"השוק משתנה, רק בשנה החולפת ירדו מחירי הטיסות ב-18%"

יהודה זפרני, מנכ"ל אופיר טורס: "חדירת חברות הלואו קוסט גרמה להוזלה משמעותית של מחירי הטיסות" ■ "בשנים האחרונות נכנסו לישראל יותר מ-25 חברות תעופה חדשות"

נתב"ג  / צלם: איל יצהר
נתב"ג / צלם: איל יצהר

בשנת 2015 נשבר שיא ישראלי חדש של טיסות ישראלים לחו"ל, עם יותר מ-6 מיליון יציאות שנרשמו בנתב"ג. מדובר בעלייה של 9.86% לעומת השנה הקודמת. הישראלים אוהבים לטוס, והשתנות שוק התעופה והוזלת המחירים המשמעותית בשנים האחרונות מאפשרת ליותר ויותר אנשים לצאת מהארץ מבלי לפעור חור גדול מדי בארנק. 

בימים אלה נרשמת בחברות התעופה ובסוכנויות הנסיעות תנועה ערה במיוחד, לאור ההזמנות לחג הפסח ולקיץ הקרוב. שוק התיירות היוצאת מחולק לסגמנטים רבים, בהם טיולים מאורגנים, חבילות נופש (נופשונים), טיסות סדירות (רגילות ולואו קוסט), צ'ארטרים ועוד. עם זאת, אין ספק כי השוק המעניין ביותר וזה שחווה את השינוי הגדול ביותר בשנים האחרונות הוא ענף הטיסות הסדירות. 

"שוק הטיסות הסדירות שינה פניו מאז מהפכת השמים הפתוחים, ששינתה את תעשיית התעופה בישראל", מסביר יהודה זפרני, מנכ"ל אופיר טורס. "חדירת חברות הלואו קוסט גרמה להוזלה משמעותית של מחירי הטיסות. רק בשנה החולפת ירדו בממוצע מחירי הטיסות ב-18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"בשנים האחרונות נכנסו לישראל יותר מ-25 חברות תעופה חדשות, עם למעלה מ-30 יעדי לואו קוסט באירופה, במחירים של החל מ-49 יורו לכיוון. כתוצאה, חברות התעופה הסדירות לא נשארו אדישות והורידו מחירים בהתאם, במלחמה על כיסו של הצרכן הישראלי".

מי שבמידה רבה נאלצה להסתגל במהירות למצב החדש היא חברת התעופה הגדולה בישראל, אל-על, שניצבה בפני תחרות גוברת מצד חברות התעופה הזרות.

"חברות שבעבר נחשבו לזולות או לא איכותיות, השכילו לנצל את המשבר הגדול של 2008 ואת התקורות הזולות של כוח-האדם, היעדר וועדי העובדים החזקים והמחירים הגבוהים של המתחרות, כדי לתת פייט לחברות התעופה הגדולות. יחד עם שיפור מהותי באיכות השירות וחוויית הנוסע, אנו רואים כיצד חברות שבעבר היו שחקן שולי בשוק, כמו טורקיש איירליינס או אירופלוט, מטיסות היום הכי הרבה נוסעים מישראל אחרי אל-על", מספר איתמר ניר, מנכ"ל חברת התיירות פגסוס

 

לצד המגמות האלה, נראה כי גם הצרכן הישראלי של 2016 הוא מודע יותר, מוטה מחיר, טס הרבה יותר ויודע כיצד לחפש דילים טובים, לא תמיד דרך סוכני הנסיעות.

"חברות התעופה השונות מודעות לכך שבישראל (להבדיל מחלק ממדינות אירופה או ארה"ב למשל) המחיר מהווה את השיקול המרכזי בבחירת טיסה, ונלחמות על ליבו של הנוסע באמצעות מבצעים, הנחות ושיתופי-פעולה עם מועדוני הצרכנות הגדולים בארץ", אומר ניר. 

כך למשל, רק השבוע נודע כי מועדון הצרכנות "הוט", שבו חברים יותר מ-150 אלף בתי-אב, הקים יחד עם חברת התיירות פגסוס אתר ייעודי בו יכולים חברי המועדון להזמין כרטיסים לטיסות סדירות של חברות תעופה מובילות ולקבל 4% הנחה במעמד החיוב, בתשלום באמצעות כרטיס אשראי "ישראכרט-הוט". בין החברות שכבר הצטרפו למיזם ניתן למצוא את בריטיש איירווייס, איבריה, אירופלוט, טורקיש איירליינס ורויאל ג'ורדניאן, ובכוונת המועדון להרחיב את ההטבה למרבית החברות הזרות הפועלות בישראל. 

צביקה וילנאי, יועץ השיווק של מועדון הוט, אומר כי "רוב חברי מועדון הוט הם שכירים בעשירונים הגבוהים, עם חופשות בתאריכים קשיחים יחסית - דבר שמכוון חלק גדול מהם למוצרים הבטוחים יותר. רובם יעדיפו את הטיסה הסדירה על פני טיסת הצ'ארטר הריסקית או על פני טיסת הלואו קוסט הפחות נוחה.

"בעוד שלנושא הטיולים המאורגנים והנופשונים יש לנו פתרונות מצוינים באמצעות הסכמים להנחה במעמד החיוב עם ספקי התיירות המובילים בישראל (כמו למשל הנחה קבועה של 5% על הזמנות באופיר טורס ובחברות רבות נוספות), לנושא הטיסות הסדירות לא הצלחנו למצוא פתרון במשך תקופה ארוכה". 

לדבריו, ההתחברות עם חברות התעופה הזרות הגיעה אחרי משא-ומתן כושל מול אל-על: "באופן טבעי פנינו לאל-על וקיימנו עמה משא-ומתן ממושך, אולם זו סירבה לתת לנו הנחה דומה לזו שהיא מעניקה למועדון 'חבר', למרות שהמועדונים הינם בעלי מאפיינים דומים. אני מניח שהדבר קשור לעובדה שההסכם עם 'חבר' נחתם בעת שאל-על נוהלה על-ידי מפקד חיל האוויר היוצא.

"כתוצאה, פנינו לכל חברות התעופה הסדירות האחרות שהן לא אל-על והצענו לנתב אליהן את עשרות אלפי הטסים מקרב חברי המועדון שרוכשים טיסות סדירות. חתמנו כבר עם 5 חברות מובילות, ואנחנו לקראת סגירה עם עוד 3-4 חברות. כשיושלם המהלך, נצא בקמפיין שיקרא לעמיתי המועדון שלא לטוס אל-על, כדי להזכיר לה שהיא פועלת בשוק תחרותי", מסביר וילנאי. 

לדברי וילנאי, "בכל מקום בו אנו מזהים כשל שוק והתחרות מינורית בגלל שחקן דומיננטי - אנו פועלים לארגן את הלקוחות וליצור תחרות אלטרנטיבית. עשינו זאת לאחרונה בבתי המרקחת, כאשר הסטנו קניות במיליונים רבים משתי רשתות הפארם הגדולות לכ-100 בתי מרקחת פרטיים בכל רחבי הארץ. כעת אנו עושים זאת גם בתחום הטיסות הסדירות".

- אז האם כבר אפשר לקבוע את מותו של הצ'ארטר?

"המושג 'צ'רטר' כבר כמעט ולא קיים בעקבות הוזלות המחירים ומהפכת השמיים הפתוחים. לחברות התעופה לא משתלם להפעיל טיסות שכר, והתחליף שלהן הן טיסות הלואו קוסט ומבצעי ההוזלות של חברות התעופה הסדירות. עם זאת, אנחנו עדיין רואים טיסות שכר שמופעלות ליעדי נופש בתקופות עמוסות, ונמכרות כחבילות בלבד, ליעדים כמו רודוס, אנטליה, כריתים ועוד", אומר זפרני. 

- טיסות סדירות, שכר או לואו קוסט, מהם היעדים המועדפים על הישראלים?

"לפי הסטטיסטיקה של רשות שדות התעופה, הישראלים אוהבים במיוחד את ארה"ב, צרפת, אנגליה, גרמניה, רוסיה וטורקיה. ביעדי הנופש מככבים עדיין איי יוון כמו קפריסין, רודוס, כריתים, סנטוריני ואתונה, כשלצדם ניתן למצוא גם את ברצלונה וקוסטה בראווה. במזרח הרחוק היעד המדורג במקום הראשון הוא תאילנד, ואחריו סין והודו", מסכם זפרני.