תתרגלו ל"צמיחה איטית לעולמים": זה מה שצריך לעשות

האוכלוסייה המזדקנת ברחבי העולם והחובות הממשלתיים חוברים כעת להאטה בסין, וכל אלה מפוגגים את הפנטזיה על צמיחה עולמית מהירה לאורך זמן ■ מה צריכים המשקיעים לעשות כדי להתאים את עצמם לקצב החדש

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

במאי 2015 כתבתי ש"הצמיחה העולמית כבר לא תהיה מה שהייתה". הטענה שלי הייתה ששילוב של אוכלוסיות מזדקנות וחובות ממשלתיים יאט את הצמיחה הכלכלית העולמית לפרק זמן ארוך מאוד. כעת, עם ההאטה בסין, עושה רושם שפעילי שוק רבים החליטו לכל הפחות שצמיחה איטית, או אפילו מיתון, הם המרשם לעתיד הקרוב.

הפסימיות קצרת-הטווח הזו הובילה להערכתי לשוק הדובי המתגנב במחצית השנייה של 2015. כעת השוק הדובי כבר אינו מתגנב, מפני שהוא התפרץ בגדול לתוך השנה החדשה. למרות שאני לא מאמין שנראה קריסה כלכלית, ברור שהשוק הדובי הנוכחי ממוטט לפחות כמה חלקים בשוק המניות העולמי, וימשיך לעשות זאת.

כאשר יותר אנשים יכירו בבעיות של שוק החובות העולמי בהיקף 230 טריליון דולר (שלא להזכיר התחייבויות ללא מימון) ושל האוכלוסייה המזדקנת ברחבי העולם, הפנטזיה שהתוצר העולמי יצמח אי פעם ב-4% בשנה לאורך פרק זמן משמעותי תתנדף. המציאות של צמיחה איטית לעולמים משתרשת.

 

מה המשקיע צריך לעשות?

מבחינת המשקיעים, הרעיון שהצמיחה העולמית תהיה נמוכה יותר, לא רק ליותר זמן אלא "לעולמים", הוא מדכא. הם מתחילים לחשוש שנביאי החורבן צודקים, ושאנחנו צפויים לעוד התמוססות כלכלית. זהו הפחד הלא נכון. היות שבנקים מרכזיים משוכנעים שהדפסת כסף היא הדרך למנוע קריסה ומיתון, הפחד הנכון הוא מפני אינפלציה בעתיד. כאשר התיקון הזה יתבצע, משקיעים חכמים ירצו להיות בהחזקות שחסינות בפני אינפלציה, או שמצליחות באינפלציה. על כך אדבר בטורים הבאים.

בטווח הקצר, למשקיעים יש מעט אופציות לנהל את כספם כאשר אנחנו עוברים את התהליך הנוכחי של התאמת המחירים לצמיחה איטית יותר.

האופציה הראשונה, כמו תמיד, היא לעשות מעט מאוד מלבד התאמות קלות של הקצאת נכסים. אנשים שחושבים על "תיאוריית התיקים המודרנית", או שנשואים לרעיון של הצמדה למדדים, ילכו בדרך זו. אם אופק הזמן שלהם ארוך מספיק, הם יגלשו על הגלים וייצאו מהם על תשואה של 5%-9% ב-20-30 השנים הבאות. אם אתם מחפשים רק להכות קצת את האינפלציה, ויש לכם את העצבים לירידות הבלתי נמנעות, הגישה הזו תתאים לכם.

אופציות נוספות

האופציה הבאה היא להשקיע במניות ערך ובצמיחה מובטחת כדי לנסות להכות את השווקים. בשוק עולה עם צמיחה רחבה קשה לעשות את זה, כי המדדים נוטים להיות טובים, אבל בשווקים קשים, היכן שהערך והצמיחה הם נדירים, דווקא קל יותר להכות את המדדים בבחירת מניות קפדנית.

כאשר השוק הדובי מתנהל, מציאת ערך ומניות צמיחה תהיה קלה יותר, כי המניות יורדות ויוצרות מרווחי ביטחון גדולים יותר. יש לי רשימת מניות שהן מועמדות לגישה הזו, ובמהלך השנה אדבר על כמה עשרות מהן.

תנו לתנודתיות להיות ידידתכם

אופציה נוספת, שהיא קצרת-טווח עוד יותר, ולא מיועדת לחלשי לב, היא לנסות לעשות קצת כסף מהתנודתיות והירידות. לפני כמה חודשים כבר הצעתי לקנות אופציות מכר (פוט) על תעודת הסל SPDR S&P 500 (SPY). מפני שאני מאמין שמדד S&P יתקרב ל-1,550 נקודות (תרחיש סביר מאוד), ושהוא עלול לרדת גם ל-1,350 נקודות, ושרמות ההתנגדות הקודמות יהיו כעת רמות התמיכה, אני חושב שיש עדיין היגיון בקניית אופציות מכר כאלו. הבעיה היא שכאשר התנודתיות עולה, האופציות הללו יקרות יותר, וכאשר מדד 500 S&P יורד, האופציות פחות אטרקטיביות.

יכול להיות שאסטרטגיה עדיפה על גידור מפני ירידה במדד 500 S&P תהיה גידור נגד מניות קטנות שקורסות. כאשר הכלכלה מאטה והנזילות מתהדקת מעט, לחברות קטנות תהיה רוח נגדית חזקה יותר. כבר כעת מניות סמול-קאפ יורדות יותר ממניות לארג'-קאפ. קניית אופציות מכר על תעודת הסל iShares Russell 2000 (IWM) יכולה להיות גידור מוצלח מפני האטה כלכלית.

הגידור של האנרגיה

אופציית פוט נוספת שעדיין תקפה, אבל הופכת במהירות ליקרה עם פחות אפסייד, היא האופציה על תעודת הסל SPDR S&P Oil & Gas E&P (XOP). זוהי תעודה של משקל שווה שמורכבת ממניות חיפושים והפקה של נפט וגז. המשקל השווה הוא מה שהופך את התעודה הזו לאטרקטיבית, כי המניות הקטנות מושכות את התעודה כלפי מטה.

מתישהו השנה אני מאמין שהירידה במניות הנפט והגז תיבלם בבת אחת, ולכן זהירות רצויה כאן עם אופציות הפוט. דבר אחד בטוח הוא שעוד כמה עשרות חברות הולכות להכריז על פשיטת רגל או להגיע כמעט לפשיטת רגל, והמניות שלהן יירדו ואפילו יתאפסו, מה שיוביל לעוד רווחים גדולים למי שהימר נגד מניות הנפט והגז.

אלה לא עסקאות קלות, והן מחייבות ניהול סיכונים טוב מאוד. אל תנסו עסקאות כאלה אם אתם לא מבינים את התהליך. יכול להיות שהיועץ שלכם יחליט שעסקאות כאלה הן לא בשבילכם, אבל אם הוא לא יכול לשקול ולנתח סוגים כאלו של עסקאות, כמו שצריך בסביבת השוק של ימינו, יכול להיות שהגיע הזמן ליועץ חדש.

כל הזכויות שמורות ל-6 MarketWatch.com 201