חברת JFrog הישראלית גייסה 50 מיליון דולר

הגיוס, במטרה להמשיך להאיץ תהליכי עדכון תוכנה של חברות ענק שנמנות על לקוחותיה דוגמת גוגל, אפל וטוויטר ■ שלומי בן חיים, מייסד ומנכ"ל: "החברה מאפשרת לאחסן חתיכות תוכנה עדכניות ואז להפיץ אותן מבלי להוריד חבילת תוכנה שלמה שמאטה את תהליך העדכון"

נניח שברגע זה, בעודכם קוראים כתבה זו, אתם גולשים לחשבון הטוויטר שלכם וקוראים עוד ציוץ של הכלכלן האהוב עליכם. בלי שתשימו לב, טוויטר ביצעה מספר עדכוני תוכנה תוך כדי הגלישה שלכם. אולי מדובר בעדכון אבטחה, אולי החברה שינתה מעט את הגוון הכחלחל של הלוגו שלה, ואולי הזווית של מקור הציפור שונתה קמעה.

מה שזה לא יהיה, מאחורי עדכון תוכנה כזה או אחר עומדת חברה ישראלית צעירה, JFrog שמה (כן, Frog פירושו צפרדע ול-J אין ממש הסבר, כפי שמייסד החברה יודה בהמשך), והיא השלימה גיוס ענק, במונחי הטק הישראלי ובמונחי השוק אליו היא משתייכת (DevOps, פירוט בהמשך) - 50 מיליון דולר. החברה, שחיה ובועטת כבר 7 שנים ופיתחה פלטפורמה להאצת תהליכי ניהול, אחסון והפצת עדכוני תוכנה, גייסה מאז הקמתה 62 מיליון דולר, וזהו הגיוס השלישי שלה.

JFrog הוקמה על-ידי שלומי בן חיים (מנכ"ל), יואב לנדמן (סמנכ"ל טכנולוגיה) ופרד סימון (ארכיטקט ראשי).

81% מסך ההון שגייסה עד כה, גויס בסבב אחד ונתון זה ממחיש את הגאות בהשקעות הון סיכון בתעשיית הטק הישראלית והעולמית כאחד, ואת המשמעות ההולכת וגדלה של DevOps, כאמור השוק אליו משתייכת JFrog. הפירוש של DevOps הוא Developments (פיתוח) ו-Operations (תפעול, דהיינו אנשי IT).

"כאשר יצאנו לדרך במהלך 2008, לא היה ברור למפתחי תוכנות ולאנשי IT מדוע צריך לשבור כל עדכון לחתיכות תוכנה, אך שני הצדדים החלו להתקרב האחד לשני כי נוצר צורך להפוך כל עדכון תוכנה לכמה שיותר מהיר. כך נוצר המושג DevOps", מסביר ל"גלובס" בן חיים.

6-7 עדכונים ביום

כדי להבין קצת יותר לעומק את הצורך בהאצת תהליכי עדכון תוכנה, ואת תפקידה של JFrog בו, נלך מעט אחורה. בעבר, מפתח תוכנה היה מבצע עדכון שלה בערך פעם בשנה ולא יותר. עכשיו - ומספיק להזכיר את עדכוני התוכנה של Adobe (קבצי PDF), אפל, לינקדאין וענקיות אחרות - כמעט כל מפתח תוכנה שמכבד עצמו מבצע מדי יום - שוב, מדי יום - לפחות 6-7 עדכוני תוכנה.

וזה אומר שהעדכון צריך להתבצע כמה שיותר מהר, בין היתר כדי לא להעיק על חוויית המשתמש, דהיינו החוויה שלנו. כדי לעשות זאת, העדכון מפורק לחתיכות תוכנה קטנות, ולכאן נכנסת JFrog. הכלי הראשון שהיא מציעה נקרא JFrog Artifactory, וזהו למעשה מחסן וירטואלי לאותן חתיכות תוכנה. הכלי השני הוא JFrog Bintray, וזהו פלטפורמה להפצת אותן חתיכות תוכנה שעודכנו, ולא הפצה של חבילות תוכנה מלאות.

"JFrog אינה מפרקת את התוכנה. זהו תהליך טבעי. JFrog מספקת מחסן ופלטפורמת הפצה לחתיכות התוכנה המפורקות. כך, לא צריך להוריד חבילת תוכנה מלאה אלא רק לשלוף את חלקי התוכנה שעודכנו", מסביר בן חיים. "הרעיון הוא לזהות בתוך חבילת התוכנה המלאה את החלק שעודכן, לפרק אותו, ואז לחבר אותו לתוכנה שכבר קיימת מבלי להוריד את כולה מחדש. כך נוצר תהליך עדכון מהיר יותר".

JFrog אינה היחידה בתחומה, ויש שלוש חברות פרטיות נוספות שפיתחו פתרון דומה והן המתחרות העיקריות שלה: Docker, npm ו- Sonatype. "אלו חברות טובות אך הן תומכות אך ורק בטכנולוגיה הספציפית שהן עובדות לפיה. JFrog, לעומת זאת, היא השחקנית היחידה בשוק הזה שנותנת פתרון שהוא אדיש לטכנולוגיה שבה משתמש המפתח", מסביר בן חיים. "למעשה, JFrog לא מתחרה בחברות אלו כי הן נישתיות. בעולם שבו למפתח יש הרבה כוח, אנחנו רוצים לתת לו את החופש לבחור. אנחנו לא רוצים לחנך אותו להשתמש בטכנולוגיה שלנו".

תפיסה טכנולוגית זו של JFrog גרמה לענקיות דוגמת אמזון, גוגל, נטפליקס, לינקדאין, טוויטר, אפל, טסלה, סיסקו, אורקל ועוד 1,500 לקוחות אחרים לבחור בפתרון של JFrog. לטענת בן חיים, 8 מתוך 10 חברות הטלקום הגדולות בעולם נמנות על לקוחות החברה, כמו גם 7 מתוך 10 הבנקים הגדולים בעולם. 

בדרך לביצוע רכישות

JFrog מציעה את הפתרון שלה בשלוש גרסאות: הראשונה, קוד פתוח (Open Source), גרסה חינמית שכבר יש לה 60 אלף משתמשים; השנייה, גרסה מסחרית, והשלישית גרסת SaaS (תוכנה כשירות). עבור השימוש בפתרון שלה, כל לקוח של JFrog משלם לה דמי מנוי שנתיים.

50 מיליון הדולר שגייסה כעת JFrog ירפדו את חשבון העו"ש שלה, אך בן חיים מבהיר כי אינו מתכוון לתת לכסף זה לנוח. מלבד הגדלת מצבת כ"א, כולל בישראל, מתכננת JFrog לצמוח בצורה לא אורגנית, דהיינו לרכוש חברות בתחומה. "כן, יש הזדמנויות רכישה בשוק הזה, וחלקן הגדול בישראל", הוא אומר. ולמה JFrog נקראת JFrog? "אין לנו סיבה ממש טובה. אנחנו צפרדעים, וצפרדע תמיד קופצת קדימה. ל-J אין לי ממש הסבר". 

JFrog

שנת הקמה: 2008

מה החברה עושה: תשתית להאצת תהליכי ניהול, אחסון והפצת תוכנה

מייסד ומנכ"ל: שלומי בן חיים

סך גיוסי הון עד כה: 62 מיליון דולר

מספר עובדים: 110 (מתוכם 75 בארץ. השנה תוכפל מצבת כ"א בישראל)

הכנסות שנתיות (2015, הערכה): 25 מיליון דולר. עדיין אינה רווחית

בעלי מניות עיקריים: Scale Ventures, Battery Ventures, Sapphire Ventures, Qumra Capital, Vintage, Gemini Israel, VMware