"החברה המסתורית" של קרדן שגייסה לפי שווי של 363 מ' ש'

ככל הנראה מדובר בחברת גיגה ספייסס מהרצליה, שההחזקה בה רשומה ספרי קרדן לפי שווי 0, והערך שמשקף לה מחיר הגיוס של 47 מיליון שקל - הוא 46 מיליון שקל

איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי
איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי

כניסת משקיע חדש לחברת טכנולוגיה המוחזקת בעקיפין על-ידי קרדן ישראל, עשויה להוביל לעלייה בשווי ההחזקה בה, שרשומה כיום בספרי קרדן לפי שווי של 0 שקלים (בשיטת השווי המאזני).

קרדן ישראל   לא חשפה את שם החברה המדוברת, אולם מבדיקת כלל החזקותיה בדוחות הכספיים לשנת 2014, עולה כי מדובר בחברת גיגה ספייסס טכנולוגיות (Giga Spaces). בקרדן סירבו לאשר או להכחיש את הידיעה.

אתמול דיווחה קרדן ישראל כי משקיע ששמו לא נחשף הסכים להזרים 47 מיליון שקל לחברה בתחום התקשורת והטכנולוגיות (שהיא מחזיקה בה בעקיפין), תמורת הקצאה של כ-16% ממניות אותה החברה. לפי ההודעה, העסקה משקפת לאותה חברת טכנולוגיה שווי של 363 מיליון שקל אחרי הכסף.

בהודעה נכתב עוד כי שותפות המוחזקת על-ידי קרדן בשיעור של 49%, מחזיקה כיום ב-15.6% מאותה חברת טכנולוגיה, ולאחר ההשקעה החדשה ידוללו החזקותיה ל-12.7% בלבד. ההשקעה החדשה מציבה לנתח שבידי השותפות שווי של 46 מיליון שקל, ובעקבותיה מציינת קרדן כי תבחן את השלכותיה החשבונאיות על רישום ההחזקה בספריה.

הצלבת הנתונים עם ההחזקות המופיעות בדוחות השנתיים האחרונים של קרדן ישראל, מעלה כאמור כי מדובר בחברת גיגה ספייסס מהרצליה, שהוקמה ב-1999 בידי נתי שלום, כיום מנהל הטכנולוגיה הראשי שלה, ואשר מנוהלת בידי זאב ביקובסקי. גיגה ספייסס מפתחת ומשווקת פתרונות טכנולוגיים מבוססי GRID המאפשרים עיבוד, שיתוף והפצת נתונים בכמויות גדולות ובקצבים מהירים.

לגיגה פתרונות תוכנה המאפשרים שיתוף זיכרון בין מערכות מבוזרות, ומיועדים לניהול מערכות ארגוניות מרכזיות שמצריכות עיבוד נתונים בקצבים גבוהים וזמני תגובה מהירים. עם לקוחותיה העיקריים נמנות חברות מתחומי הפיננסים, הטלקום, הסחר האלקטרוני ושירותי הבריאות.

ההחזקה בגיגה היא האחרונה שנותרה מרשימה של חמש החזקות שהיו בידי השותפות המוגבלת בעת שקרדן ישראל רכשה 49% ממנה (באמצעות החברה הבת קרדן טכנולוגיות) בדצמבר 2006, מידי חברת ההשקעות בטכנולוגיה פורמולה ויז'ן, שבשליטת דני גולדשטיין.

קרדן שילמה אז כ-90 מיליון שקל לפורמולה ויז'ן, וקיבלה בעקיפין חשיפה לפעילותן של עידית טכנולוגיות, בבילון, FIS תוכנה, טרנסטק קונטרול וגיגה ספייסס. בתחילת 2008 מימשה השותפות את ההחזקה בבבילון, וקרדן זכתה לתשלום של כ-18 מיליון שקל. בהמשך אותה שנה נגרעה השקעה נוספת מהתיק, אם כי באופן מאכזב יותר, כאשר טרנסטק נכנסה לפירוק ובעלי מניותיה איבדו את השקעתם.

ב-2012 ביצעה השותפות את האקזיט המרכזי שלה, כאשר מיזגה את עידית ו-FIS לתוך חברת התוכנה הישראלית סאפיינס בעסקת מניות. לאחר העסקה פיצלה השותפות את המניות שהתקבלו בין בעליה, וקרדן זכתה לקבל כ-5.9 מיליון מניות סאפיינס שמומשו מאז תמורת כ-89 מיליון שקל.

טרם הוכרעה סוגיית השליטה

קרדן ישראל, הנסחרת בשווי של 372 מיליון שקל, היא חברה בת של קרדן יזמות הנמצאת בשליטת יוסף גרינפלד, אבנר (אבי) שנור ואיתן רכטר. החברה פועלת בשוק המקומי בתחומי הנדל"ן (באמצעות קרדן נדל"ן), מכירה והשכרה של כלי רכב (באמצעות קרדן רכב ו-UMI) ובתחום התקשורת. נוסף על כך מחזיקה קרדן ישראל 10% ממניות חברת קרדן אן.וי, המרכזת את פעילות הקבוצה בחו"ל בתחומי נדל"ן, תשתיות מים ושירותים הפיננסיים.

לפני מספר חודשים נחתם מסמך עקרונות על-ידי בעלי השליטה בקרדן יזמות, לצירוף צמד המשקיעים רוני בירם וגיל דויטש לדבוקת השליטה, במקרה שבו יימכרו מניותיו של גרינפלד בחברה כחלק מהליכי פשיטת הרגל שנקטו נגדו הבנקים. בין היתר קובע המסמך הסדרים לגבי רכישה אפשרית של מניות גרינפלד במקרה כזה.

בעקבות חתימת המסמך התעוררה מחלוקת בין בעלי קרדן למשפחת עיני, השותפה עמה בחברת UMI (יוניברסל מוטורס ישראל), המרכזת את פעילות יבוא והשכרת הרכב המשותפת של הצדדים. קרדן יזמות עדכנה בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2015 כי בסוף חודש נובמבר הגיעו למשרדי הקבוצה פניות נוספת מטעמה של משפחת עיני, בהמשך לפניות דומות שנעשו כבר באוגוסט ובספטמבר.

בעזרת הפניות הללו מבקשת המשפחה (באמצעות חברת המזרח) להבהיר שוב כי מכירה או העברת השליטה בקרדן יזמות מעניקה למשפחת עיני את הזכות לרכוש מידי קבוצת קרדן את החזקותיה ב-UMI, על בסיס הערכת שווי לחברה - טענה שעליה חולקת קרדן.

בשל העובדה כי ביהמ"ש טרם הכריע בסוגיית מכירת מניות קרדן יזמות שבידי גרינפלד, מימוש הסכם השליטה החדש טרם יצא לפועל, ומאבק משפטי בין משפחת עיני לקרדן טרם התחיל. קרדן יזמות מחזיקה (בשרשור) ב-46.1% ממניות UMI, ויתרת המניות מוחזקות בידי משפחת עיני (50%) ומפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל') אביהו בן נון (3.9%), אשר שימש עד שנת 2007 כיו"ר UMI.