"מגה קרסה כי לא הבינה שהיא לא יכולה להמציא מותג דיסקאונט"

מייסד קופיקס, אבי כץ: "מגה קרסה כי הרשתות האחרות ניקו את הדיסקאונט מהמגה, והיא נשארה עם סלי ההוצאות הגדולים של הצרכנים"

אבי כץ, נשיא קרן הגשמה ומייסד קופיקס, התייחס היום (ב') במסגרת כנס העשור של קבוצת אלוני האפט בנושא "יזמות מעוררת השראה" להקפאת ההליכים במגה ומנה את הסיבות שלדעתו הובילו לקריסת הרשת.

כץ הסביר כי לדעתו מגה קרסה בין היתר מאחר שלא הבינה שהיא לא יכולה להמציא מותג דיסקאונט. "היום אנשים לא רוצים להוציא הרבה ולא רוצים אריזות גדולות, הם מחפשים את האריזות הקטנות, וזו הסיבה שסופר קופיקס הצליח. אחת מרשתות הקמעונאות הכי גדולות בעולם, טסקו, מפסידה כי היא הלכה על ההוצאות הגדולות ולא הבינה שאנשים רוצים להוציא קצת.

"מגה קרסה כי הרשתות האחרות ניקו את הדיסקאונט מהמגה, והיא נשארה עם סלי ההוצאות הגדולים של הצרכנים, שבהם לא רצו. רשת מגה יזמה את רשת YOU וחשבה שאפשר להמציא לוגו חדש ולהשקיע 2 מיליון שקל, אבל במגה לא חשבו על מה חסר וליזום את הדבר הנכון". 

חדברי כץ, "החוכמה ביזמות היא לראות מה חסר ולמצוא לו פתרון. רוב היזמים לא בנויים לנהל את היזמויות שלהם. לכל העסקים שבהם אני מעורב יש מנהלים ומנכ"לים, כמו בקופיקס והגשמה".

בנוסף, במסגרת נאומו בכנס סיפר כץ כי "קופיקס זו תוכנית שהייתה לי עוד משנת 2002, ויש לי מסמכים שמעידים על כך. בשנת 2013 ראיתי ניצנים של שינויים בקמעונאות המזון, ורק אז הבנתי שזה העיתוי הנכון, שהצורך בשל".

לדבריו, "בשנת 2006, שנת השיא של מגה, רשם מנכ"ל מגה דאז, גיל אונגר, רווח תפעולי של 5.2% היום הרווח התפעולי של רמי לוי בשיאו הוא 2%". טרם קריסתה ולפני השינויים הדרמטיים בשוק המזון מגה הייתה עסק מאוד מצליח, היא הייתה הכי קרובה לטסקו, והיה לה 6% רווח תפעולי. טסקו, אחת מהקמעונאיות הכי גדולות בעולם הפסידה בשנה אחת 4 מיליארד פאונד".