הג'קוזי בדירת הדוגמנית

חיסיון על היתר בנייה הוא הזכות לפרטיות שכל אחד רוצה בה

בינת שורץ / צלם: אוריה תדמור
בינת שורץ / צלם: אוריה תדמור

החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה משבוע שעבר להתיר חיסיון על היתרי בנייה שנותנות ועדות תכנון מקומיות בוטלה.

עד שבוטלה היא חוללה מהומה רבה. הביקורות שהטיחו בה נעו בטווח שבין איום שהיא תאפשר "לבנות בלי היתר בשטחים", לבין הכרזה שהדבר "ישרת בעלי הון המקורבים לראשי רשויות". כלומר האש שוגרה בגזרה שבין שנאת ראשי ערים, המשתפ"ים הנודעים של העשירים השנואים, לבין המחנה הפוליטי המזהה בכל מהלך שלטוני תרומה לשליטת ישראל בשטחים.

ובכן, לא זה ולא זה. נתחיל בכך שהחלטת המועצה הארצית מהשבוע לא יצרה מצב חדש.

חיסיון על היתר בנייה אפשר היה לבקש גם לפני השבוע, וזאת מתוקף החוקים להגנה על הפרטיות ועל ביטחון המדינה, ששניהם נמצאים מבחינה חוקתית מעל תקנות ההיתר, וגוברים עליהן. ההחלטה החדשה רק עשתה סדר במצב קיים. במקום שאדם יצטרך לפנות לערכאות כדי לבקש "הגנה", הוא יוכל לבקש אותה מהגורם האחראי - הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתחום שבו מוקם המבנה, וכך לחסוך ביורוקרטיה.

גם החיסיון אינו תמיד רע, ואולי להפך. המועצה ביקשה להחליט כי יהיה מותר לבקש חיסיון מטעמי פרטיות, ביטחון המדינה וסודיות מסחרית, על היתר בנייה, לא על תוכנית הבנייה, שהיא לעולם גלויה. בתוכנית, שפרטיה חשופים לציבור, מופיעים כל הדברים שצריכים לעניין את הציבור ונוגעים לו: גודל המבנה, שטחו, המרחק מקירותיו החיצוניים לגבולות המגרש בו הוא מוקם, גובהו והשימוש בו (מסחרי, מגורים, ציבורי, תעשייתי), ואם המבנה מחולק לאגפים המשמשים לשימושים שונים, גם זאת יתגלה מהתוכנית.

חיסיון רצו להתיר ולבקש על החלוקה הפנימית, והתוכניות הנוגעות לתשתיות האישיות שמתכנן לעצמו המשתמש במבנה. למשל, על תוכניות חשמל מפורטות המופיעות בהיתר ומסגירות דרך לנטרל את האזעקה ולהקל על פריצה לבית או למפעל; על מערך ומבנה חללים שחושפים תהליך ייצור מיוחד, או על מיקום צפוי של חומרי גלם וחפצים יקרים.

כזה המצב גם במקרה של אדם שחפץ להתקין בביתו חדר שינה עצום שאליו מחוברים ארבעה חדרי שירותים. כעת הוא יוכל למנוע חשיפת מידע של פרטים המסגירים את מנהגיו המוזרים מעיני שכניו הקנאים וחובבי ידיעות מושכות רייטינג מסוג "דוגמנית התקינה שלושה ג'קוזי בביתה הצנוע בהרצליה פיתוח". קצת פרטיות, מהסוג המיושן, שפעם כל אחד רצה בה.

פייסבוק מעודדת חשיפה של כל פרט אישי, נפשי וגופני של אדם לעיני חבריו הקרובים והרחוקים גם יחד. זו רוח הזמן, ולא נלין עליה כאן. יחד עם זאת כדאי להכיר ברצונו של מי שמעוניין בקצת פרטיות, לקבל אותה, ומבלי שיאשימו אותו באחריות לסכסוך הישראלי פלשתיני או בתאוות בצע שפוגעת בצדק החברתי.

סודיות מסוכנת

סכנה אחת יש בהחלטה והיא נוגעת להיתרים לשטחי מסחר ותעשייה באזורים בנויים. באלה יש לדרוש פירוט יתר וחשיפה מלאה של השימוש המדויק המתוכנן במבנה. לא הרי מספרה הנסגרת בשבע בערב בקומת הקרקע של בניין מגורים, כהרי פאב שפתוח עד אחרי חצות, ושניהם יופיעו בתוכנית כ"שימוש מסחרי". כך גם ההבדל בין היתר לבית אבות, למעונות סטודנטים ולבית מלון בוטיק, ששלושתם יופיעו בתוכנית כ"שימוש ציבורי".