המאבק מחריף: רכבת ישראל חילטה לשפיר 32 מיליון שקל

בין הצדדים מתקיים סכסוך משפטי סביב פרויקט הקו המהיר לירושלים ■ הרכבת: שפיר חרגה בשנה בביצוע הקו המהיר; "מחויבים לשמירה קפדנית" ■ שפיר: "צעד אלים, שמטרתו פיזור מסך עשן והסטת הדיון מהסוגיה שרובצת לפתחה"

בועז צפריר / צילום: יונתן בלום
בועז צפריר / צילום: יונתן בלום

רכבת ישראל חילטה ערבות בסך 32 מיליון שקל מחברת שפיר הנדסה. זאת בטענה כי החברה חרגה בשנה מלוחות הזמנים שהוקצב לה בביצוע פרויקט הקו המהיר לירושלים. מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והמורכבים שמקיימת בימים אלו רכבת ישראל. בשפיר זועמים וטוענים כי "מדובר צעד אלים, שמטרתו פיזור מסך עשן והסטת הדיון מהסוגיה שרובצת לפתחה".

נזכיר, כי בתחילת החודש עתרה שפיר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה כי אחת מבין 46 המנהרות המקשרות קרסה. מנהרות אלה מיועדות למילוט בשעת חירום וכן לצורכי תחזוקה. שפיר טענה כי נשקפת סכנה לקריסת מנהרות נוספות ולביטחון הציבור, ודרשה למנות בורר לסוגיה, כפי שנקבע בהסכם בין הצדדים במקרה של מחלוקת מקצועית.

הרכבת בתגובה האשימה את שפיר בהצגת תמונה שקרית ובניסיון לחלוב את הכיס הציבורי. מנכ"ל הרכבת בועז צפריר אמר אז בשיחה עם "גלובס", כי "מדובר בדפוס חוזר של שפיר ברבים מהפרויקטים של רכבת ישראל ובהרבה פרויקטים של מזמינים אחרים". 

בית המשפט טרם החליט אם למנות בורר.

הקו המהיר לירושלים הוא אחד הפרויקטים הגדולים והיקרים שמקדמת בימים אלה רכבת ישראל. ההשקעה בו מוערכת ב-6.4 מיליארד שקל. זהו קו חדש שהמהירות בו תגיע ל-160 קמ"ש ותאפשר נסיעה של 28 דקות מתל-אביב לירושלים. סיום כלל עבודות התשתית ברכבת מתוכנן לשנת 2017, לקראת הפעלה מסחרית של הקו ברבעון הראשון של 2018.

שפיר, יחד עם פיצרוטי האיטלקית, זכתה במכרז לבניית אחד המקטעים בפרויקט (קטע ג'), מצפון למחלף שער הגיא ועל אזור מבשרת-ציון. העבודות בקטע זה כוללות צמד מנהרות מקבילות באורך 11.6 ק"מ (מנהרה 3), צמד מנהרות באורך 1.2 ק"מ (מנהרה 2) וצמד גשרים באורך 144 שיחברו בין המנהרות.

מחברת שפיר נמסר בתגובה: "לצערנו, למדנו על ההחלטה ועל ההנמקה להחלטה, אם יש כזאת, מכלי התקשורת, לכן אין ביכולתנו להתייחס לגופה".