשפט פרשת הולילנד, הגיש היום (א') ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לבית המשפט העליון את עיקרי טענותיו בערעור על הרשעתו במירמה והפרת אמונים במשפט פרשת טלנסקי. כן מערער אולמרט על העונש של 8 חודשי מאסר שנגזר עליו על-ידי בית משפט המחוזי בירושלים בגין הרשעתו במשפט טלנסקי.

בין היתר טוען אולמרט בערעור באמצעות עורכי הדין אייל רוזובסקי, אלי זהר ואמירה אמרה, כי בניגוד לקביעות המחוזי, הכספים שקיבל אולמרט מטלנסקי והעביר לשולה זקן לשם השלמת שכרה לא צריכים להיחשב ככסף פרטי.

לדברי אולמרט, אופי התשלום לזקן צריך להיגזר מהפעולות שהיא ביצעה כנגד הכספים שקיבלה מתוך הקופה ועסקה בהם לשימוש פוליטי. כלומר, לטענת אולמרט מדובר בכסף שנעשה בו שימוש פוליטי ומותר, ולא שימוש פרטי ואסור.

עוד טוען אולמרט, בין היתר, כי הכרעת הדין של המחוזי בירושלים ניתנה תוך חריגה מסמכות. לדבריו, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, שישבה בהרכב שהרשיע את אולמרט ב"סיבוב השני" אך לא בהרכב שזיכה אותו, חרגה מסמכות בכך שגיבשה דעה מוקדמת שיש להרשיע את אולמרט בפרשה, על סמך פסק הדין המקורי של המחוזי, פסק דין שניתן על-ידי הרכב שכלל את השופטת מוסיה ארד (כזכור, אולמרט זוכה "בסיבוב הראשון על-ידי שופטי המחוזי, אך הורשע ב"סיבוב השני" בעקבות ראיות שהביאה נגדו שולה זקן). 

 

בנוגע לשופט משה סובל, אולמרט טען כי אף הוא חרג מסמכותו בכך שהעמיד במרכז דיונו בתיק את נושא החזקת כספי טלנסקי בקופה הסודית, על אף שהראיות החדשות שהביאה זקן כלל לא עסקו בו ולא נועדו לעסוק בו.

נזכיר כי אולמרט הורשע בסוף מארס 2015 במירמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במירמה בפרשת טלנסקי ומעטפות הכסף. המחוזי בירושלים פסק כי בתקופה בה כיהן כראש עיריית ירושלים ובהמשך בתקופתו כשר התמ"ת, קיבל אולמרט מאות אלפי דולרים שלא כדין מאיש העסקים האמריקני מוריס טלנסקי. את הכספים שקיבל אולמרט במזומן שמר בכספת סודית אצל עו"ד אורי מסר, שותפו לשעבר ומקורבו, תוך הסתרת קבלת הכספים ואי-דיווח עליהם, כמתחייב על-פי הדין. 

הרשעתו של אולמרט הפכה את החלטת בית המשפט המחוזי "בסיבוב הקודם" לפני כ-3 שנים, אז זוכה אולמרט מרוב האישומים נגדו בפרשת טלנסקי. בהכרעת הדין המזכה בפרשה ביקר בית המשפט את אולמרט על עצם קבלת הכספים ושמירתם בקופה סודית - דבר שאינו עולה עם נורמות המצופות מאיש ציבור; אך עם זאת, פסק כי לא הוכח שהכספים אינם בגדר תרומה פוליטית, מסוג שהיה מותר לפי החוק בזמן קבלתם. 

ואולם, בתחילת 2014 נחתם הסדר טיעון בין הפרקליטות לבין שולה זקן בתיק הולילנד, שבמסגרתו סיפקה מזכירתו של אולמרט לשעבר ראיות חדשות נגד פטרונה לשעבר. 

בעקבות הראיות החדשות שצצו, החליט בית המשפט העליון, שדן אז בערעור שהגישה הפרקליטות על זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי - להחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי, כדי שזה ייתן הכרעת דין משלימה בהתבסס על הראיות החדשות בתיק. 

בין ראיות אלה עדותה של זקן, יומניה (שהגשתם כראיה התאפשרה בזכות נכונותה של זקן להעיד - זאת בניגוד לסיבוב הראשון במשפט טלנסקי, בו שמרה המזכירה על זכות השתיקה) והקלטות הסתר שמסרה.

בהקלטות נשמע אולמרט מודה בשימוש בעל אופי פרטי - ולא פוליטי - בחלק מהכספים שקיבל מטלנסקי; כמו כן נשמע אולמרט כמי שמשקיע מאמצים ניכרים כדי להניא את זקן ממתן עדות בבית המשפט.

כאמור, במארס האחרון החליט המחוזי, על בסיס הראיות החדשות, לשנות את מסקנתו ולהרשיע את אולמרט פה-אחד. בהמשך נדחה חלק מערעורו של אולמרט על הרשעתו וגזר דינו במשפט פרשת הולילנד, והוא נשלח לשנה וחצי מאסר על-ידי שופטי בית המשפט העליון.