חיים כצמן על קריסת דורי: "יש נקודה שבה צריך לומר די"

(עדכון) - החלטתה המפתיעה של גזית גלוב למכור את מניותיה בקבוצת דורי בבורסה הובילה לקריסה של עשרות אחוזים במניותיהן של דורי ודורי בנייה ■ "נוצר מצב שבו היותנו 'כיס עמוק' עבד לרעתנו, ובסופו של דבר לרעת החברה עצמה"

עסקיה המידרדרים של קבוצת הבנייה הוותיקה א. דורי  רשמו היום שפל חדש בעקבות ההחלטה הדרמטית של חיים כצמן ודורי סגל - השולטים בה באמצעות ענקית הנדל"ן גזית גלוב  - להיפרד מהחזקותיהם בה באמצעות מכירתן בבורסה. ההחלטה המפתיעה גררה ירידות חדות - סביב 50% במהלך המסחר - במניות קבוצת דורי, כשהחברה-הבת, דורי בנייה, איבדה 75%. במקביל נרשמה צניחה שהגיעה במהלך המסחר לכ-30% בצמד סדרות האג"ח של קבוצת דורי - שהיקפן 275 מיליון שקל - שדירוגן הופחת היום על ידי מידרוג בשלוש דרגות, והתשואה עליהן מגיעה ליותר מ-20%. דירוג האג"ח החדש נקבע ל-Baa3 והן נותרו ברשימת מעקב (Credit Watch) עם השלכות שליליות.

בין הנימוקים להורדת הדירוג הזכירו במידרוג את המשך שחיקה בפרופיל העסקי והפיננסי של קבוצת דורי, ואת האי ודאות "בנוגע למצבה של דורי בנייה, לרבות היקף החשיפות התזרימיות וההוניות של דורי בנייה על החברה, והשפעתן על מתווה פעילות החברה לאורך זמן". גם מניית גזית גלוב נסחרה היום במגמה שלילית מובהקת, ואיבדה כ-5%, כשהיא משלימה צניחה שנתית של 30%, ומשקפת לגזית גלוב שווי של 6.4 מיליאדר שקל. סדרות האג"ח של גזית גלוב נחלשו בעד 2% והתשואות עליהן עלו לעד 4.5%.

אמש עדכנה גזית גלוב את המשקיעים על החלטתה לפעול למכירת מניותיה בקבוצת דורי "בין בעסקה אחת ובין במספר עסקאות, אשר יבוצעו במסגרת המסחר בבורסה או מחוצה לו". גזית גלוב מחזיקה ב-85% מהונה של קבוצת דורי באמצעות חברת גזית פיתוח הפרטית ואת המכירות תבצע עבורה לידר שוקי הון. גזית גלוב ציינה בדוחות הרבעון השלישי שלה כי ההשקעה בקבוצת דורי הייתה רשומה בסך של 230 מיליון שקל, בעוד ששווי השוק של המניות הללו נפל היום לכ-50 מיליון שקל בלבד.

במסגרת כנס משקיעים שקיימה היום גזית גלוב בת"א הסביר בעל השליטה כצמן את ההחלטה הדרמטית. "יש נקודה שבה על מנהיגות לומר די. אני משוכנע שדורי בנייה בבעלות אחרת תדמם פחות ותצליח יותר בעסקיה". לדבריו, "נוצר מצב שבו היותנו 'כיס עמוק' עבד לרעתנו ובסופו של דבר לרעת החברה עצמה. הקבלנים, הספקים, העובדים, בעלי המניות ומי לא ניצלו את המחויבות שהפגנו עד תום".

עוד אמר כצמן כי "מחובתי לדאוג לבעלי המניות של גזית גלוב ולעשות באחריות את הדבר הנכון עבורם כפי שהוא נראה בכל נקודת זמן. נדמה לי שבנקודת הזמן הזו אין חולק על כך שזהו הצעד הנכון, יהיו השלכותיו אשר יהיו על כל האי נעימות הפוטנציאלית שעלולה להיות בו". "יחד עם זאת", הוא הוסיף, "ייתכן בהחלט, כפי שאמרתי קודם, שבעלות אחרת, רזה יותר בנכסים, תצליח במקום בו נכשלנו. בסופו של דבר אני מאמין שהחלפת הבעלות הזו היא גם לטובת בעלי מניות דורי קבוצה".

ניסיון המחיקה כשל

ההחלטה של גזית גלוב למכירת מניותיה בקבוצת דורי מגיעה פחות משבוע לאחר שנכשלה בניסיון למחוק את מניות החברה מהמסחר בבורסה באמצעות הצעת רכש, מחיקה שנועדה לקפל שכבה בפירמידת החברות הציבוריות של גזית גלוב, בהתאם לחוק הריכוזיות. כישלון הצעת הרכש נגרם כתוצאה ממהלך עוין בו נקט איש העסקים אורי אדלסבורג, שותפה של קבוצת דורי בתחנת הכוח דוראד, אשר נתון עמה בסכסוך עסקי. אדלסבורג רכש את החזקת בית ההשקעות פסגות במניות קבוצת דורי (8%) יום לפני תום מועד הצעת הרכש ובכך גרם להכשלת המהלך.

קבוצת דורי עוסקת בעצמה ובאמצעות החברה-הבת דורי בנייה בניהול וביצוע פרויקטים קבלניים ובייזום, פיתוח, הקמה ומכירה של פרויקטים בעיקר בתחום הנדל"ן בישראל וגם בפולין. דורי שותפה כאמור גם בתחנת הכוח הפרטית דוראד, באמצעות החזקה בשרשור של 11.25% ממניותיה.

כאוס פיננסי חסר תקדים

בעקבות ההחלטה שהתקבלה בגזית גלוב, הודיעו הדירקטורים של דורי בנייה על הפסקת כהונתם. זאת, בהמשך להתפטרות היו"ר אבי ורטהיים והמנכ"ל אסף מור בימים האחרונים.

ההחלטה של כצמן וסגל לוותר כעת על הניסיון לשקם את קבוצת דורי והחברה-הבת שלה דורי בנייה מקבעת עבורם הפסד עתק של כמיליארד שקל מאז נכנסו להשקעה בקבוצה אותה ייסד אורי דורי. עיקר ההשקעה, בהיקף של כ-750 מיליון שקל, מקורה בהזרמות הון, והלוואות שנועדו לייצב את דורי בנייה לאחר הקטסטרופה עסקית שנחשפה בה במהלך 2014.

בדורי בנייה, מחברות הביצוע הגדולות בישראל, התגלה כאוס פיננסי חסר תקדים, שתחילתו בעדכון מינורי יחסית אודות סטייה באומדני עלויות והכנסות צפויות של פרויקטים בביצוע החברה, שהוערך תחילה בכמה עשרות מיליוני שקלים. אולם, תוך חודשים ספורים התברר כי היקף ההפסד מצטבר לסכום עתק בהיקף של כ-450 מיליון שקל, שכמחציתו השתרשר מעלה לחברה-האם, קבוצת דורי.

בעקבות זאת נקטה גזית גלוב צעדים שונים לייצובן של דורי בנייה וקבוצת דורי, גיבשה מתווה לחיזוק ההון שלה והזרימה לה את סכומי העתק בכמה הזדמנויות שונות. השקעות עתק אלה שביצעה גזית גלוב בשנה וחצי החולפות מצטרפות להשקעה של 260 מיליון שקל ברכישת מניות השליטה בקבוצת דורי בשני שלבים: רכישת מחצית ממניות השליטה מידי אורי דורי ושותפו דוד כץ בספטמבר 2007 ורכישת יתרת המניות מידי אורי דורי באפריל 2011, לאחר שהאחרון הפעיל מנגנון במב"י (Buy Me Buy You) להיפרדות בין הצדדים על רקע חילוקי דעות ביניהם.

לאחר הצניחה במניית קבוצת דורי היום היא נסחרת לפי שווי מצומק שנע בסביבות 70 מיליון שקל בלבד. שוויה של החברה-הבת דורי בנייה עומד לאחר הירידות היום על כ-50 מיליון שקל.

ההרפתקה של גזית גלוב
 ההרפתקה של גזית גלוב