לא אושר מינויו של נח הקר ליו"ר רשות האנרגיה

(עדכון) - הקר לא עבר את ועדת המינויים במגזר הציבורי בראשות השופטת בלהה גלאור ■ שטייניץ:  מצר על החלטת ועדת גלאור

ועדת המינויים במגזר הציבורי בראשות השופטת בלהה גלאור, הכריעה היום (ד') שלא לאשר את מינויו של נח הקר ליו"ר רשות האנרגיה. זאת לאחר שעבר את אישור נציבות המדינה. על מנת שיעמוד בתנאי הסף הנדרשים בחוק, הסכימה הנציבות להכיר להקר את שנת הלימודים שלו במכללה כניסיון ניהולי. המינוי, שלא יצא אל הפועל, כאמור, גרר ביקורות קשות מכלל הגורמים במשק האנרגיה, חשמל וגז כאחד.

הקר היה צפוי לתפוס את נעליה של יו"רית רשות החשמל הקודמת עו"ד אורית פרקש הכהן. האחרונה הודחה מתפקידה במסגרת חוק ההסדרים האחרון, שבו הוחלט לאחד את רשות החשמל, שעד כה תפקדה כרשות עצמאית, עם יחידת מינהל החשמל הכפופה למשרד האנרגיה. מאז תחילת החודש מתפקדת הרשות ללא יו"ר, ומנהלים אותה מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי.

הקר (34), משמש כיום סגן הממונה על התקציבים באוצר והאחראי על ענייני הביטחון, תפקיד אליו מונה רק לפני שנה וחצי. קודם לכן שימש כרכז ביטחון באגף. כפי שצוין קודם, מאחר שהוא לא עומד בתנאי הסף לתפקיד, שדורשים ניסיון ניהולי של 5 שנים, הסכימה הנציבות להכיר לו בשנה אחת מלימודיו במכללה לביטחון לאומי כשנת ניסיון.

"מימיי לא שמעתי על מינוי כל כך מוטרף", אמר היום בכיר במשק החשמל. "מדובר באחד המשקים המורכבים ביותר להבנה. הקר מבין אולי במודלים פיננסיים, אך הוא חסר ניסיון מעשי-מקצועי, כמו למשל הבנה בכלכלת חשמל, משקי אנרגיה, מודלים תעריפיים, מימון וכו".

אחד הדברים העיקריים בהם יצטרך לעסוק היו"ר החדש, הוא הרפורמה במשק החשמל. מצבה הפיננסי המתדרדר כל שנה של חברת החשמל, והכאוס הרגולטורי בו פועלים יתר השחקנים במשק (בניהם תחנות כוח פרטיות ויצרני אנרגיה מתחדשת), לא מאפשרים יותר לדחות אותה. כפי שנחשף בגלובס, חח"י צופה כי כבר בשנה הקרובה תחזיק רק ב-67% מנתח ייצור החשמל (לעומת 77% ב-2015), וכי תכניס 3.4 מיליארד שקל פחות ממה שהכניסה ב-2015.

מעבר לזה, ב-4 השנים הקרובות מתכוונת חח"י למחזר חובות של כ- 20 מיליארד שקל. במידה ולא תצליח הרפורמה להבריא את החברה, עלול דירוג האשראי שלה לרדת. במקרה כזה, הבנקים והמשקיעים בשוק ההון ידרשו ריבית גבוהה יותר, ואולי אפילו יחליטו שלא להשקיע בחוב שלה.

"אין ספק שמדובר במינוי הזוי" ביקר גם בכיר במשק הגז "רשות האנרגיה נדרשת לקרוא ולהבין חוזי גז שנחשבים חוזים מורכבים לאין כמוהם. חוסר הבנה יכול להיות מסוכן למשק כולו".

מלשכת שר האנרגיה נמסר כי השר שטייניץ מצר על החלטת ועדת גלאור. "השר משוכנע שנח הקר הוא מועמד מצוין לתפקיד יו"ר רשות החשמל החדשה מבחינת כישוריו, ניסיונו ובזכות העובדה שהצטיין בעבודתו ובלימודיו גם יחד", נמסר.

"השר שטייניץ מכבד כמובן את החלטת הוועדה, אם כי הוא סבור שכפי שקבעה וועדת השירות בראשות נציב שירות המדינה לפני כשבועיים - ניסיונו הניהולי של הקר תואם את הנדרש על פי הגדרת התפקיד. השר מודה לנח הקר על מועמדותו לתפקיד, ומצטער על הטלטלה ועוגמת הנפש, שנאלץ לעבור כמו רבים וטובים, שהיו מועמדים לתפקידים בכירים אחרים בעת האחרונה".