הקמפיין של הילארי קלינטון: ברני סנדרס יהיה רע לישראל

קלינטון מחריפה ההתקפות על סנדרס בעקבות עלייתו המפתיעה בסקרים ■ הביקורת מתמקדת בהצעת סנדרס לנורמליזציה של יחסי ארה"ב-איראן ■ הבעיה של קלינטון: היא מציגה עצמה כממשיכת דרכו של אובמה, אבל לא כל היהודים רואים באובמה ידיד ישראל

ברני סנדרס / צילום: בלומברג
ברני סנדרס / צילום: בלומברג

המירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הולם ומתחמם. הילארי קלינטון שוב אינה נראית כזוכה הוודאית במירוץ, כפי שניבאו רוב האנליסטים עד לפני חודשיים, וברני סנדרס, שמגדיר עצמו "סוציאליסט דמוקרטי" (או דמוקרט סוציאליסטי), שוב אינו נחשב כקוריוז פוליטי, ככוכב שדרך מוקדם מדי ועתה הוא הולך ומתעמעם. להיפך, לקראת שני הסבבים הראשונים של הבחירות המקדימות הראשונות, באייווה ובניו-המפשיר, מראים הסקרים שיש לסנדרס סיכוי טוב לזכות בשניה, ושהוא כיווץ משמעותית את היתרון שהיה לקלינטון בראשונה.

על רקע זה, החלה קלינטון להגביר את התקפותיה על סנדרס, הפוליטיקאי שחמק מתחת לרדאר של האסטרטגים במחנה שלה. עד לעת האחרונה, קו ההתקפה של קלינטון היה פחות או יותר אחיד: סנדרס רוצה לפרק מן היסוד את הרפורמות בשוק הביטוח הרפואי, אחד מההישגים הגדולים של הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, כדי ליזום תכנית חדשה, מתוך כוונה להרחיב את מספר המבוטחים. איננו יכולים להרשות זאת לעצמנו, היא אומרת.

עתה בשל קו התקפה חדש: ברני סנדרס יהיה רע לשראל. בסרטון וידיאו שהעלה לרשת הקמפיין של קלינטון, מופיע ג'ייק סאליבן, היועץ הראשי לענייני חוץ של המועמדת, שמנתח את קריאתו של סנדרס לפעול לקראת נורמליזציה של היחסים בין ארה"ב לאיראן.

"איראן רוצה להשמיד את ישראל; איראן היא היוזמת המובילה של מעשי טרור במזה"ת; איראן רומסת את החוק הבינלאומי עם ניסויים של טילים בליסטיים ועם איומים על בעלות בירתה ושותפותיה של של ארה"ב", אומר סאליבן. הוא מותח ביקרת גם על הצהרה שהשמיע סנדרס בנובמבר, בעימות טלוויזיוני קודם עם קלינטון ועם המתמודד הדמוקרטי השלישי, מרטין אומאלי (שאני מצליח לעבור אפילו את הרף 3%). בעימות זה אמר סנדרס, שמדינות מוסלמיות, לרבות איראן צריכות לתרום חיילים לכוח בינלאומי שיוקדש להדברת דאעש.

"זה כמו להזמין מציתי שריפה לכבות אותה יחד עם מכבי-אש", אמר סאליבן, "שלא להזכיר את העובדה, שמהלך כזה יגרום להצבת כוח אש איראני ממש על מפתן דלתה של ישראל".

הבעיה עם קו ההתקפה החדש היא, שקלינטון מציגה עצמה כממשיכת דרכו של אובמה, אבל לא כל היהודים רואים באובמה ידיד גדול של ישראל. מצד אחד, אמנם, הסקר העדכני ביותר על התפלגות בוחרים יהודיים בן קלינטון לסנדרס, מספטמבר 2015, מצביע על יתרון גדול לקלינטון: 40% מהיהודים תומכים בה, בהשוואה ל-18% לסנדרס. מצד שני, כמה סקרים הראו על היחלשות תמיכת היהודים באובמה.

איש יחסי הציבור מושינגטון סטיב רבינוביץ, תומך של קלינטון, אמר לסוכנות הידיעות היהודית JTA: "סנדרס, אלוהים אוהב אותו. אבל בקהילה היהודית הוא לא מצליח להעמיק את התמיכה בו. הוא לא מכחיש את יהדותו, אבל הוא אינו גאה בה ומכריז עליה בראש חוצות. כפי שעשה ג'וזף ליברמן, שהיה סגנו של אל גור בכרטיס הדמוקרטי לנשיאות ב-2000, או כפי שעשה אובמה כלפי השחורים. זה מה שהיהודים היו רוצים ממנו".