מה הבעיה עם זליכה?

מי הגון יותר כלפי עובדי מגה: זליכה - או ההסתדרות וניסנקורן?

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

ירון זליכה לוקח שכר על עזרתו לעובדי מגה במאבקם. הוא ביקש ומקבל כסף, והוא לא מוכן לומר כמה בדיוק.

בואו ואגלה לכם סוד: מה שעשה ירון זליכה, עושים יום-יום, כל היום, איגודי העובדים בישראל, ובראשם ההסתדרות. גם ההסתדרות שולחת את אנשיה לחברות השרויות במשבר, כדי שיסייעו לעובדים במאבקם מול ההנהלות וחרב הפיטורים המתנופפת.

במקרים שעובדי החברה שבמשבר עוד לא מאוגדים בהסכם קיבוצי, הסיוע יינתן לרוב בחינם. אבל אל תתבלבלו - אף אחד לא עובד בחינם, אפילו לא ההסתדרות. כשמגיעה ההצלחה בדמות הסכם קיבוצי, מחכה בסופה להסתדרות בונוס ענק. זה בונוס הרבה יותר שמן וגדול מהבונוס שהובטח לירון זליכה מעובדי מגה - והרבה פחות הגון ממנו.

כך זה עובד: עובדים שנאבקים בהנהלות שלהם, או סתם מבקשים להתאגד וקוראים להסתדרות לעזרה, אינם משלמים מראש, וגם לא נותנים לאנשיה שכר-טרחה והצלחה. אבל כשההסכם הקיבוצי נחתם, הוא מחבר את ההסתדרות לתזרים מזומנים גדול, בטוח ואינסופי.

בכל הסכם קיבוצי שנחתם נקבע כי כל עוד החברה קיימת, פעילה וצומחת, כל עובד הכלול בהסכם מפריש כ-1% משכרו לקופת ההסתדרות מדי חודש בחודשו. ההסתדרות מתחברת כך היישר לצינור העלאות השכר, גידול במצבת העובדים וצמיחתה העסקית של החברה שעובדיה התאגדו באמצעותה.

אז זליכה אולי לא צדיק, והוא לבטח לא עושה את מלאכתו בחינם. גם לא זכור לי שהוא אי-פעם הצהיר על עצמו כגיבור מעמד הפועלים. אבל ההסתדרות "יונקת" הרבה יותר כסף ישירות מהעובדים - והיא דווקא כן נושאת את הדגל הזה.

אז מה יותר הוגן: הסכם חד-פעמי ותלוי-ההצלחה שכרת ירון זליכה עם ועד עובדי מגה - או הסדרי התשלום שאין להם סוף שמהם מתפרנסת ההסתדרות, הנוטלת בקביעות ובאופן שוטף כסף הצמוד לשכרם מכל העובדים המאוגדים בה, בכל חודש מיום הצטרפותם אליה ועד עולם?

מאוד תקשורתי להאשים את זליכה בתאוות-בצע. הדרישה לחשוף את שכרו נצבעת מיד בצבע האופנתי של מלחמה על עובדים במצוקה וחשיפת שחיתויות וניצול וכל הג'אז. עוד לפני כן הייתי מבקשת לראות לקבל את ספר ההכנסות של ההסתדרות שממנו יתגלה כמה כסף נכנס לקופתה מכל חברה וארגון שחתמו איתה בעבר הרחוק, או רק לאחרונה, על הסכם קיבוצי.