הסכם גג ל-7,443 דירות בהרצליה: "דירה קטנה ב-900 א' ש'"

שר האוצר מבטיח בטקס החתימה על הסכם גג בין המדינה לבין עיריית הרצליה שהמחיר המוזל יירשם "בטווח של השנה הקרובה" ■ כחלון: "צעירים לא היו יכולים לחלום על דירה, בטח לא בהרצליה"

יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות

"שר האוצר זו עבודה טובה, אבל קשה. מתחילים בבוקר עם מגה, ועם השבתות ונכים. וצריך לטפל בביטחון ובצבא ועוד הרבה דברים. אבל יש רגעים כמו היום, שרואים עבודה של חודשים מגיע לשלב הסופי. לפני שמונה חודשים שהוקמה הממשלה קיבלנו החלטה לטפל בדיור. תוך חודשיים התחילו לשווק דירות במחיר למשתכן. אם זה לא היה קורה, חיסול הספסרות בקרקע, מעבר דירות לצעירים חסרי דיור ולא לספקולנטים, הם לא היו יכולים לחלום על דירה, בטח לא בהרצליה. דירות קטנות יימכרו כאן בעיר בטווח של השנה הקרובה ב-900 אלף שקל. זוג צעיר לא היה יכול להגיע לזה. כמו בראשון לציון, שם כבר היה מכרז, כאן גם יהיו מחירים זולים. בעיריית הרצליה יש ועדה עצמאית מיוחדת, והבוקר חתמתי להם על עוד 5 שנים כועדה מיוחדת. יש מעט ועדות כאלו עם סמכויות נרחבות. אנחנו ממשיכים לדהור, למרות שיש סקפטים. התפקיד שלנו לעשות. זה לא קל ולא פשוט. אבל התחלנו, ביצענו רפורמות ושינויים. רואים את זה בכל הארץ. לקבלנים אנחנו אומרים שנשתף פעולה, עובדים קשה לשחרר עובדים זרים, יש עוד חסמים אבל עם קצת סבלנות נגיע ליעדים שהצבנו לעצמנו".

כך אמר שר האוצר משה כחלון בטקס חתימת הסכם הגג בין המדינה לבין עיריית הרצליה שהתקיים היום (ג'). מדובר בהסכם גג תשיעי שנחתם בין המדינה לרשות מקומית לקידום בניית עשרות אלפי דירות ומימון תשתיות. במסגרת הסכם הגג שנחתם היום התחייבה המדינה לממן בניית שני מחלפים בעלות מאות מיליוני שקלים כמו גם התחייבות לפיתוח השכונות החדשות ועוד. ההסכם מתייחס למספר שכונות בעיר בהן ישווקו בהמשך כ-7,443 יחידות דיור. ככל הנראה, חלק ניכר אם לא כל יחידות הדיור ישווקו במתכונת מחיר למשתכן.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, שנכח גם הוא בטקס החתימה אמר: "קיבלנו ליד לפני שמונה חודשים מצב מורכב. מחירי הדיור עלו במאה אחוז, היו חסרות מאות אלפי דירות, והליכי התכנון ארוכים מאוד. אנחנו מטפלים בכל הדברים הללו. מחיר למשתכן יהיה זרם מים קרים שיצנן את המחירים הגבוהים. אנחנו מוזילים את מחירי הקרקע ונוזיל את עלות הבנייה, ועד סוף השנה ישווקו 70 אלף יחידות הדיור במחירים הנמוכים בכ-20% ובמקומות מסויימים גם ב-30%. אנחנו בדרך ליצירת אופק חדש".

עדיאל שמרון, מ"מ ראש רשות מקרקעי ישראל אמר בטקס כי "אנחנו מגבשים את ההסכם זמן רב, אולי אפילו רב מידיי, אבל יש סיפוק גדול ביום הזה. היו מאמצים רבים וקושי רב להגיע להסכם. אנחנו יחד עם מטה הדיור ומשרד הבינוי והשיכון פועלים להרחיב את הסכמי הגג לרשויות רבות בישראל, ודואגים לאיזון בין המרכז לפריפריה. הרצליה היא אחת מהן, בלב אזור המרכז, ונצא בקרוב במכרזים. אין ספק שההסכם הזה יש לו משמעות גדולה מאוד וזו רק ההתחלה".

כפי שפורסם ב"גלובס" בתחילת השבוע, הסכם הגג שנחתם מול עיריית הרצליה יכלול שיווק מגרשים למגורים בשלושה מתחמים בעיר. מדובר במתחם גליל ים (כ-3,000 יחידות דיור), מתחם אפולוניה (כ-2,700 יחידות דיור ו-300 יחידות לדיור מוגן) ומתחם קריית שחקים הממוקם מערבית לקניון שבעת הכוכבים בו מתוכנן שיווק של כ-1,800 יחידות דיור. על פי ההסכם, המתחם בו צפויים להתפרסם בקרוב מכרזים הוא גליל ים, שם לאחר סיום ההליך הסטטוטורי על הקרקע ישווקו כ-1,700 יחידות דיור, כאשר כ-340 מהן ייועדו לבני העיר הרצליה. נציין שבמתחמי אפולוניה וקריית שחקים שיווק יחידות הדיור עוד צפוי לארוך זמן וזאת בשל הליכי תכנון שטרם הושלמו.

במסגרת הסכם הגג תממן המדינה שני מחלפים בכביש החוף (כביש מספר 2) מחלף הרב-מכר ומחלף אפולוניה, זאת בעלות כוללת של מאות מיליוני שקלים. בנוסף, התייבה המדינה גם למימון הרחבת רחוב ז'בוטינסקי עד רחוב מנחם בגין וכן את עיקר עלויות הפיתוח במתחם גליל ים, מתחם אפולוניה ומתחם קריית שחקים. בנוסף, הוסכם כי המדינה גם תישא בעלות הקמת פארק מטרופוליני בגליל ים בהיקף כספי של כ-70 מיליון שקל.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר בטקס החתימה: "שינוי היסטורי בעיר הרצליה. יגדיל בצורה דרמטית את מספר התושבים ייצור תמהיל חדש של תושבים. זה ייתן מענה לזוגות הצעירים שמתקשים לרכוש דירה. החזון שלנו מתחיל להתגשם היום".  

עד כה נחתמו הסכמי גג עם העיריות ראש העין, קרית גת, מודיעין-מכבים-רעות, קרית ביאליק, באר שבע, אשקלון, ראשון לציון ורמלה.

עוד השתתפו בטקס החתימה: חבר הכנסת אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת ואביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור באוצר.